Larsåke Thuresson fotade 60-talets superidoler

Larsåke Thuresson fotade 60-talets superidoler

Han var där när Bob Dylan skrattade i baksätet på Lill-Babs bil och då han köpte smink med Cher. Larsåke Thuresson träffade 60-talets alla stora popstjärnor. Nu finns en mängd av hans unika bilder i boken Ikoner.

Bildskatten hade fortfarande legat orörd om inte Larsåke Thuressons döttrar tjatat på honom. ”Pappa, du måste köpa en skanner och göra någonting med alla dina negativ från när du träffade Beatles och alla andra popstjärnor!” Resultatet blev boken Ikoner/Icons – fotografier från decennierna som aldrig tog slut. Över 600 bilder tagna för 40–50 år sedan på ett 80-tal nationella och internationella artister som var med när den moderna popkulturen föddes.

”Stikkan Anderson ringde till mig: ”Vi måste snabbt ha några promotionbilder på Björn och Benny, de börjar bli stora i Japan!” Jag tog upp dem till isbjörnarna på Skansen eftersom japanerna trodde att de gick fritt på våra gator. Det här var vintern 1972–1973, innan ABBA slog igenom, och de första bilderna på dem ihop som musiker.”
”Stikkan Anderson ringde till mig: ”Vi måste snabbt ha några promotionbilder på Björn och Benny, de börjar bli stora i Japan!” Jag tog upp dem till isbjörnarna på Skansen eftersom japanerna trodde att de gick fritt på våra gator. Det här var vintern 1972–1973, innan ABBA slog igenom, och de första bilderna på dem ihop som musiker.”

– Jag kollade igenom omkring 30 000 bilder så urvalsprocessen var inte den lättaste. Även om jag är nöjd med det jag fick i kameran kan jag ibland ändå känna att jag kanske borde ha tagit ännu fler bilder, säger Larsåke Thuresson.

– Fast å andra sidan var mycket av nyckeln till att bilderna blev så bra att jag alltid var noga med att inte vara för påträngande med kameran. Jag ville fånga ögonblick så naturligt som möjligt.

Larsåke jobbade huvudsakligen åt grammofonbolagen som ville ha promotionbilder att skicka ut till pressen. Artisterna hade inget emot att bli fotograferade, de ville synas och sälja skivor. Från 1964 och nästan tio år framåt reste han med dåtidens stora musiknamn. Han umgicks en vecka med The Who och tillbringade dagar med många andra band och artister som skapade idolhysteri.

”Ann-Margret kom från USA till Stockholm 1964 och det var presskonferens på Grand Hotel i Stockholm. Hon var väldigt charmig och poserade för mig när jag ville ha Slottet i bakgrunden. Hon var riktigt i ropet då, för hon hade gjort en inspelning med Elvis Presley. Att sjunga med Elvis, det var ju hur stort som helst.”
”Ann-Margret kom från USA till Stockholm 1964 och det var presskonferens på Grand Hotel i Stockholm. Hon var väldigt charmig och poserade för mig när jag ville ha Slottet i bakgrunden. Hon var riktigt i ropet då, för hon hade gjort en inspelning med Elvis Presley. Att sjunga med Elvis, det var ju hur stort som helst.”

– Ett tag var jag nog mer i musikstudior än hemma i min lägenhet. Jag var med på otaliga inspelningar. Och oavsett var jag befann mig med popstjärnorna använde jag en förhållandevis tyst Leicakamera så att det knappt märktes att jag plåtade, säger Larsåke som också fotograferade en hel del skivomslag.

˝Hon och Sonny knallade omkring som vilka som helst i Stockholms city 1966. Det enda som de uppmärksammades för var deras märkliga klädstil, som ju var lite annorlunda. Fast då var de ju okända jämfört med vad som skulle komma senare. Cher gick ut och köpte smink på NK och en päls för 37 000 kronor utan att någon brydde sig.”
˝Hon och Sonny knallade omkring som vilka som helst i Stockholms city 1966. Det enda som de uppmärksammades för var deras märkliga klädstil, som ju var lite annorlunda. Fast då var de ju okända jämfört med vad som skulle komma senare. Cher gick ut och köpte smink på NK och en päls för 37 000 kronor utan att någon brydde sig.”

– Då laddade jag kameran med färgfilm, vilket var ovanligt på den tiden. Men till LP:n med Jimi Hendrix och Curtis Knight användes en svartvit bild.

Fotointresset kom av att hans föräldrar gärna dokumenterade sitt liv med en lådkamera. I skolan pryade Larsåke som fotograf på Motala Tidning och ryckte därefter in på helgerna. Karriären gick vidare till en bildbyrå i Stockholm innan han blev frilans.

”1966 spelade kompisen Peter Goldman, Tv-producenten som gjorde programmet Popside, in med Simon & Garfunkel på ett smalspårigt tåg som fortfarande går mellan Mariefred och Läggesta. Det såg lite amerikanskt ut. Det var två enkla killar, som koncentrerade sig på vad de skulle göra. Jag fångade dem när de repade lite på trappan till Mariefreds stationsbyggnad.”
”1966 spelade kompisen Peter Goldman, Tv-producenten som gjorde programmet Popside, in med Simon & Garfunkel på ett smalspårigt tåg som fortfarande går mellan Mariefred och Läggesta. Det såg lite amerikanskt ut. Det var två enkla killar, som koncentrerade sig på vad de skulle göra. Jag fångade dem när de repade lite på trappan till Mariefreds stationsbyggnad.”

– 1973 slutade jag med musikjobben och började i stället plåta i reklambranschen. Därefter startade jag eget som mötesproducent och jobbade i många år nära förre Postenchefen Ulf Dahlsten och skötte Ericssons alla Global Management-konferenser i hela världen, säger Larsåke Thuresson som producerat över 250 filmer för näringslivet.

Som popfotograf har han i allra högst a grad också gjort avtryck. Ikoner/Icons-boken inkluderar dessutom åtta essäer med olika aspekter på tidseran skrivna av inbjudna skribenter, bland andra förre näringsministern Leif Pagrotsky, modejournalisten Lotta Lewenhaupt och radiolegendaren Lennart Wretlund.

”Bill Wyman i Rolling Stones efter det att Rolling Stones landat på Arlanda 1966 för en konsert i Kungliga Tennishallen.
Bill Wyman i Rolling Stones efter det att Rolling Stones landat på Arlanda 1966 för en konsert i Kungliga Tennishallen.

– Eftersom allt som hände på den tiden var ett avstamp för all den musik vi har i dag ville jag lägga till en dimension på det sättet. Hur var det med kläderna? Hur levde man? säger fotografen med den unika bildskatten.

”1966 var det presskonferens med Bob Dylan på Fredman i Solna. Efteråt stack jag ner kameran genom takluckan när Dylan skulle åka i väg och tryckte av. Kanske fick jag den sista bilden på när Dylan skrattar. Längst fram till höger syns Simon Brehm, som hade grammofonbolaget Karusell. Lasse Berghagen syns inte på bilden men han körde bilen – Lill-Babs Mercedes som de hade lånat!”
”1966 var det presskonferens med Bob Dylan på Fredman i Solna. Efteråt stack jag ner kameran genom takluckan när Dylan skulle åka i väg och tryckte av. Kanske fick jag den sista bilden på när Dylan skrattar. Längst fram till höger syns Simon Brehm, som hade grammofonbolaget Karusell. Lasse Berghagen syns inte på bilden men han körde bilen – Lill-Babs Mercedes som de hade lånat!”

– Jag är stolt över att ha dokumenterat en viktig tidsepok på nära håll. Det var ju fantastiskt att jag fick komma nära artisterna på ett sätt som är helt omöjligt i dag.

Ropade på Beatles – och tryckte till!

Namn: Larsåke Thuresson.
Aktuell: Med bildboken Ikoner/Icons – fotografier från decennierna som aldrig tog slut (Thuresson Photo Collection).
Ålder: 70. Yrke: Fotograf och egenföretagare i digital utveckling av möten- och konferenser.
Familj: Hustrun Lotta, 69, döttrarna Lovisa, 42, och Maria, 37. Sex barnbarn. Extradottern Amel, 30, från Somalia.
Den av bilderna i Ikoner/Icons han är mest nöjd med: ”När jag ropade på Beatles 1964 från utgången på flygplanet och fick något riktigt ovanligt när hela Arlanda stannat efter det att bandet hade landat. Till och med blåsorkestern Korsdraget var på plats för att hylla dem!”

Kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *