Eva Rydberg tog Nils Poppes humor vidare

Eva Rydberg tog Nils Poppes humor vidare

Eva Rydberg har förmågan att locka till skratt utan att säga ett enda ord. Hennes kroppsspråk säger det orden inte förmår. Hon tog över arvet från Nils Poppe, inte bara humorn utan även teatern.  

Efter 60 år som artist är Eva Rydberg fortfarande inte helt bekväm med att stå i ljuset som privatperson. Hon vill helst tala om sitt yrke, det hon gett som artist till publiken och all den respons hon mött i helst sin långa karriär på scen. Och hennes skötebarn Fredriksdalsteatern som hon tog över efter Nils Poppe för över 25 år sedan.
– Fredriksdal ligger mig så varmt om hjärtat. När jag tog över efter Nils Poppe tänkte jag – hur kunde han hålla på så länge? Nu är jag i samma situation och kan inte själv sluta, det är så förbaskat roligt. Alla föreställningar är olika, det enda är att det inte är så lätt att hitta bra roller till mig längre. Då Nils Poppe kände att åldern tog över hans engagemang på teatern såg han Eva som given efterträdare och hon behövde ingen lång betänketid.
– Nej, jag har alltid beundrat honom och sa bara ja!

Succétrio. Eva Rydberg flankerad av Björn Forsberg och Claes Göran Söllgård. De spelade tillsammans i Sweet Charity på Malmö Stadsteater 1991.

Förra sommaren spelade hon i Hotelliggaren – den omåttligt populära klassiska engelska farsen om en vänsterprasslande minister i regi av Sven Melander:
– Vi fick strålande recensioner och publiken njöt men det regnade för mycket för att ekonomin skulle bli lika rolig som det var på scen, säger en luttrad direktör som måste ta ansvar både för ekonomi och det artistiska. Allt tog sin början i en flicka som aldrig kunde sitta still eller sluta grimasera. Hennes fröken Ulla Gunnarson sa i Lasse Holmqvists program Här är ditt liv: ”Hon var en pigg tös med hyss i ögonen som ständigt spelade. Hon var en clown när jag inte såg på och fick klassen att alltid skratta. Men då jag vände mig om satt hon där som ett fromt lamm.” Tidigt fick Eva en bild av sig själv som komiker.
– Kanske i sjuårsåldern, säger Eva. Men det var jobbigt i skolan, jag kunde inte skriva. Det var nog i 3:an när vi bara var töser i klassen. Jag var rädd för killarna. När vi bara var tjejer kom jag igång. Det var där min talang lossnade. Eva Rydberg föddes 1943 på Spångatan i Malmö i en arbetarfamilj men modern hade i sin ungdom haft drömmar om scenen. Det blev Eva som tog dem vidare. Som 8-åring började hon i balettskola i Malmö som senare förde henne till Köpenhamn och drömmen om en karriär som balettdansös.
– Men vår lärare gillade inte mina grimaser och tyckte jag passade bättre som cirkusartist. På båten Absalon, som gick mellan Malmö och Köpenhamn, ristade Eva och hennes kamrat Barbro från akademin in orden i skrovet: ”Vi ska bli stora stjärnor!”

Sprallig clown. Eva Rydberg uppvaktar kungaparet 1979 som clown. Kungen har svårt att hålla sig för skratt.

Då hon långt senare i karriären jobbade som clown i Cirkus Scotts föreställningar fann Francois Bronett inte ord nog att beskriva Evas clowntalanger: ”Hur mycket man än sliter och arbetar blir man aldrig en stor artist utan utstrålning. Man blir aldrig en stor komiker utan att ha gudagåvan. Den har Eva och men jag tror inte alla förstår hur hårt hon jobbat för att uppnå det.” Som clown blev hon inte bara en favorit hos folket utan även kungahuset då hon skojade med drottning Silvia. När hon räckte fram en vätgasfylld ballong till drottningen lät hon den försvinna uppåt innan Silvia han gripa ballongen.
– Drottningen böjde sig mot mig och sa ”Ska du büsa med mig nu Eva?”. Francois Bronett gav i Här har du ditt liv en tydlig bild av Evas storhet: ”Spontanitet måste finnas men det måste finnas ett mönster. Först måste man kunna något, en riktig artist känner efter hur publiken mår och sen går man efter hur de känner.”
– Ja, exakt, utbrister Eva i programmet. Det stora lyftet i Evas karriär kom då hon 1959 fick följa med på turnén med Csardasfurstinnan.
– Det var första gången jag fick betalt, cirka 65 kronor per dag. 

Det följdes av en turné till Danmark med föreställningen Röda Gondolen, en musikal inramad av brott och svek. Där fick Eva ett mantra om sin fortsatta karriär.
– Bakom varje clownmask, i varenda komisk situation finns ett djupt allvar. Det finns få undantag, vilket hänger samman med komikerns innersta väsen. Med humor och skratt pekar man på livets väsentligheter. Trots allt allvar fanns kompisen Ewa Roos som tillsammans formade en karriär med Eva. De minns hur det blev sparkade av Hagge Geigert.
– Vi fnittrade ständigt och blev kallade fnittermajor men dagen efter kom han tillbaka och bad oss vara med. Han hade inte hittat några andra som kunde göra vad vi gjorde, oavsett fnitter och nojs. Eva Rydberg har för barnen varit en favorit i julkalendern, senast i Jakten på tidskristallen. Eva hade huvudrollen som professor Styregaard som undervisar eleverna på den mytomspunna internatskolan Framtidsakademin. Dagen innan julafton visar det sig att onda krafter planerar att stanna tiden. De enda som kan rädda världen är professor Styregaards elever – Asrin, Lima och Max.
– Det är den mest spännande julkalendern som har gjorts. Många barn kan säkert känna igen sig i barnen som jag spelar mot. En har astma, en har inga föräldrar, men allt slutar lyckligt, till och med bovarna blir snälla mot slutet, berättar Eva. Eva Rydberg är en veteran i julkalendersammanhang. Hon debuterade redan 1967 i Teskedsgumman, medverkade 1975 i Långtradarchaufförens berättelser med Beppe Wolgers, och gjorde 1979 julkalendern Trolltider, som röstats fram som en av de mest populära genom tiderna. I år fyller Eva Rydberg 75 år och har hur mycket som helst att göra. 2016 var det premiär på Hjalmar Bergmans Farmor och vår herre på Helsingborgs stadsteater, där Eva hade den bärande rollen som den elaka affärskvinnan Borck. ”Hon gör rollen med bravur, det ska sägas först som sist, med fin behärskning och sin speciella scennärvaro intakt i två timmar, proffskomikerns repliktajming förnekar sig inte”, skrev Björn Gunnarsson i en lyrisk recension i Sydsvenska Dagbladet.

Samspelta. Siw Malmqvist och Eva Rydberg i en bejublad krogshow, Nys-revy på Berns i Stockholm 1969.

När den var färdiginspelad var det dags att börja repetera en ny pjäs på Fredriksdal.
– Det är roligt att jag vid min ålder kan göra så här mycket. Jag tackar nej till många erbjudanden – senast en roll vid en stockholmsteater och två tv-serier. Ibland passar inte tiden och jag måste ha lite semester efter Fredriksdal för att orka, säger Eva och berättar att hon gått in i väggen flera gånger. Genom åren har det blivit ett antal ambulansfärder när hjärtat skenat och paniken kommit över henne när hon inte kunnat få luft.
– Jag är tacksam för att min man tog mig till Helsingborg och Hittarp. Det är lagom stort. Jag kan inte tänka mig att bo någon annanstans. Evas och hennes man Tony Johansson, som är musiker, har varit ett par sedan slutet av slutet av 1970-talet. Tony är involverad i Fredriksdalsteatern liksom barnen Kalle och Birgitta som har medverkat i många uppsättningar. Sedan några år tillbaka har Eva också barnbarn, två flickor som bor inom räckhåll.
– Jag är ingen vanlig mormor. Jag har för det mesta inte tid men försöker träffa dem så ofta jag kan.

Det är inte bara rollerbjudanden som ramlar över Eva. I våras hörde kompositören Göran Sparrdal av sig och ville att hon skulle lyssna på en av hans nyskrivna låtar.
– Jag sa först nej. Men när han skickade den och jag lyssnade på den kom tårarna. Melodin är så fin, så känslosam. Den angår alla, säger Eva och berättar att hon spelade in en musikvideo till låten i Mölle. Eva Rydberg är förtjust i Kullabygden och har en rolig koppling till Höganäs. För 18 år sedan satte hon upp pjäsen Arnbergs korsettfabrik på Fredriksdalsteatern och på Intiman i Stockholm, där den gick för utsålda hus. Arnbergs korsettfabrik i Höganäs var länge en av Sveriges största tillverkare av behåar, gördlar och underkläder. Pjäsen bygger på en tysk förlaga men den svenska farsen är förflyttad till Höganäs år 1953 och handlar om familjen Arnberg som driver fabriken.
– Jag spelar en tradig kamrer som blir förälskad i en ungdom. Jag är en blek person men jag färgar håret rött och klär mig i rosa dräkter, säger Eva.
– Pjäsen är briljant och är en av alla dessa som vi kan ta upp igen. I pjäsen ingår flera Povel Ramel-sånger och ess ur Frank Sinatras repertoar. Den sistnämnde har Eva ett speciellt förhållande till. Kärlek uppstod redan på 1950-talet när Eva som förtrollad tioåring såg och hörde honom i Folkets Park i Malmö. När Frank Sinatra besökte Sverige för en konsert 1990 föreslog hans svenska agent att Eva skulle vara uppvärmare.
– Globen, Frank. Klart jag ville. Frank Sinatra ville ha scenen mitt i arenan med publiken runt omkring sig från alla håll. Som tur var hade jag jobbat på cirkus men det var så svårt, säger Eva och berättar att hon efter sitt framträdande skulle hälsa på sin store idol och inte klarade av det:
– Jag skämdes. Tyckte inte jag var tillräckligt bra. Jag hade för dålig självkänsla. Men jag fick ett foto av honom med en hälsning och min manager sa att han hade sagt: ”She is good, she is very good.”

Svängigt värre! Las Vegas showen Yankees and one 1977 på Kronprinsen, Malmö. På bilden syns en sprudlande Eva Rydberg tillsammans med dansare på scenen.

Under 1970- och 80-talet roade Eva Rydberg hela svenska folket på krogshower och i tv med egna figurer som Strippan, Bofinken Knut, Karate-Karin och operasångerskan Rosa von Dinkenskvätt. Lika populära var hennes imitationer av kända artister som Michael Jackson, Dolly Parton, Sammy Davis Jr. och Barbra Streisand.
– De man älskar kan man få i sig och göra tydliga. Innan hon ens fyllt 20 blev hon engagerad av Cirkus Schumann och även Benneweis som hon åkte på turné med genom Danmark.
– Det var kul, men jobbigt. Man måste vara född i manegen för att klara det. Det är ett helt annat liv, men det var spännande och jag lärde mig väldigt mycket. Bland annat av den store clownen Joe Jackson Junior som hon träffade på Cirkus Scott, där hon arbetade i mitten av 1970-talet. Hon gjorde tre nummer tillsammans med legendariske cirkusdirektören Francois Bronett. Många minns ”tallriksnumret” där Eva med sitt oemotståndligt roliga kroppsspråk tog clowneriet till nya höjder. 2011 tilldelades Eva H.M. Konungens medalj, 8:e storleken i serafimerordens band för sina framstående insatser inom svenskt teaterliv och fick ta emot den av kungaparet vid en ceremoni på slottet.

I sin självbiografi tecknar Eva bilden av en liten flicka som tidigt visste att hon skulle bli berömd. Lika tidigt visste hon att det var dansen hon ville satsa på – ivrigt påhejad av mamma Hertha som själv hade velat bli dansös.
  När jag var i 13–14-årsåldern gick jag i samma klass som Anna Laerkesen som senare blev prima ballerina vid Det Konglige Teatret och Edit blev balettchef vid samma teater. Så bra var jag. Det är jag stolt över. Men på den fina balettskolan fick hon till sist sluta. Eva kunde inte låta bli att göra grimaser och roliga typer med kroppen när läraren hade ryggen emot eleverna:
– Den enda som var inte allvarlig när vår fröken vände sig om var jag. Det var idiotiskt, men jag kunde helt enkelt inte låta bli.

Komiskt geni
Namn: Eva Rydberg.
Född: 20 juni 1943.
Familj: Tony Johansson (musiker) och barnen Kalle och Birgitta, samt barnbarn.
Yrke: Balettdansös, skådespelare, sångare, komiker och direktör för Fredriksdals­teatern i Helsingborg.
Känd för: En komiker i världsklass som driver Fredriksdalsteatern.