Radio Nords pirater fick Sverige i gungning

Radio Nords pirater fick Sverige i gungning

1961 utmanade Radio Nord det svenska radio­-monopolet och gav en hel generation lyssnare nya moderna rytmer. Då älskades schlager och pop av alla utom regeringen. 

Jan Kotschack har skrivit boken om sin far och Radio Nord, som sände från båten Bon Jour på internationellt vatten i Stockholms skärgård mellan den 8 mars 1961 och den 30 juni 1962.
Jan Kotschack har skrivit boken om sin far och Radio Nord, som sände från båten Bon Jour på internationellt vatten i Stockholms skärgård mellan den 8 mars 1961 och den 30 juni 1962.

Jag och mina kompisar blev överlyckliga. Äntligen kunde vi lyssna på pop, rock och schlager på en svensk radiostation. Jag själv hade rattat in Radio Luxemburg på mellanvåg 208 redan på 50-talet. Där spelades de allra senaste pop- och rocklåtarna, ofta med Elvis Presley, min stora idol.

En artist som spelades här blev snabbt oerhört känd. Så blev det också för artisterna som spelades på Radio Nord och hamnade högt på den nya stationens topplistor.
Jag minns Jay Epae från Nya Zeeland som låg på listorna i hela 41 veckor med oförglömliga låten Putti, Putti. Han besökte Radio Nord och sålde enorma mängder skivor.

Elvis Presley fanns med på de flesta listorna. Andra populära artister var Cliff Richard, Chubby Let´s twist again Checker och Paul Anka. Svenska Radio Nord-favoriter var bland andra Owe Thörnqvist, Little Gerhard och Anita Lindblom.

 

Twist var dåtidens dansfluga. Radio Nord fixade en tävling i maratontwist i Eriksdalshallen, där Lenne And His Falcons spelade. Foto: Bengt H Malmqvist/ Premium Rockshot.
Twist var dåtidens dansfluga. Radio Nord fixade en tävling i maratontwist i Eriksdalshallen, där Lenne And His Falcons spelade. Foto: Bengt H Malmqvist/ Premium Rockshot.

Även Siw Malmkvist, Lill Babs och Ann Louise Hanson var populära Radio Nord-artister och i maj åker de på turné med journalisten och författaren Jan Kotschack som skrivit boken Stick iväg, Jack.

I boken berättar Jan Kotschack om när pappa Jack startade den kommersiella radiostationen Radio Nord. Det är en spännande historia om en älskad radiostation, men också om ett annat Sverige.

1961 var det otänkbart med kommersiell radio i Sverige, så det stormade rejält kring Radio Nord när Jan Kotschack och hans gäng sände från båten ”Bon Jour” som gungade av musik ute på internationellt vatten. Efter 16 månader stoppades sändningarna och i dag är det svårt att förstå upprördheten bland dåtidens makthavare.

Siw Malmkvist och Cliff Richard spelades flitigt.
Siw Malmkvist och Cliff Richard spelades flitigt.

Jan Kotschack tyckte det var problematiskt att berätta om sin far och undvek länge att skriva boken. Men han kunde inte släppa frågan om varför etablissemanget var så fruktansvärt upprört. Och vad hände egentligen bakom kulisserna? Vad var det som var så hotfullt?

– Pappa var amerikaniserad och hade under en resa till Dallas träffat en film- och radioman som var intresserad av utvecklingen i Europa. Pappa tyckte om nya idéer och var affärsman. Han såg en möjlighet att tjäna pengar och samtidigt fylla en lucka, berättar Jan.

I dag är han stolt och nöjd att det blev en bok om en fantastisk historia och en far vars minne lever på egna meriter.

 

Radio Nords sände på mellanvåg från fartyget Bon Jour mellan 8 mars 1961 och den 30 juni1962.
Radio Nords sände på mellanvåg från fartyget Bon Jour mellan 8 mars 1961 och den 30 juni1962.

 

Fotnot: Radio Syd (tidigare Radio Mercure) sände via FM från Öresund, medan Radio Nord sände på mellanvåg från Stockholms skärgård, och var den första svenska piratradion.

 

 

 

 

Sveriges Radios uttagning till Eurovisionsschlagern 1962 fick Radio Nord att utmana med egen schlagertävling. Den vann Ann-Louise Hanson med Vinden talar om.
Sveriges Radios uttagning till Eurovisionsschlagern 1962 fick Radio Nord att utmana med egen schlagertävling. Den vann Ann-Louise Hanson med Vinden talar om.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ann Louise Hanson

”Jag blev listetta två gånger”

Ditt bästa minne från Radio Nordtiden?
– De var ju först med topplistor och man spelades ju ganska mycket på radion. Det var ju annorlunda, på vanliga svenska radion spelades inte schlager alls. Jag låg högst upp på topplistan två gånger och varje gång man låg etta fick man ett vackert litet skepp. Jag har två stycken. Stationen anordnade också en alternativ melodifestival. Lyssnarna röstade då fram min låt Vinden talar om som nummer ett.

Hur påverkade din medverkan karriären?
– Ja, så tillvida att man spelades mer på radion och kanske att man också sålde lite mer skivor i och med det.

Din största hit hos Radio Nord?
– Det var Vinden talar om och Vita rosor från Aten.

Siw Malmkvist var en av schlager­drottningarna.
Siw Malmkvist var en av schlager­drottningarna.

 

 

 

 

 

 

 

 

Siw Malmkvist

”Det var kanon att komma med på listan!”

Ditt bästa minne från Radio Nordtiden?
– Det var kanon att komma med på deras listor. Då fick man ett fint vikingaskepp.

Hur påverkade din medverkan karriären?
– Det betydde ökad skivförsäljning. Radio Nord spelade ju musik hela dygnet.

Din största hit hos Radio Nord?
– Jag tror att det var Läs inte brevet.

Owe Thörnqvist , still going strong, såg positivt på Radio Nord.
Owe Thörnqvist , still going strong, såg positivt på Radio Nord.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Owe Thörnqvist

”Radio Nord påverkade min karriär alldeles kolossalt”

Ditt bästa minne från Radio Nordtiden?
– Vi artister blev ju bjudna ombord ibland för intervjuer i samband med listplaceringar. På Bon Jour fanns radioteknikern Archie från Texas med sin röda jacka och breda sydstatsdialekt. Han gav mig ett tips, som sannolikt räddade mig från ekonomisk ruin.

– Jag hade min låt Wilma på Radio Nords topp 20-lista för sjunde veckan i följd. Då brakade helvetet löst i form av ett stämningshot från USA för ”varumärkesintrång”. Columbia Pictures och Screen Gems, som producerade den populära tecknade serien The Flintstones, ansåg sig  äga uttrycket Jabbadabbadoo och egennamnet Wilma. De kom med skadeståndskrav på miljontals dollar.

– Archie gav mig ett telefonnummer till en polare i New York som jobbade på Columbias huvudkontor i New York. Denne i sin tur lotsade mig vidare till Ed Justin, reklamchef på Screen Gems. Jag förklarade att Wilma var ett mycket vanligt flicknamn i Sverige. Ja, till och med min egen farmor hette Wilma (hon hette Hulda, men det visste ju ingen på Screen Gems!). Och Jabbadabbadoo, fortsatte jag, var ett stridsrop uppfunnet av en gammal vikingahövding vid namn Gunnar ”Siljabloo” Nilsson.

– Då sa Edward Justin: ”Okej, man… we like your song. Can we buy it?  We can even include it in one of the Flintstone episodes”. Och hör och häpna: Min inspelning Wilma från 1962 blev huvudtema i Flintstone-avsnittet Cousin Owe Goes to Bedrock, som fortfarande vevas i repriser världen runt. Rullandes dollar åt mitt håll!

Hur påverkade din medverkan karriären?
– Radio Nord påverkade således min karriär alldeles kolossalt, i både direkt och överförd bemärkelse, typ vinna eller försvinna. Jack Kotchack skrattade gott och gratulerade.

Din största hit hos Radio Nord?
– Minns inte exakt vilken hit som blev störst. Någon har berättat att jag hade åtminstone tre låtar växelvis på Radio Nordlistorna. Nyssnämnda Wilma, Alptoppens ros och Per Olsson (han med Bonnagården). Sammanlagt 28 veckors liggtid försäkrar mitt list- medvetna vittne.

Lill-Babs lika poppis då som nu.
Lill-Babs lika poppis då som nu.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lill-Babs

”Radio Nord satte schlagern på kartan”

Hur påverkade din medverkan karriären?
– Den gjorde mycket för oss allihop och att schlagern satt på kartan. Det var ju Radio Nord som gjorde det.

Din största hit hos Radio Nord?
– Jag kommer inte ihåg. Det är ju ett tag sedan. Men det ska bli jätteroligt att resa ut med tjejerna och hylla Radio Nord. Vi har haft en föreställning i Norrköping som var utsåld till sista platsen. Och vi hade jätteroligt. Vi har ett potpurri på 27 minuter och där kommer allt att vara med.

Gilla oss på Facebook

Radio13MJO02_lowres Radio14MJO02_lowres