Raymond kör en Volvo PV60: Den siste ”amerikanaren” är i toppform

Raymond kör en Volvo PV60: Den siste ”amerikanaren” är i toppform

Raymond Sandkvist gör gärna utflykter i sin PV60, den är bekväm och skön att sitta i. Bilen väcker uppmärksamhet varhelst han kommer. Dessutom har bilen något kungligt över sig.

Dröm.Raymond Sandkvist hade länge velat ha en PV60.
Dröm.Raymond Sandkvist hade länge velat ha en PV60.

Minnenas Journals läsare älskar gamla, fina bilar och i detta nummer bjuder vi på ett riktigt praktexemplar. Chefredaktören Catharina Olsson-Lindh på tidningen Bil & Verkstad träffade Raymond Sandkvist och blev nyfiken. Här är hennes berättelse om mötet med Raymond:
”Vi träffas av en slump på en veteranmarknad och blir nyfikna på bilen och dess historia. Men när Raymond Sandkvist för sex år sedan kunde lägga vantarna på sin PV60 var det inte enbart slumpen som gjorde att det blev just denna.
– Jag kände till modellen sedan jag var liten. En gammal farbror i Bromma hade ett exemplar. Jag har tidigare haft lite andra ”skruttbilar”, men ville ha en sådan här för att det är en riktigt gedigen, svensk bil, en kvalitetsvagn man kan ge sig ut på långresor i, säger Raymond.

Bilen hittade han i tidningen Classic Motor. Den tidigare ägaren, Lars Walldén, är känd i bilkretsar och hade haft bilen sedan 1960-talet. Men när han var runt 90 år gammal, tyckte han det var dags att sälja av några bilar, bland annat denna PV60. Åk kungligt i PV 60 från 1946, stod det i annonsen. Och så är det. Bilen är ju årsbarn med kungen som därför fick ett exemplar på sin 50-årsdag 1996. Den åker han fortfarande runt i på Öland på somrarna, bland annat i Svenska Kungsrallyt som startade i samband med kungens 50-årsdag.

DESIGN. Typiskt amerikansk design med hel soffa, rattväxel och elegant hastighetsmätare.
DESIGN. Typiskt amerikansk design med hel soffa, rattväxel och elegant hastighetsmätare.

PV60 tillverkades 1946-50 och bara i 3000 exemplar.
– Volvo var inget märke som sålde särskilt många personbilar vid den här tiden. Man sålde lastbilar, traktorer och sådant, berättar Raymond. PV444 var storsäljaren och den här hamnade i skymundan. Stora amerikanska bilar var inte särskilt populära under efterkrigstiden. Men nu väcker den uppmärksamhet var man än kommer.
– Min bil är från det första tillverkningsåret, men en rolig sak är att bilen hade samma årsmodell (1946) under alla åren. PV60 var den sista stora med fyra dörrar innan Amazonen kom och kallas också för den sista amerikanaren från Volvo. I dag finns bara cirka fem procent av antalet bilar bevarade. Raymonds exemplar var redan vid köpet i fint skick och för honom har det bara varit att sköta underhållet av bilen.
– Den var i jättebra skick. Det var i princip bara att stoppa i nyckeln och köra, säger han. Motorn är en sexcylindrig sidventilare, en klassiker som fanns redan på 30-talet i Volvos bilar. Något som är mindre vanligt är däremot den elektriska överväxel som modellen är utrustad med.
– Det var lite ovanligt på den tiden. Det hade inte de andra amerikanarna, de hade bara tre växlar.

Vindrutetorkarna går på vakuum, något som inte är helt praktiskt.
– Det är jättepåfrestande och det är det enda dumma med bilen. Man kan inte köra om det regnar! Vindrutetorkarna får vakuum från insugningsröret och ju mer man gasar ju långsammare går de tills de stannar. När man sedan släpper på gasen går det att använda torkarna igen.

Bilen är rymlig och stor och skön att sitta i, något som gör att Raymond gärna tar en tur i den. Men som de flesta veteranbilar körs den förstås oftast sommartid.
– Jag gör lite utflykter och det brukar bli några hundra mil om året, avslutar Raymond.”

KUNGLIGT. Kungen och drottningen på Öland 2016 med sin PV60. Sjöberg Bild
KUNGLIGT. Kungen och drottningen på Öland 2016 med sin PV60. Sjöberg Bild

Har en gästgivaregård
Namn: Raymond Sandkvist, 59.
Bor: Bromma, Stockholm.
Kör till jobbet: Fiat kombi.
Hobby: Byggnadsvård, har en gammal gästgivaregård i Voxna som han tog över 1985 och rustar upp.
PV60: Tillverkades 1946-50 i cirka 3000 exemplar, motorn är en sexcylindrig sidventilare och växellådan har tre växlar plus överväxel.

5 andra klassiska Volvomodeller

PV444 tillverkades 1944–1957.
PV444 tillverkades 1944–1957.
Gammal svensk bil Volvo Amazon 1960 Sverige
Gammal svensk bil Volvo Amazon 1960
Sverige
Duetten tillverkades 1953–1969.
Duetten tillverkades 1953–1969.
P1800 tillverkades 1961–1973 och blev världsberömd som Helgonets bil i TV-serien med Roger Moore.
P1800 tillverkades 1961–1973 och blev världsberömd som Helgonets bil i TV-serien med Roger Moore.
Volvo240 tillverkades 1974–1993.
Volvo240 tillverkades 1974–1993.