Tegelbackseländet har blivit värre än det förra

Tegelbackseländet har blivit värre än det förra

Titta på bilderna, som båda är tagna från Stadshusets torn i Stockholm. Det skiljer 70 år mellan hur det såg ut då och det citysaneringen skapade. Den vackra öppningen ut mot Riddarfjärden togs bort av beslutsfattare som ville modernisera och slänga ut allt det gamla. De såg bilismen som framtiden och tog bort flanerande människor från vattnet och glömde bilden av ett Stockholm som tronar vid den vackra Riddarfjärden.

Innan man byggde om för att bli trafiksmidig, kallades platsen ”Tegelbackseländet” i folkmun. Då var det stopp i trafiken minst fyra gånger i timmen när bommarna fälldes för att tågen skulle passera. (Se bilden längst ned från 40-talet.) Det var ju knappast optimalt men frågan som många äldre ställer sig: Måste man förstöra det som är vackert då man anpassar sig till det nya? En fråga som i dag är än mer relevant då allt fler stora städer världen över vill bygga på att vi går, cyklar och har tillgång till det som är vackert, skapa en bättre ekonomi för det småskaliga. Att bilismens behov, som länge styrt alla städers beslut, i längden inte är hållbar, funktionell eller mänsklig.

NU: Foto taget 2012.
NU: Foto taget 2012.

På bilden från 40-talet syns Kronprinsens stall från 1783 som innehöll café Cirkeln och en spårvägsvänthall med kiosk, där finns i dag ett funktionellt distributionssystem av människor där ingen vilar i den magnifika utsikten över vattnet. Den byggnad som finns på båda bilderna är Centralpalatset, övriga byggnader längs Vasagatan är rivna och ersatta av hotell Sheraton och kontorsbyggnader. Inget byggdes för folklivet, den enda lösningen var inriktad på att trafiken skulle cirkulera. Det var som den världsberömde arkitekten Le Corbusiers ande vilade över de styrandes beslut. Han ville att Gamla Stan skulle rivas och ge plats för det nya. En stark opinion lyckades slå ned denna idé, ledd av Evert Taube. I dag är Gamla Stan en världsattraktion med sin unika bebyggelse som får stadens alla entreprenörer att överleva. En stad är stadd i ständig utveckling men en stad utan historia, utan styrande med respekt, förlorar sig lätt i tanken att de är viktigare än de beslut som under 762 år legat till grund för hur Stockholm formats. Låt det nya råda men aldrig utan att det gamla får bestå.

Här står trafiken still vid Tegelbacken då tågen ska passera.
Här står trafiken still på 40-talet vid Tegelbacken då tågen ska passera.