Malmtåget skenade rakt in i rälsbussen

Malmtåget skenade rakt in i rälsbussen

Snart är det 60 år sedan tågolyckan i Ställdalen. Flera skolbarn miste livet i den hemska olyckan.

Rälsbussen.
Rälsbussen.

Fredagen den 13 januari 1956 inträffade en av Sveriges svåraste tågolyckor.

I det lilla samhället Ställdalen i Västmanland rusade ett skenande malmtåg norrifrån rakt in i en rälsbuss fullastad med skolbarn. Ett 20-tal personer miste livet, varav 12 skolbarn på väg hem från skolan i Kopparberg. Fem av dem gick i samma klass.

Orsaken till den svåra olyckan var att bromsledningen mellan loket och de tungt lastade malmvagnarna inte var kopplad och det var enbart lokets bromsar som var i funktion. Malmtåget från Grängesberg skulle ha stannat i Ställdalen och inväntat rälsbussen. I stället for den förbi stationen i ett öronbedövande gnistregn.

Telefonen ringde i samma stund på stationen och varnade för det skenande malmtåget men då var det redan för sent. Tågklareraren i Ställdalen försökte bryta strömmen vilket var lönlöst då rälsbussen var dieseldriven. Tågpersonalen fick till sin fasa inse att katastrofen strax var ett faktum. En förstämning lade sig över bygden och 50 år senare restes ett minneskors över katastrofen på platsen för olyckan.

3 andra stora tågolyckor

1912ar4st_lowres

Malmslätt – 16 juni 1912 Ett internationellt snälltåg körde in i ett stillastående persontåg i Malmslätt i Östergötland. 22 personer omkom och 14 personer skadades svårt. Bland de omkomna fanns August Strindbergs dotter Greta von Philip. Hon omkom fem veckor efter Strindbergs död.

Tågolyckan vid Malmslätt station var då den svåraste som hade inträffat i Sverige.

Järnvägsolyckan i Getå 1918 . Minst 42 människor omkom och olyckan hände på grund av ett jordskred som blockerade banvallen
Järnvägsolyckan i Getå 1918 . Minst 42 människor omkom och olyckan hände på grund av ett jordskred som blockerade banvallen

Getå – 1 oktober 1918 Ett jordskred skedde i sluttningen ned mot Bråviken där rälsen låg. Strax efter kom ett tåg med 170 passagerare som spårade ur och föll ned på en landsväg. Många av passagerarna klämdes fast och då glödande kol satte eld på vagnarna omkom 42 människor och 41 skadades svårt. Getåolyckan är den svåraste järnvägsolyckan genom alla tider som inträffat i Sverige.

Edsvalla – 14 oktober 1947 I den täta dimman upptäckte inte busschauffören persontåget från Göteborg. I 90 km/tim rammade tåget bussen i sidan och 14 människor dog och 7 skadades. Trots att busschauffören bett alla passagerare att hålla uppsikt efter tåg då de korsade rälsen upptäcktes lyktorna på tåget då det redan var för sent. Bussen klövs mitt itu, slungades iväg och smulades sönder.

Kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *