Simborgarmärket fyller 80 år

Simborgarmärket fyller 80 år

1934 instiftades Simborgarmärket, ett simprov som skulle minska de många drunkningsolyckorna.
Det blev en självklar tradition och genom åren har miljoner svenskar simmat de 200 meterna för märket.

Det var Dagens Nyheters sportchef David Jonason som kläckte idén i maj 1934. Han oroade sig över höga drunkningssiffror (cirka 500 personer per år) och föreslog att man, med hjälp av ett märke, skulle försöka förmå svenska folket att kontrollera sin simkunnighet varje år. Svenska Simförbundet nappade på förslaget och redan i juli samma år kunde man simma för det första Simborgarmärket. ”Simningens dag” blev en årlig tradition och under två veckor i juli kunde märket tas på många ställen i landet.

 

Årets Simborgarmärke markerar 80-års­jubileet.
Årets Simborgarmärke markerar 80-års­jubileetFrån början var sträckan 200 meter för män och 150 meter för kvinnor, vilket ändrades i början av 40-talet då man insåg att alla hade lika långt till land. Märket var först tänkt för vuxna och minimiåldern sattes till 16 år. Den sänktes dock snart och togs bort på 60-talet.

Själva märket har sett ungefär likadant ut under åren, förutom att färgerna varierat. De första åren kunde det inte bara köpas som brosch och nål utan även som manschettknappar och frackknappar för den som ville glänsa lite extra.
1934 såldes 19 000 Simborgarmärken. De kostade två kronor (nästan 60 kronor i dagens penningvärde) och en liten del av intäkterna gick till simfrämjande insatser. Märket blev snart en succé: 1955 såldes fler än 100 000 och 1969 över en halv miljon – och då var det ändå långt ifrån alla som avlagt provet som köpte märket. På 60- och 70-talen var det verkligen inne att ta Simborgarmärket och Thore Skogman skrev till och med en låt som hette Simborgarvalsen.
Uppmärksamheten bidrog till att simundervisningen i skolorna förbättrades och antalet simlärare ökade rejält. I dag är antalet drunkningsfall i Sverige cirka 100 per år. Att ta Simborgarmärket är inte längre lika givet och numera säljs bara runt 70 000 märken varje år. Men många är samlare och håller fortfarande på traditionen.
Källa: www.svenskalivraddningssallskapet.se