Maj-Britt Nilsson: ”Hon förkroppsligade en epok”

Maj-Britt Nilsson: ”Hon förkroppsligade en epok”

Maj-Britt Nilsson hamnade kanske i skuggan av andra aktriser under yrkeskarriären men många minns den mångsidiga och vackra skådespelerskan som också var TV-pionjär!

Det finns skådespelare som förkroppsligar en epok, och för mig är Maj-Britt Nilsson tidigt 50-tal – Ingmar Bergmans Sommarlek och flera av Hasse Ekmans bästa filmer. Det fanns ett ljus omkring henne som Bergman använde för att besvärja döden. Det övergav henne aldrig, hon förblev den mest spontana och vardagsnära i en generation som skämde bort oss med stora aktriser”, skrev teaterkritikern Leif Zern i Dagens Nyheter när Maj-Britt Nilsson gick bort 2006. Han beundrade hennes engagemang och hantverksskicklighet och mindes henne med glädje. Det gjorde också Minnenas Journals läsare som hörde av sig i massor när vi på redaktionen i en bildtext missade hennes namn härförleden.

Maj-Britt på film. Hasse Ekman regisserar Maj-Britt Nilsson och Sven-Erik Gamble i filmen Vi tre debutera 1953.
Hasse Ekman regisserar Maj-Britt Nilsson och Sven-Erik Gamble i filmen Vi tre debutera 1953.

Hon hade vid sin död sedan länge bott i Frankrike med maken Per Gerhard (1924–2011) som med början på 1950-talet drev Vasateatern i Stockholm i över 30 år. Hans pappa var Karl Gerhard så det var ett äktenskap som luktade högklassig scenkonst lång väg. På Vasateatern skördade Maj-Britt Nilsson stora triumfer som komediskådespelare i långkörare som Kaktusblomman 1966–1968 som spelades femhundra gånger. Men hon spelade även dramatiska roller som Maggie i Katt på hett plåttak, en roll som Elizabeth Taylor gjorde i den berömda filmen med Paul Newman och Burl Ives i andra bärande roller. På Vasateatern fick Maj-Britt Nilsson roller att bita i som hon saknade på Dramaten.

Maj-Britt Nilsson föddes i Stockholm där hon växte upp på Södermalm. Hon arbetade i ungdomen på antikvariat och kontor. Efter att ha gått på Gösta Teserus teaterskola kom hon in på Dramatens elevskola 1944. Genombrottet på Dramaten kom 1948 i rollen som Solange i Mimi Pollaks uppsättning av Jean Genets Jungfruleken. Vid denna tid var hon gift med sångaren Anders Börje (1920–1982). Han slog igenom 1942 med melodin Två små röda rosor och var en populär röst på skiva och så småningom i radion.

Per Gerhard och Maj-Britt Nilsson var gifta privat och arbetskamrater på scenen.
Per Gerhard och Maj-Britt Nilsson var gifta privat och arbetskamrater på scenen.

Maj-Britt Nilsson kom under sin karriär att arbeta med många av de stora svenska regissörerna; till exempel Ingmar Bergman, Hasse Ekman, Alf Sjöberg, Arne Mattsson och Kjell Grede. Hennes filmkarriär omfattar fyra decennier, från debuten i Tänk om jag gifter mig med prästen 1941 till den sista Bluff stop från 1977. Hon gjorde också succé internationellt med några tyskspråkiga filmer. Maj-Britt Nilsson tillhör de verkliga TV-pionjärerna. Hon var med i det som anses vara den första TV-sändningen i Sverige. Lennart Hyland ledde den 29 oktober 1954 En skål för televisionen som var ett underhållningsprogram med manus av Staffan Tjerneld och i regi av Per-Martin Hamberg. Programmet var utformat som en sorts kärlekshistoria med en ramberättelse som handlade om ett televisionsjubileum någon gång i framtiden. Maj-Britt Nilsson prisades av Teaterförbundet med flera tunga stipendier under årens lopp. Hon avled i Cannes, den berömda filmfestivalens stad, och vad kan vara mer passande för en stor skådespelare än att sätta punkt just där.

Affisch för filmen Jazzgossen 1958 där Maj-Britt spelar primadonnan Karin.
Affisch för filmen Jazzgossen 1958 där Maj-Britt spelar primadonnan Karin.

Dog i Frankrike

Namn: Maj-Britt Nilsson.
Född: 1924 på Södermalm i Stockholm.
Död: 2006 i Cannes, Frankrike.
Karriär: Kom in på Dramatens elevskola 1944, slog igenom 1948 i Jungfruleken.
Mest känd för: En rad publikknipande roller på Vasateatern som drevs av maken Per Gerhard, men hon medverkade också i uppmärksammade filmer under fyra decennier.
Profil på scenen: Den mest spontana och vardagsnära i sin generation aktriser, enligt teaterkritikern Leif Zern.

Kommentarer