100-årsjubileum Ingmar Bergman: Snabbguide till Ingmar Bergman

100-årsjubileum Ingmar Bergman: Snabbguide till Ingmar Bergman

14 juli är det 100 år sedan Ingmar Bergman föddes. Han anses som en av de främsta regissörerna i filmhistorien, vid sidan av Fellini, Tarkovskij och Kurosawa. Läs här en snabbguide till mästarens liv och verk.

Ingmar Bergmans produktivitet skulle krävt en hel tidning för att täcka in. Han gjorde flera filmer om året, satte upp pjäser, skrev och var samtidigt teaterdirektör. Då jag försöker navigera mig igenom allt han gjort för att skriva en snabbguide inser jag att jag måste fuska för att på något vis försöka omfatta hans gärning. Så ha överseende om jag missat några av era favoriter vad gäller film eller teater. Tidningen räcker helt enkelt inte till för att fånga allt.
P.S. Jag har valt att kalla Ingmar Bergman för IB i texten för att spara utrymme.

1918
Modern Karin drabbades av Spanska sjukan då Ingmar Bergman föddes. Han fick nöddöpas och övervakades av den stränge fadern och prästen Erik Bergman. IB skulle senare i sin konst skildra motsättningen mellan det kristna kärleksbudskapet och faderns stränga disciplin.

1938
Efter att enbart regisserat sin dockteater hemma fick 19-årige IB ta över teatern på Mäster Olofsgården i Gamla Stan. Han satte upp Till främmande hamn och lovorden fanns redan där: ”Det var en god amatörprestation! Pjäsen är svår, i svåraste laget för amatörer.”

1944
Några år innan blev IB manusslav på SF och skrev filmmanuset till Hets, i regi av Alf Sjöberg. Succéfilmen om läraren Caligula som mobbade sin elev för att sedan falla. Där regisserade IB sina första scener: ”De var mina första professionella bilder. Jag var galen av upphetsning.”

1946
Efter att ha blivit rekordung chef för Helsingborgs stadsteater 1944 (25 år) får han göra sin första film Kris. Men den oerfarne regissören skapade enbart kaos och kritikerna skrev: ”Nästan en framgång, nästan ett fiasko.” IB bestämmer sig för att lära sig allt om film. 

1949
Lorens Marmstedt som ägde Terrafilm gav IB chansen då anseendet låg i botten. Han fick nu förtroendet att göra flera filmer och den fjärde filmen Fängelse var den första filmen han gjorde utifrån eget manus. Han både lovordades och sågades i sedvanlig ordning. 

Sommaren med Monika , svensk långfilm från 1953 i regi av Ingmar Bergman, med LARS EKBORG (Harry) och HARRIET ANDERSSON (Monika) i rollerna.

1953
Per Anders Fogelström (manus) och IB hittade varandra klockrent i Sommaren med Monika. Harriet Andersson och Lars Ekborg skapade en världssensation i två vackra ungdomar som vill fly allt. Nakenscenerna chockade världen och marknadsfördes som Monika – a bad girl.

1955
Sommarnattens leende blev det stora internationella genombrottet och hyllades världen över utom i Sverige där DNs kritiker Olof Lagercrantz skrev: ”Jag skäms att jag sett filmen!” Så skulle kritiken fördelas under många år; världen för, Sverige emot! 

1957
Det sjunde inseglet var en av IBs favoriter och filmen blev ikonisk för världens filmälskare. Scenen där Antonius Block spelar schack med döden är odödlig med dialogen: ”Vem är du? Jag är döden. Kommer du för att hämta mig? Jag har redan länge gått vid din sida.”

1957+
Samma år gör han klassikern Smultronstället med en åldrande Victor Sjöström. Den första roadmovien i svensk film där Isak Borg gör en resa för att promoveras i Lund. I filmen reser han samtidigt tillbaka i sitt liv för att slutligen möta sina föräldrar i ett varmt barndomsminne.

1961
Efter många produktiva år gör IB Så som i en spegel, den första i hans trilogi om tro som följdes av Tystnaden och Nattvardsgästerna. Året efter får filmen en Oscar i kategorin Bästa utländska film och IB blir rankad som en av världens främsta filmskapare. 

Persona. Svensk långfilm från 1966. Manus och regi av Ingmar Bergman. i rollerna Bibbi Andersson och Liv Ullman

1966
Året då han gör filmen Persona anser IB att han kommit så långt han kan i sitt filmskapande: ”Att jag i frihet rör vid ordlösa hemligheter som bara cinematografin kan lyfta fram.” Bibi Andersson får en Guldbagge för sin roll som syster Alma. 

1972
Filmens gåtfulla titel, Viskningar och rop, byggde enbart på en bild inom IB med Sven Nykvists foto och Marika Vos kläddesign. Alla medverkande satsade sina gager men fick mångfalt tillbaka då filmen blev en världssuccé. ”Jag vet bara att det var som att spela enarmad bandit. /…/hjulen snurrade och plötsligt stannade tre röda apelsiner på samma linje. Pengarna bara rusade ur maskinen …”

Scener ur ett äktenskap

1973
Scener ur ett äktenskap var enligt IB ”En vackrare vardagsvara för TV.” Och hur rätt fick han inte då halva Sveriges befolkning (3,5 miljoner) bänkade sig framför teven för att följa Mariannes och Johans uppslitande ärlighet över allt som aldrig blev som det var tänkt. 

1975
Till Mozarts drömska toner satte IB och Sveriges Television upp Trollflöjten, en av de dyraste projekt som iscensatts. Kritiken var inte nådig i Sverige men tystnade då varje land i världen ville visa detta mästerverk. ”Aldrig har en iscensättning rullat ut sig så hinderlöst. Lösningarna stod i kö och anmälde sig självmant.”

1978
I Höstsonaten fann IB äntligen sin namne, Ingrid Bergman. Ingrid hade tidigt stoppat ned ett brev i IBs ficka om att få en roll. Samarbetet var inte friktionsfritt. ”En gång sa hon till mig: Om du inte säger hur jag ska göra den här scenen, så smäller jag till dig. Det tyckte jag ganska mycket om.” Ingrid fick mer beröm för sin roll än Ingmar för sin film. 

1982
Med Fanny och Alexander tog IB farväl av filmen, men vilket farväl det blev! En livssprakande film om familjen Ekdahl. ”Jag kom väl fram till ett borrhål där det plötsligt började spruta olja.” IB satte sig på första parkett för att njuta summeringen av sitt liv. 

2007
Ingmar Bergman somnar in för gott i sitt hus på Fårö. Alla de bilder han skapat av döden blir nu verklighet för en av de största regissörerna som levt under den korta tid filmen varit en del av det uttryck genier använt sig av för att beskriva våndan och kärleken av att leva.