Mattias Enn har skrivit en bok om Birgit Nilsson

Mattias Enn har skrivit en bok om Birgit Nilsson

Den världsberömda operasångerskan tog sig tid att brevväxla med unge Mattias som drömde om en karriär på scenen. Nu släpper estradören Mattias Enn sin bok om Birgit Nilsson.

Mattias Enn är känd som en elegant och skicklig estradör och sångare. Han har fått en stor publik med sina tolkningar av bland andra Zarah Leander, Karl Gerhard, Ernst Rolf och Jules Sylvain. Intresset för musik och artisteri fanns i familjen och unge Mattias fann plötsligt sin favorit bland giganterna i svensk nöjeshistoria.
– Jag hörde en sång med Zarah Leander på radion när jag var i tonåren och föll direkt för den kraftiga rösten och det distinkta uttalet, berättar han. Sen läste jag mer om henne och intresset bara växte. Mattias var själv en sångartalang hemma i Ålem i Småland och dristade sig att skriva ett brev till SVT:s populära ungdomsprogram På Direkten om en annan av sina favoriter.
– Jag ville träffa Birgit Nilsson och det var ju inte så vanligt att en 13-åring hade en sådan idol, säger Mattias. Så jag fick träffa henne! Mötet med Birgit på Kungliga Operan i Stockholm 1986 blev en fullträff. Hon berömde hans sång och gav bra tips, kryddat med härlig humor.

SJUNG UT! Birgit och Mattias på Operan 1986. Skärmdump från Youtube.

Låt musiken leva, sa hon. Tänk på betoningar och kroppsspråk. Våga kliva fram! Och så berättade hon skrattande om opera­divor som bara står rätt upp och ner och möjligen kostade på sig ett leende och en arm som fälldes ut på slutet.
– Vi fortsatte att hålla kontakten i 20 år, berättar Mattias Enn när vi träffas över en lunch nära Oscarskyrkan i Stockholm. Kyrkan är speciell för honom. Här sjöng Birgit Nilsson på Zarah Leanders begravning 1981, två av hans stora förebilder. Vad skrev ni om i era brev?
– Mycket om sångteknik och självförtroende. Hon skrev långa brev, ibland flera sidor, och uttryckte sig så fint. Vad sägs om detta råd från henne: ”Förverkliga något som du alltid har drömt om och du får uppleva något som du aldrig har drömt om”.
–Birgit skrev för hand och jag hade svårt att läsa hennes handstil. Då övergick hon till skrivmaskin, berättar Mattias. Inga divalater där, alltså. Birgit, med sin humor och självironi, var som person en motsats till den samtida operastjärnan Maria Callas.

ÄLSKAD MAKE. Bertil och Birgit höll ihop i vått och torrt. Här med Lennart Swahn 1983 på ett födelsedagskalas.

Birgit Nilsson var sjunde generationen på gården i Västra Karup och mjölkade tio kor på föräldragården strax innan hon tog tåget till Stockholm för inträdesprovet på Musikhögskolan. Hon stod hela sitt liv med fötterna på jorden och lät sig inte knäckas av vare sig mobbning i unga år eller motgångar och fördomar i den ”fina” musikvärlden. Hennes förste sånglärare i Stockholm raljerade om att en bonde kanske inte kunde bli operasångerska, men Birgit överbevisade honom och alla andra.
– Jag bär med mig en väldig respekt för Birgit och andra äldre artister, säger Mattias. De hade en stor erfarenhet som ytterligare stärkte mitt intresse för deras konst. I oroliga tider blickar vi gärna tillbaka och de stora artisterna är väl värda att återvända till. Sedan 2014 arbetar han på somrarna som guide på Birgits föräldragård som numera är museum och i dagarna utkommer boken Birgit Nilsson i ord och bild: Värp först och kackla sen. Titeln anspelar på något som kom att bli Birgits mantra och är illustrerad av den fine tecknaren Anders Svernsjö. Läsaren bjuds dessutom på några av Birgits favoritrecept. Vad sägs om Äggakaka med fläsk, till exempel?
– Jag berättar historien om hennes liv och det blir många anekdoter och episoder, berättar Mattias som också gör en turné i år med en föreställning om Birgit Nilsson. Han kan sin La Nilsson i detalj. Hennes liv är verkligen spännande. Talangen upptäcktes tidigt, men sångardrömmarna tycktes gå om intet eftersom pappa Nils ville ha sitt enda barn kvar på gården. Räddningen blev mamma Justina som själv hade haft artistdrömmar och som med ett arv kunde finansiera dotterns utbildning i Stockholm. Tragiskt nog fick Justina bara uppleva början av sin dotters framgångsrika karriär. Justina omkom i en trafikolycka 1949. Birgits väg mot operatoppen kantades av magnifika Wagnerroller som Brünnhilde i Nibelungens ring och Isolde i Tristan och Isolde. Hon uppträdde på alla de stora scenerna i USA, Tyskland, Österrike och Italien och hyllades överallt. Det hände att publiken grät av hänförelse.

HELIG MARK. Mattias Enn, med Oscarskyrkan i Stockholm bakom sig, där Birgit Nilsson sjöng på Zarah Leanders begravning.

Själv såg hon sin Salome 1954 i Richard Strauss opera som sitt verkliga genombrott. Dittills hade Birgit Nilsson framför allt spelat majestätiska, stela roller. Salome, i regi av Göran Gentele, innebar en omvälvning sångligt och i sättet att agera. Nu skulle hon gestalta en ung depraverad flicka och röra sig på ett avancerat sätt. Rollen gav henne ovärderliga lärdomar för resten av hennes karriär, har hon berättat. Såg du henne uppträda live någon gång?
– Bara vid ett tillfälle, i Kalmar 1984, säger Mattias. Men i alla sammanhang kan man beundra hennes textning och tydlighet. Hon sjöng på och talade flera språk, bara det en prestation med enbart folkskola i bagaget.

Hon sägs ha haft stämband av stål?
– Ja, haha. Hon spräckte ett örhänge av glas en gång och Lars Roos, som ackompanjerade henne, bet ihop tänderna när hon tog i. Birgit Nilsson var gift i 58 år med Bertil Niklasson, ett lyckligt äktenskap. Några barn blev det aldrig. Birgit valde att helhjärtat satsa på sin 40-åriga karriär över hela världen. Maken Bertil, som hon träffat på en tågresa hängde med, eller var aktiv på sitt håll. Han var utbildad veterinär och hade många järn i elden.
– Han startade bland annat en av landets första pommes frites-fabriker, strax utanför Kristianstad, berättar Mattias. Kanske en överraskande nyhet för många. Decennier i rampljuset var inte helt problemfritt för Birgit och Bertil. Operastjärnan förföljdes av en kvinna i nio år som ofta parkerade dig på första bänk vid föreställningar. Fenomenet stalking är ett gissel för kända personer. Att Bertil och Birgit (makarna) bodde utomlands och inte betalade skatt i Sverige väckte frågor.
– Men hon fick ju också de sista åren betala sin sjukvård i Sverige ur egen ficka, säger Mattias. Dessutom avsatte Birgit Nilsson pengar till den klassiska musikens största pris. Birgit Nilsson-priset är på 1 miljon dollar och delas ut vartannat eller vart tredje år.

ISOLDE. Birgit som Isolde mot Jess Thomas 1974.

Mattias drömmer om en egen teater
Namn: Mattias Enn, 45 år.
Bor: Lägenhet i Hägersten, Stockholm.
Familj: Singel.
Yrke: Sångare och estradör.
Hobby: Politik och historia, sitter också gärna vid en sjö med ett metspö.
Bakgrund: Född i Nacka, växte upp i Ålem, Småland. Debuterade 1993 med enmansmusikalen I skuggan av en stövel om Zarah Leander. Därefter en rad föreställningar och turnéer i Sverige och utomlands. Medverkat i radio och TV, bland annat Allsång på Skansen 2007. Har släppt 18 CD-skivor. Prisad med bland annat Zarah Leander-stipendiet.
Drömmer om: En egen teatersalong i Stockholm. 

”Jag har inte glömt dig”
”Hej Mattias! Du går väl och tror att jag glömt bort Dig. Nej då. Det är bara så att jag varit bortrest. Jag har ett hem i Schweiz också”, skriver Birgit till Mattias i ett brev 1991 och så ger hon utförliga råd om hans sång:
”Tack för brev och kassett. Jag tycker Du sjunger både musikaliskt och rent och Du kan sjunga förvånansvärt långa fraser, utan ”andnöd”. Du får passa på vokalen e. Du sjunger tex TIDÄR, skridär, världän o.s.v. Det bör ju låta mer som TIDEÖR, men tonvikt på första stavelsen. Framförandet är hyfsat och snyggt.”