Kändisar får reklamen att lyfta

Kändisar får reklamen att lyfta

Mikael Persbrandt gör reklam för en bettingsajt och Zlatan säljer Volvo. Kändisar är tunga inslag i reklamen och så har det varit i över 100 år. Men formen skiftar – här är klassiker från förr!

Den första kändisreklamen i Sverige är möjligen en tandkrämsannons från 1912 med texten ”Amundsen använde på Sydpolsexpeditionen endast Stomatol”. Sedan har kändisarna förekommit flitigt i tidningsannonser, bioreklam och efterhand i TV-reklam när den blev tillåten i Sverige. Vissa kändisgrepp blev klassiker som Ernst-Hugo Järegård och Margaretha Krook i filmerna om Flora på 1970- och 1980-talen, bland annat för att det nog var oväntat att finna dessa stjärnskådisar göra reklam för margarin.

ALICE BABS. År 1955 blev Alice frisk i munnen med tuggummit Toy och gjorde också en reklamfilm på både svenska och norska.

Oväntad kändis ger bäst effekt, skriver etnologen Tobias Rasmusson i sin blogg om reklam och kommunikation. En anledning är att överraskningseffekten gör att folk pratar mer om reklamen och produkten än annars. Och det är positivt, såvida inte reaktionerna blir unisont negativa. Lättklädda kvinnor i omotiverade sammanhang skulle inte gå hem idag, hur kända och oväntade de än är.  Att se Martin Ljung på sin tid göra rolig reklam för målarfärg väckte däremot säkert både skratt och köpintresse. För att inte tala om när Ove Thörnqvist i en klassisk bioreklam snillrikt skaldade om Mazetti Choklad: ”Killar med sprätt i gillar Mazetti”.

STÅLFARFAR. Gustaf Håkansson cyklade genom Sverige på 1950-talet och läskade sig med en Champis.

Definitivt imponerande är halstabletten Läkerols tillverkare (ägs idag av Cloetta) som fick Nobelpristagaren Selma Lagerlöf att intyga att halstabletten var ”särdeles välgörande”. Inte lika oväntat att en soldatklädd Jussi Björling sjöng ut om tablettens förträfflighet under krigsåret 1941. Han var ju dock sångare med rösten som ömtåligt redskap. I dagens surr av budskap och utspel i alla möjliga medier är kändisen fortfarande viktig för reklammakarna. Det krävs mer och mer för att vi mottagare ska stanna upp och ta till sig ett budskap, menar Tobias Rasmusson. Och då kan en kändis i en djärv och oväntad reklam få oss att haja till och gilla produkten på köpet.

Varför kändisarna ställer upp? Ja, dels kan det vara steg i karriären och dels är det säkert utsikten att tjäna en rejäl hacka.

SELMA LAGERLÖF. Den världsberömda författaren Selma försäkrar att Läkerol är välgörande 1925.

Kändisar gör reklamfilm
Flera gamla reklamfilmer finns på Youtube, till exempel när Alice Babs gör reklam för Toy och Owe Thörnqvist för Mazetti! www.youtube.com
Skriv gärna en rad till Minnenas Journal om du har egna exempel på kändisar i reklamen! red@minnenasjournal.nu