Supermodellen Ingmari Lamy: ”Farmor födde upp mig på vispgrädde”

Supermodellen Ingmari Lamy: ”Farmor födde upp mig på vispgrädde"

Ingmari Lamy slog igenom som modell på 1960-talet. Hon syntes på omslagen till Vogue och Harper’s Bazaar. I dag, 50 år senare, arbetar hon fortfarande som internationell modell och är en av få som går emot ungdomsidealet. 

På väggarna hänger tavlor på filmstjärnor och ikoner från förr. Restaurang Backstugan i Filmstaden byggdes på 1920-talet och här har många forna stjärnor spridit sin glans. Och i dag, mitt i den gamla matsalen, lyser en livs levande ikon upp rummet.
– Visst är det kul med alla gamla tavlor? Jag kommer hit ofta för att äta och träffa min lillebror som nu äger restaurangen.

Modellen Ingmari Lamy spricker upp i ett leende. Hennes vita hår glänser i solen från fönstret. Nästa år fyller hon 70 år och hon är fortfarande en efterfrågad modell världen över. Förra veckan kom hon hem från en moderesa i Peru och jetlagen känns fortfarande av.
– Det var fotografering varannan dag och resa varannan dag. Vi klev upp 05.00 på morgonen och blev sminkade när det fortfarande var stjärnklart ute. Men Ingmari är luttrad. Hon har jobbat med stora modeskapare som Kenzo och Yves Saint Laurent sedan 1960-talet. Allt började med en resa till Paris.
– Jag var på bilsemester tillsammans med min pojkvän Göran. Vi skulle egentligen bara ha stannat i Paris i två veckor.

ingmar3_lowresIngmae2_lowres

Ikoniska tidningar. Ingmari fick tidigt börja jobba för stora modetidningar som Vogue och Harper’s Bazaar. ”Fotot till höger var bara en provplåtning, tanken var aldrig att det skulle användas, men sedan valde de det som cover. Foto Bill King för Harper’s Bazaar, David Bailey för Vogue.
Ikoniska tidningar. Ingmari fick tidigt börja jobba för stora modetidningar som Vogue och Harper’s Bazaar. ”Fotot till höger var bara en provplåtning, tanken var aldrig att det skulle användas, men sedan valde de det som cover. Foto Bill King för Harper’s Bazaar, David Bailey för Vogue.

Men resan blev längre än så. Göran och en vän tog med Ingmari till en modellagentur och hon blev upptäckt så fort hon klev in genom dörren.
– Jag hade ingen aning om att vi skulle dit. Men jag fick jobb i samma stund som jag kom in. En fotograf stod i entrén och pratade med ägaren. När han såg Ingmari utbrast han: ”Där har vi henne! Vi bokar henne i en vecka.” När Ingmari skrivit på papprena kom ännu ett jobb. Den stora fotografen Bob Richardson bokade in henne för fotografering i London. Hennes pojkvän åkte hem till Sverige men för Ingmari hade äventyret precis börjat.
– Och jag som skulle ha börjat på Konstfack den hösten. Men jag tänkte att jag kunde pausa det i ett år och pröva det här.

Pausen från Sverige blev betydligt längre. Den unga Ingmari började arbeta i alla möjliga delar av världen.
– De första jobben var väldigt mycket i Nordafrika, Tunisien och Marocko. Det var väldigt häftigt. Jag blev så kär i den arabiska kulturen. Hon umgicks med fotografer och livet förändrades.
– Vi åkte i sportbilar till Normandie och bodde i vänners föräldrars slott, minns Ingmari. Allt kändes naturligt men samtidigt var jag ju ung och oerfaren. Jag pratade inte frans­ka då. Det var tufft när folk pratade om mig utan att jag visste vad de sa så jag såg till att lära mig språket på tre månader. När Ingmari klev av planet i USA väntade en limousine. Den körde henne till hennes nya bostad hos Eileen Ford, grundaren till en av världens äldsta och mest kända modellagenturer: Ford Models.
– Jag var exklusivt bokad för Harpers Bazaar i tre månader. Och det var så man gjorde då, om man var ny och hade stora modelljobb, då bodde man hos Eileen i början.

vackert Hårfin. ”Inför den här tagningen användes mycket löshår för att få det att se så härligt ut.” Foto Tony Kent.
Vackert Hårfin. ”Inför den här tagningen användes mycket löshår för att få det att se så härligt ut.” Foto Tony Kent.

I Milano och London fotograferades hon för Elle, Harpers Queen och Vogue och i New York för New York Times. Under resans gång gjorde hon många nya bekantskaper.
– På ett flyg till England satt jag och pratade med en man och när vi kom fram till London frågade han var jag skulle bo. Han föreslog att jag skulle åka med honom och hans chaufför hem till hans mamma och lyssna på hans nya skiva. Mannen visade sig vara Cat Stevens. Ingmari fick bo hos honom och hans svenska mamma.
– Vi var unga båda två. Vi hade trevligt och pratade om hans stora kärlek. Han var olyckligt kär i min danska modellkollega Lisa. Så han spelade upp sin nya låt Sad Lisa som var dedikerad till henne.

I Ingmaris umgängeskrets rörde sig Andy Warhol, Gerard Malanga och Velvet Underground.
– Vi brukade göra tvärtom mot vad alla andra gjorde. Vi gick på vernissager, satt på golvet och drack champagne i stället för att stå upp, skrattar Ingmari. Andy Warhol ville att Ingmari skulle vara med i en av hans filmer.
– Men jag sa nej. Då tyckte jag att hela grejen med The Factory och alla filmer var jättemärkliga. Men hans konst tyckte jag om.

Känslan framför kameran. ”Jag tänker inte utseende när jag står framför kameran, jag relaterar till fotografen.” Foto Bill King, Harper´s Bazaar.
Känslan framför kameran. ”Jag tänker inte utseende när jag står framför kameran, jag relaterar till fotografen.” Foto Bill King, Harper´s Bazaar.

Det var en speciell tid med vännerna och utelivet.
– Det var en väldigt vild stämning. Jag älskar att dansa, det har jag alltid gjort. Vi gick till den där klubben, Studio 54. Många var utklädda, det var mycket naket, mycket droger. Men Ingmari var aldrig intresserad av droger. Trots att vänner och kolleger runt omkring henne experimenterade avstod hon.
– Jag deltog i och med att jag dansade. Jag har alltid haft lätt att umgås med folk ändå, jag har den friheten i sinnet.

Modellivet var långt från hur Ingmari själv hade växt upp. Tillsammans med sina syskon bodde hon med sina föräldrar i farmors och farfars hus. I trädgården fanns fruktträd och naturen var nära.
– Farmor och farfar bodde på övervåningen och vi på nedervåningen. Mina föräldrar väntade mig innan de var gifta och de var ganska unga. Så de bodde hemma i farmors och farfars hus och fick skriva till kungen och be om tillåtelse att få gifta sig. Eftersom föräldrarna arbetade var hon mest med sina farföräldrar under dagarna.
– Farmor födde upp mig på vispgrädde varje dag, skrattar Ingmari. Jag tror att hon ville att jag skulle bli lite stadigare men det gick inte så bra. Hon var väldigt viktig för mig. Hon hade tid, lyssnade och älskade mig.

Som liten brukade hon rota runt i sin farmors garderob och plocka fram alla möjliga kläder.
– Jag älskade att gömma mig i hennes stora garderob och klä ut mig i långa klänningar och kappor som hon hade sytt.
Redan när hon var 15 år blev hon fotograferad på stan i sina speciella skapelser. Hon var inte rädd för att sticka ut.
– Jag och min kompis Stina brukade sy upp egna kreationer. Jag hade på mig vida byxor i Marimekkotyg som jag hade sytt själv och någon kort tröja. Sedan i Paris brukade jag bära farmors kläder, loppiskläder och märkesplagg tillsammans.

Bohemiskt i New York Times. ”Under slutet av 1960-talet var det väldigt stort att få fotas till New York Times. Men jag minns tyvärr inte fotografen.” Foto New York Times.
Bohemiskt i New York Times. ”Under slutet av 1960-talet var det väldigt stort att få fotas till New York Times. Men jag minns tyvärr inte fotografen.” Foto New York Times.

Efter många intensiva modellår valde Ingmari att ta en paus. Hon var 23 år och väntade sitt första barn med sin franske man, fotografen François Lamy. Modellförfrågningar fortsatte att strömma in från alla håll men hon tackade nej allt oftare.
– När min son var född ville jag inte jobba för mycket. Då ville jag helst inte jobba alls faktiskt. Men livet inom modevärlden var långt ifrån över. När barnen blivit äldre arbetade hon som designer för Kenzo under flera år, startade ett eget klädmärke och i 40-årsåldern tog Ingmari modellvärlden med storm – igen.
– Då hade jag inte stått framför kameran på 15 år. Men när jag träffade fotografen Magnus Reed, som skulle fotografera mitt eget klädmärke, så bad han mig att ta fram mina gamla bilder och börja ”modella” igen. Sedan dess är Ingmari efterfrågad över hela världen. Hon går catwalks för Paris och Stockholms modeveckor och reser runt jorden för att fotograferas. I dag är hon en av få modeller som står för något annat än ungdomsidealet.
– Visst känner jag av en fysisk ålder. Jag känner att det inte är lika lätt att gå och klättra i berg som jag har gjort förut. Men annars är ålder hur du tänker, tycker och känner själv. Och den inre åldern är väldigt levande om du själv är levande och nyfiken och har ett öppet sinne.

Hon har valt att inte förändra sitt utseende utan i stället låta sig åldras naturligt.
– Jag har varit väldigt bestämd och radikal i och med att jag inte gör något åt mitt utseende. Inga lyft, inga injektioner, inget sådant. Jag känner inget behov, jag ser inte på mig själv på det sättet.
Hemma hos sig har hon nästan inte en enda spegel. Det finns bara en som brukar stå på golvet så att man måste böja sig fram för att se ordentligt.
– Många ser sig själva i spegeln och ser sina fel. Och så försöker de måla över dem på något sätt. Man ska inte hålla på och jämföra sig med andra eller med sin spegelbild, menar hon.

Ingmari försöker i stället fokusera på sin inre skönhet.
– Man kan ha en inre rutin som meditation eller bara se till att tacka för sin kropp, hjärta, själ och plats på jorden. Min egen plats blir betydelsefull för jag känner det betydelsefulla inom mig. I dag ser hon fram emot att hålla kurser och arbeta med inre skönhet, healing och meditation.
– Min dröm är att ha en plats ute i naturen dit folk kan komma och känna lugnet och hitta sig själva och sin egen stig. Naturen har alltid gett så mycket till mig.Och modellkarriären är långt ifrån slut än.
– Jag brukar säga att jag vill jobba tills jag är 96 år, skrattar Ingmari. Det är en bra ålder.

Tidigt i karriären. ”Det här fotot är taget första gången jag och fotografen Bob Richardson jobbade ihop. Det var väldigt speciellt.” Foto Bob Richardson.
Tidigt i karriären. ”Det här fotot är taget första gången jag och fotografen Bob Richardson jobbade ihop. Det var väldigt speciellt.”
Foto Bob Richardson.

Erfaren toppmodell

Namn: Ingmari Lamy.
Född: Den 5 augusti 1947.
Ålder: 69 år.
Yrke: Modell, konstnär och skådespelerska.
Motto: Mode angår kvinnor i alla åldrar.