”

Elsa Luthman har kommit till Vintage Studio för att sminkas till en elegant 40-talsdam. Här återskapas forna tiders skönhetsideal, från Greta Garbos smala ögonbryn till Marilyn Monroes skimrande hy.  

Att stiga in genom glasdörren till Face Vintage Studio i Stockholm är som att färdas tillbaka i tiden. I ett vackert sminkrum står en röd torkhuv från 50-talet tillsammans med mintgröna frisörmöbler. På väggen hänger utsökta speglar kantade med glödlampor och vackra inspirationsbilder från 40-talets början. I bakgrunden hörs den raspiga musiken från en vevgrammofon.

Stylisten Mia Melusina Norgren möter mig i en välstruken 50-talsklänning och serverar te från en retrokanna. Bredvid henne sitter hennes kollega Elvira Alm Andersson i en söt 40-talsdress med pincurls i håret. Här inne får man vara i den tid man vill.

– Många som kommer hit för att bli stylade vill vara med om en tidsresa. De vill vara med i en tid som de aldrig fick uppleva själva eller återse en tid som de saknar, berättar Mia och bjuder på småkakor.

Face är ett av Sveriges största sminkföretag men de har bara en butik med vintage­inriktning. Hit kommer blivande brudar, folk som ska fira möhippor eller svensexor, nostalgiker och vanligt folk.

– Alla är välkomna, ler Mia. Vi återupplivar stilar från 20-talet fram till det färgglada 70-talet.

Med hjälp av Mias och Elviras flinka fingrar kan man förvandlas till mods eller en elegant dam. Håret stylas och sätts upp i rätt frisyr, utvalda vintagekläder hänger i studion och sminket är pricken över i. I dag sitter Elsa Luthman i salongen för att få sig en 40-talsbehandling.

– Det känns som om allt fler visar mer och mer intresse för vintage och nostalgi, säger Mia.

Sminkets intåg under 1900-talet var en revolution. Från att det endast hört teatern till började vanligt folk använda läppstift, rouge och ögonskugga. Men det sågs inte alltid med blida ögon.

– Från början ansåg man att läppstift endast användes av gatflickor, det kunde inte en anständig kvinna ha på sig, berättar Elvira.

Men i och med att filmindustrin växte sig allt större under 20-talet började sminket bli  vanligare. Kvinnor ville se ut som de vackra filmstjärnorna på den stora duken.

– Skådespelare målade sig med mycket ögonskugga, markerade läppar och starka ögonbryn för att det skulle synas på svartvit film. Och det hårda sminket blev snabbt populärt, berättar Mia.

De som tidigare hade haft långt, uppsatt hår klippte av det i page. Då det inte fanns några frisersalonger för kvinnor fick de som vågade gå till barberare.

– Vissa kanske tänker på sin mormors mor i dag och tror att det var stelt på den tiden, men det var lika busigt förr! 20-talet var den ultimata tonårsrevolten, skrattar Mia.

Och då kjolarna blev allt kortare började kvinnorna att experimentera med sminket.

– Man målade små mönster på knäna. De gjorde färgglada stjärnor och hjärtan som kunde kika fram när man satt ner, berättar Mia.

30-talet blev glamourens årtionde. Sminket skulle se sofistikerat ut och Greta Garbos tunna ögonbryn blev populära.

– För att få till brynen noppade vissa kvinnor bort hela ögonbrynet och målade dit ett nytt med en tunn penna, berättar Elvira.

Samtidigt hade inte alla råd att se ut som filmstjärnorna. Depressionen hade kommit och folks tunna plånbokar hindrade inköp av mycket skönhetsprodukter.

– Man får inte glömma att det var en stor skillnad mellan vad som var idealet och vad vanliga människor bar, säger Mia.

Elsa sätter sig framför den stora mintgröna spegelmöbeln från 60-talet. Nu ska frisyren på plats.

– För att få inspiration använder vi oss av gamla tidningar och filmer, säger Mia medan hon tar sig an en hårtofs. Sedan har vi loppisfynd också, som den här boken från 30-talet.

Elvira tar fram ett gult album, från tidningen Liv. Inuti har man samlat fotografier på filmstjärnor, musiker och bortglömda artister.

– De här fotografierna är toppen. De visar hur olika ansiktsformer passar för olika sminkningar och årtionden, berättar Elvira och pekar på de gamla stjärnorna. Under 30-talet var det populärt med ett runt dockliknande ansikte och stora ögon, medan man önskade ett mer vasst utseende under 50-talet med höga kindben och kattliknande ögon.

Mia rullar Elsas hår mellan fingrarna och får till pincurls uppe vid pannan. Sedan skapar hon två svinryggar av nackhåret för att få till en snabb 40-talsuppsättning.

– Början av 40-talet påverkades mycket av krigstiden. Modet var militäriskt med markerade axlar och det var vanligt med dräkter, säger Elvira.

När håret är på plats sätter Elvira i gång med sminket. Elsa får markerade ögonlock med hjälp av en tunn eyeliner.

– Under ransoneringstiden köpte man allt färre sminkprodukter. Om man bara hade råd med ett läppstift så användes det även för att få färg på kinderna. Man duttade lite med det i ansiktet. Men nu kan vi använda riktig rouge på Elsa, skrattar Elvira.

Och vissa knep från förr går fortfarande att använda.

– Man brukade ha puder på läpparna innan man applicerade läppstiftet, då fastnade det bättre. Och Marilyn Monroe använde vaselin i hela ansiktet för att få till en ungdomlig glans, berättar Mia.

Efter att ha blivit ompysslad av både Mia och Elvira har Elsa blivit helt förvandlad. Håret sitter i en elegant uppsättning, ögonlocken har en tjusig eyeliner och de röda läpparna strålar. Hon ser sig förtjust i spegeln.

– Jag känner mig som Marilyn Monroe!

För att föreviga sin förvandling kan man få ta självporträtt, fotade med hjälp av både ny teknik och gamla kameror för att få rätt känsla i bilden.

– Det kan bli en fin present att ge till mormor. Ett foto där man är stylad till att vara lika elegant som hon själv en gång var, ler Elvira.

Klicka här och se steg för steg hur du fixar looken.