Sångfågeln & glädjespridaren Sonya Hedenbratt: Lät hjärtat vara med

Sångfågeln & glädjespridaren Sonya Hedenbratt: Lät hjärtat vara med

Mitt i vimlet sjunger Sonya Hedenbratt tillsammans med parhästen Sten-Åke Cederhök, stämningen är hög med skrål, vitsar och skratt. På kaféet i den gamla förfallna arbetarstadsdelen Haga står grannsämja och social samvaro högt i tak, såväl i tv-serien som i verkligheten. Året är 1969 och Göteborgsbuskisen med tv-serierna Jubel i busken och Låt hjärtat va’ me’, sprider sig som en löpeld över landet. Plötsligt förstår alla från söder till norr ord som änna, knô och tetig.
Samma år låg Sonya Hedenbratt på Svensktoppen med låten Sofie Propp. Den om grannkvinnan i ”trappa breve’, med tre osnôtna ongar och en karl som jämt e’ sne”, med text av Sten-Åke Cederhök. Dottern Lena Hedenbratt Bolin minns tiden när mamma drog skämt i TV på göteborgska.

– Jag var i tonåren och skämdes lite för Jubel i busken. Hon var rund, go’ och gla’ tyckte många, men hade fler sidor än så, både i karriären och i sin personlighet, berättar hon.

Jazzar loss. Sonya uppträder på Nalen 1952 omgiven av hängivna fans.
Jazzar loss. Sonya uppträder på Nalen 1952 omgiven av hängivna fans.

Sonya Hedenbratt var 15 år när brorsan Östen, legendarisk jazzmusiker i Göteborg, släpade med sig lillsyrran till olika jamsessions i stan. Östen Hedenbratt som också var upphovsmannen till göteborgslallen som Kalle Sändare utvecklade vidare.
Efter jobbet som springflicka på symaskinsfabriken Mercur, snurrade jazzlåtar på skivtallriken därhemma. Om och om igen, gärna med Sarah Vaughan. Till slut kunde hon texterna utantill, men förstod inte vad de handlade om.
Det första riktiga framträdandet skedde på dansstället Kungshall, med stöd av storebrorsan på piano.

– Trots att mamma bara var 17 år och oskuld, sjöng hon Lover Man, en kärleksballad med mycket känsla och inlevelse. Hon hade sin bästa kappa på sig och tog inte av sig den för klänningen under var så enkel, berättar Lena Hedenbratt Bolin.

Parhästar. Sten-Åke Cederhök tillsammans med Sonya.
Parhästar. Sten-Åke Cederhök tillsammans med Sonya.

Efter debuten gick det raskt undan. Radioinspelningar följde och 20 år gammal korades hon till Göteborgs Doris Day i en sångtävling, fick en pokal och en hundralapp. Hon jämfördes med Alice Babs och Göteborgspressen gladde sig över att det nya jazzfyndet var göteborgska och inte från Stockholm.

Sonya Hedenbratt knöts tidigt till Malte Johnssons storband och de turnerade under flera år tillsammans. Skivbolagen slogs om den unga sångerskan och jazzsaxofonisten Arne Domnérus drog med henne till jazzstället Nalen i Stockholm.
Med både svenska och amerikanska jazzprofiler omkring sig, blev engelskan allt bättre, snart flöt den obehindrat.
Under de här åren träffade Sonya Hedenbratt sin blivande man Ingemar Bolin.

– Pappa kallades för Bidde och spelade bas. De hade en kärleksfull relation under många år, spelade mycket på nätterna, kom hem på morronkvisten och sov hela dan. De hade ett väldigt bohemiskt liv tills jag kom, berättar Lena Hedenbratt Bolin.

Glada miner. Glädjen smittar av sig från sju skönsjungande damer i trappan 1964. Ulla Hallén, Kerstin Bagge, Pia Lang, Lissi Alandh , Sonya Hedenbratt, Birgitta Andersson och Monica Zetterlund.
Glada miner. Glädjen smittar av sig från sju skönsjungande damer i trappan 1964. Ulla Hallén, Kerstin Bagge, Pia Lang, Lissi Alandh , Sonya Hedenbratt, Birgitta Andersson och Monica Zetterlund.

Sonya Hedenbratt och de tre äldre syskonen föddes i stadsdelen Masthugget under enkla förhållanden. Storebror Valter var 13 år äldre, men trots åldersskillnaden var han favoritsyskonet. Föräldrarna separerade när hon var ett år gammal och mamma Tora tog hand om barnen. Tora var en udda personlighet, trodde på övernaturliga saker, spådde i kort och i sump och var vegetarian.

– Kanske var det därför min mamma blev överviktig, hon åt fel när hon växte upp helt enkelt. På 30-talet var det svårt att få tag på frukt och grönt under hela året. Mamma brukade säga: ”vi är uppfödda på mjölk, bröd och ost”. Senare tog hon ett aktivt beslut att inte äta kött, hon tänkte på hur djuren behandlades, säger Lena Hedenbratt Bolin.

Småbarnsmamman Sonya Hedenbratt fick det där telefonsamtalet av Tage Danielsson, en dag 1962. Kunde hon tänka sig att hoppa in i revyn Gröna Hund i Stockholm och ersätta Monica Zetterlund? Hon tog chansen och en plats var sedan given i revyerna Konstgjorda Pompe och Gula Hund.

– Jag fick följa med till Stockholm en sommar. Mamma och jag bodde nära Cirkus där revyerna spelades och jag såg varenda föreställning. Hon gjorde så roliga saker, i murarklädsel och sjöng zigenarnumret, som i dag känns så aktuellt. Men det var de tre nunnorna som jag satt och väntade på, de sjöng She loves you. Det svänget gillade jag, men det politiska bakom fattade jag inte då, säger Lena Hedenbratt Bolin.

Lena Hedenbratt Bolin gillade mammas jazziga sväng.
Lena Hedenbratt Bolin gillade mammas jazziga sväng.

Den lilla familjen bodde i arbetarstadsdelen Gårda i ett landshövdingehus med tre våningar, utan varmvatten. Bada fick de göra på badhuset Valhalla i närheten. Grannar hjälpte varandra i ett tufft vardagsliv. Hon minns:

– Tant Astrid i våningen under tog hand om mig när mamma var i Stockholm eller på turné. Pappa jobbade så hon var en extra trygghet, hennes etta var full med ungar och hundar.

Tack vare arbetet med Hasse & Tage och Beppe Wolgers fick Sonya Hedenbratt flera biroller, en var som moster Emma i Ingmar Bergmans Fanny och Alexander. I flera av filmerna återfinns idel kändisar som Bibi Andersson, Gunnar Björnstrand, Jarl Kulle, Per Oscarsson och Monica Zetterlund. Parallellt med revyerna släppte hon flera plattor. På Så nära som nu, hörs hennes fina textbehandling, varje ord mejslar hon omsorgsfullt ut. Den rökiga och märgfulla rösten stöds av Jan Johansson med sitt karaktäristiska sammetsmjuka pianospel.

Trots alla jobb i Stockholm, lämnade Sonya Hedenbratt aldrig Göteborg permanent. Om orsaken var kärleken till hemstaden och/eller trassel med skivbolagsrättigheter, får vi aldrig veta.

Vid avskedskonserten 1999 på Lorenbergsteatern i Göteborg, tackade hon för sig efter 50 år i rampljuset. I en flera timmar lång föreställning hyllades hon av storband och artister. På ett YouTube-klipp från konserten frågar författaren och vännen Viveca Sundvall, numera Lärn, ”Sonya med Y, när blir du staty, på vår Aveny”?

Sonya Hedenbratt sa ibland att hon var världsberömd i hela Göteborg. En av stans spårvagnar bär hennes namn, på jazzklubben Nefertiti hänger ett porträtt, men ännu 13 år efter hennes död finns ingen staty i sikte. Det lilla formatet betydde mycket och de två barnbarnen fick en stor portion mormortid med mysdagar och filmtittande. Lena Hedenbratt Bolin funderar:

– Kanske spände hon aldrig sin båge riktigt. Hon hade kunnat bli större, både nationellt och internationellt, men var hemkär, ville vara i sitt eget kök och nära sin familj. Kanske var hon nöjd med det.

Sofie Propp fick alla att skratta

Namn: Sonya Elisabet Hedenbratt Bolin.
Yrke: Sångerska, revyartist, skådespelerska.
Född: 4 mars 1931 i Göteborg.
Död: 5 april 2001 i Göteborg.
Känd för: Jubel i busken och Låt hjärtat va’ me med Sten-Åke Cederhök. Revyaktris i Hasse & Tages revyer. Sofie Propp på Svensktoppen.
Familj: Maken Ingemar Bolin, dottern Lena och två barnbarn.

Lyssna på Sonya på Youtube

1962 Du Sonya. Med Jan Johanssons trio. www.youtube.com/watch?v=1iFypCiVgHM
1964 Bilder från ett kvarter, Blå gatan www.youtube.com/watch?v=QmqoTWDGp9M
1964 Nunnorna i Gula Hund tillsammans med M Zetterlund och L Alandh. www.youtube.com/watch?v=_iOcq8MvP4I?
1968 Jubel i busken. www.oppetarkiv.se/video/1891561/jubel-i-busken

Urval av Sonyas film- och tv-succéer

1964  Svenska bilder, Hasse och Tage
1966  Syskonbädd 1781969 Jubel i busken
1971  Låt hjärtat va’ me’
1974 Julkalendern Rulle på Rullseröd
1979 Mor gifter sig
1980 Sverige åt svenskarna
1982 Fanny och Alexander
1984 Taxibilder
1980-talet  Sonya med Y, Jazzmormor
1992 Mamma Blå