Titta, är det inte en Volvo?

Titta, är det inte en Volvo?

Volvo 179 skapades 1952 för att ersätta trotjänaren PV 444. Men den eleganta bilen visade sig vara överviktig och planerna skrotades.

Volvo har genom åren gjort ett antal prototypbilar som av olika skäl aldrig lämnat experimentverkstaden. Volvo PV 179 från 1952 var dock ett ganska lyckat försök och nära att komma i produktion. Jan Wilsgaard stod bakom denna modell. Han var en ung designer som 1950, bara 20 år gammal, hade handplockats till Volvos nystartade designavdelning och skulle komma att bli inblandad i de flesta av företagets personbilsmodeller under 40 år. (Se ruta.) PV 179 var tänkt som en efterföljare till den mycket populära PV 444. Bilen skulle ha samma motor, en fyrcylindrig toppventilsmotor på 44 hästar, men ges ett nytt modernare chassi. Den fick ärva en del designdrag från föregångaren men ser sportigare ut, med annorlunda grill och lyktor. Volvos VD Assar Gabrielsson var förtjust och tryckte på för att få ut bilen på marknaden redan 1954. Men då påpekade designern Helmer Petterson att den var för stor och tung för PV-motorn. I stället föreslog han att PV 444, som han själv ritat, skulle få en ansiktslyftning. Hopplösa försök gjordes att banta PV 179 i storlek men till sist gav man upp och uppdaterade PV 444 till PV 544, som kom 1958. Senare dök bilder på den snygga experimentbilen upp och journalister döpte den till Margaret Rose efter prinsessan Margaret i engelska kungafamiljen (Volvo hade tidigare gjort en prototyp som kallades Philip efter prinsen). Volvo PV 179 byggdes som körduglig bil i ett exemplar. Dessvärre kraschade den vid en testkörning utanför Göteborg och reparerades aldrig.

Volvo 140 är en av alla de bilar som Jan Wilsgaard ritat.

Formgav bilar i 40 år
Jan Wilsgaard (1930–2016) var en av Volvos viktigaste designer i många år – från början av 50-talet ända till 90-talet. Han var son till en norsk sjöman och familjen flydde till Sverige under kriget. Han studerade konst och skulptur i Göteborg när han 1950 upptäcktes av Volvo och handplockades till deras nya designavdelning. Wilsgaards första egna design var en prototyp som kallades Volvo Philip, en bil för den amerikanska marknaden som aldrig kom i produktion. Det gjorde däremot Volvo Amazon, som han skapade tillsammans med andra designer. Denna succébil var även en stor exportframgång och tillverkades 1956–70. Volvo P1800 ritades av Pelle Petterson men det var Jan Wilsgaard som tog fram herrgårdsversionen 1800 ES med den berömda bakluckan i glas. Han designade därefter en rad bilar: 140-serien, 240-serien, 740-serien och till sist Volvo 850 som var i produktion 1991–97.