Vi saknar er, gamla rivjärn!

Vi saknar er, gamla rivjärn!

Ni ser kanske scenen framför er ur någon av det otal filmer som Dagmar spelade in från 20-talet och framåt:
Pappa grosshandlaren håller på att krascha familjeekonomin, hustrun är förtvivlad och har migrän och den slyngelaktige sonen fuskar med studierna. Då kommer det barska hembiträdet Dagmar in i salongen, lägger armarna över den bastanta barmen och vaggar lätt med överkroppen:

– Men snälla herrskapet, nu får ni väl skärpa till er!

Och visst löser det sig när huskorset bestämmer sig för att rensa upp i familjeträsket. Skulder betalas och den unge kandidaten får ordning på pluggandet, ja, han inser till och med att den präktiga grannflickan är kvinnan i hans liv. Förvisso har det klassiska huskorset brödkaveln nära till hands, men under städrocken bankar ett varmt hjärta. Rivjärnet är inte bara en tuffing, hon är också kärleksfull, rolig och klokt vägledande. Eller som jag brukar säga om min hustru (inga jämförelser i övrigt): Något att hålla i när åskan går.

Dagmar är min favorit med filmer som Flickorna på Uppåkra (1936) och Kristin kommenderar (1946). Men det finns fler råskinn i svensk film som vi saknar i dag. Julia Cæsar hamnade redan som 16-åring (!) i genren och gav otaliga hushållerskor, portvaktstanter och svärmödrar en plats i filmhistorien. Rivjärn som Dagmar, Julia och Hjördis Petterson tillhör de flitigaste i branschen. Dagmar kunde vara med i upp till åtta filmer samma år, Julia och Hjördis har det svenska rekordet med runt 140 filmroller totalt.

Hjördis Petterson i rollen som Lilla Fridolfs hustru Selma är kanske den mest skräckinjagande av huskorsen. Fridolf (Douglas Håge) må vara kontorschef på jobbet men hemma är han en toffel av Guds nåde.

Tanterna var alla skickliga skådisar med en underbar tajming på scen och framför kameran. Privat var de färgstarka, överraskande och inte alltid så lyckliga. Julia Cæsar hamnade på Svensktoppen som 82-åring med låten Annie från Amörka som hon sjöng med sådan urkraft att jag minns hur vår gula transistorradio i plast höll på att blåsa av köksbordet. Hjördis Petterson berättade 1975 så öppet och gripande i TV om sin till slut framgångsrika kamp mot alkoholen att studiopubliken höll andan och sedan brast ut i en stor applåd. Plötsligt fick ”Selma” ett nytt ansikte.

Nu är tanterna borta sedan länge och jag saknar dem. Det är väl bara Suzanne Reuter som kan fylla upp deras stärkta klänningar och rejäla skodon. I Svensson, Svensson har ju Suzanne hittat en modern form av rivjärn. Hon gör egen statuspotent yrkeskarriär och håller maken i schack med ett höjt ögonbryn och en drypande kommentar. Här behövs inga brödkavlar men det är samma pondus och respektlöshet som hos en Dagmar, Julia eller Hjördis i toppform. För övrigt kan jag bara komma på ett riktigt rivjärn i i verkligheten och det är Marit Paulsen. Henne behöver vi nog bland alla virriga karlslokar i Bryssel.

5 rivjärn: Vilken är din favorit

Julia Caesar

1. Namn: Julia Cæsar (1885–1971)
Karriär: Började med att spela revy och lustspel, i många av sina filmer gav hon portvaktstanten eller den gladvresiga
kärringen ett ansikte.
Rivjärnsfaktor: Fyra brödkavlar, ingen kunde som hon med talande minspel fiska upp en gömd kvarting ur gubbens bakficka.

Rut Holm

2. Namn: Rut Holm (1900–1971)
Karriär:
Filmdebuterade i Söderkåkar 1932, en flitig piga i svensk film, spelade en av de arga tanterna runt Anderssons-kans Kalle 1950.
Rivjärnsfaktor: Tre brödkavlar. Kan svänga ihop en macka i köket till en besökande ölutkörare i en film, men också vara snål som synden och låsa in maken på toaletten i en annan.

Hemsšborna 1955

3. Namn: Hjördis Petterson (1908–1988)
Karriär: Debuterade som cigarrfröken i Kanske en diktare (1933), hyllad skådespelerska på Dramaten, folkkär som Selma i filmerna med Lille Fridolf.
Rivjärnsfaktor: Fyra brödkavlar, ingen skulle vilja vara i Fridolf Olssons kläder när han i filmerna från 50-talet kom hem för sent på kvällen.

Dagmar Ebbesen

4. Namn: Dagmar Ebbesen (1891–1954)
Karriär: Slog igenom 1921 som hembiträdet Kristin i lustspelet Hemslavinnor.
Gjorde också ”tunga” roller som Madam Flod i Hemsöborna 1944.
Rivjärnsfaktor: Fem brödkavlar, biopubliken hukade när hon lade armarna framför barmen och vaggade med överkroppen.

Riv06MJO01_lowres

5. Namn: Brita Öberg (1900–1969)
Karriär: Filmdebuterade 1943 i Aktören och gjorde ett 50-tal filmer och TV-produktioner, folkligt känd som huskorset Eulalia i några av Åsa-Nisse-filmerna.
Rivjärnsfaktor: Två brödkavlar, hon lyckas väl inte riktigt få bukt med Åsa-Nisse, den spjuvern