Tomtarna som lyste upp miljoner hem

Tomtarna som lyste upp miljoner hem

Anders Olsson målade julen och tomtarna så idylliskt glimrande att han fick en plats i miljoner svenska hem. 

Text Torbjörn Österholm Bild Anders Olsson/Bus

Glada, färgsprakande tomtar eller somriga hölass med starka hästar. Anders Olsson var en flitig konstnär som gick sina egna vägar när han målade sina tusentals superromantiska bilder om ett gammalt, lantligt Sverige och dess högtider. 

VINTERLANDSKAP. Visst är tomten fin, men njut också av det underbara vinterlandskapet.

Anders gillade inte “mer moderna” generationskolleger som Olle Olsson i Hagalund. “De målar som barn”, var Anders korthuggna omdöme. Själv blev han trogen sina tomte- och lantlivsmotiv. De såldes i miljontals exemplar som väggbonader och julkort. Men han målade också nakna kvinnor som stod modell i naturen. De var så “vågade” att de användes som utvikningsbilder i herrpressen på 1960-talet! 

Annars var vintern hans favoritårstid och då passade ju julens tomtar väl in i miljön. Vi har alla sett de mysiga figurerna bjuda gårdens invånare på julgröt, köra släde med julklappar eller titta fram i ett pyntat lantligt hem. Tomtarna blev hans varumärke och det är kanske bara Jenny Nyström som kan konkurrera med honom i denna genre.
”När det hänger snö på grenarna blir det en sagostämning som aldrig kan komma på sommaren”, sa han en gång. 

Anders Olsson föddes i Dalarna 1913, men det var Smålands natur och byar som vann hans hjärta. Familjen flyttade till Nässjö när lille Anders var fyra år. Han var sjuklig och ensam som barn, men den tillvaron tränade åtminstone upp en talang för att iaktta och lägga detaljer på minnet. Under konstnärsutbildningen i Stockholm höll han sig på sin kant. Konstnärligt umgänge på rökiga krogar var inget för honom, han vandrade i naturen och körde styrketräning istället.  

SNÅLSKJUTS. Vi vet inte om tomten smyger sig fram och åker snålskjuts, men visst ser han illmarig ut.

Egentligen var det Småland han målade i hela sitt liv. Anders ångrade ofta att han lämnade landskapet som 26-åring och bosatte sig i Söderhamnstrakten.
”Jag kan inte se något i stenarna och barren häruppe i Hälsingland”, sa han en gång. Anders Olssons målningar är väldigt idylliserande med sina lyckliga, perfekta människor, men öppnar ändå en dörr till ett Sverige som det i någon mån ännu kunde se ut i mitten av 1900-talet.
”Alla äldre människor känner igen sig i Anders Olssons bilder, för de yngre finns en ny värld att upptäcka”, skrev en konstkännare. Anders Olsson drabbades av en blodpropp 1986, han tillfrisknade men blev efter sjukdomen aldrig mer nöjd med sin konst. År 1999 gick han ur tiden, 86 år gammal.

Då var väggbonaden populär
Bonader har rötter i sen medeltid. På 1800-talet började massproducerade pappersbonader att slå igenom och de blev efterhand mycket populära som väggprydnader, till exempel vid juletid. På 1930-talet och framåt upplevde väggbonaden en högkonjunktur och de kunde beskådas i många kök och utedass. På senare år har bonader och skolplanscher visats upp i flera utställningar och blivit kulturminnen.

Kategorier:

Allt innehåll på denna webbplats, inklusive men inte begränsat till bilder, film, texter och tillhörande metadata, skyddas av upphovsrätt, varumärken, patent, affärshemligheter och andra immaterialrättsliga lagar och avtal. Du får inte ladda ner bilder, ta skärmdumpar, lagra digitalt, distribuera, visa och/eller kopiera innehåll från www.minnenasjournal.nu såvida du inte ingått i ett skriftligt avtal med Minnenas Journal.