Jan Troell – genial filmskapare: ”Hollywood lockade med feta kontrakt”

Jan Troell – genial filmskapare: "Hollywood lockade med feta kontrakt"

Han har tagit emot mängder av priser, var eftertraktad i Hollywood och har hyllats av Ingmar Bergman. Möt en vital 85-åring som långt ifrån lagt film­kameran på hyllan. 

Ingmar Bergman, Sverige mest kände filmregissör internationellt sett sa en gång om Jan Troell: ”Jan Troell är för mig ett alldeles äkta, stort lysande geni. Han ger sig fan på någonting och han bryr sig inte om det är publikt eller inte … Han är en oerhört märkvärdig, fullkomligt originell och djupt inspirerande regissör.”

Han följde under sin livstid Troell och hjälpte honom vid ett tillfälle när branschens stora; Svensk Filmindustri och Svenska Filminstitutet sa nej till att stötta honom ekonomiskt när han ville göra Bang 1977. När den store röt till skälvde marken och projektet blev av. I dag möter vi den etablerade filmaren i huset längst ner i Skåne. I Smygehamn alldeles vid havet har Jan Troell hittat sitt paradis. Det ligger väl gömt i lummig grönska och att ta sig dit kräver faktiskt modern teknik som GPS. Men fram kommer vi och möter honom tillsammans med dokumentärfilmaren, författaren och hustrun Agneta. Jan Troell har förstås mycket att berätta om sin karriär. Men han gör det på sitt eftertänksamma lite försiktiga sätt. Det är en vital 85-åring vi träffar.  Han lyser upp vid minnena; både de svenska och de från Hollywood. En stor filmupplevelse vid 7-års ålder var Disneys tecknade mästerverk Snövit och de sju dvärgarna.
– Den gjorde ett djupt intryck på mig. Jag såg den tre gånger på biografen.

Kylig inspelning. Jan Troell under inspelningen av Ingenjör Andrées luftfärd 1981.
Kylig inspelning. Jan Troell under inspelningen av Ingenjör Andrées luftfärd 1981.

På 50-talet utbildad folkskollärare som parallellt med undervisningen spelade in kortfilmer i studiesyfte. Efter den uppmärksammade Stad 1958, en berättelse om hur en tam sköldpadda kommer ifrån sin ägare och i maklig takt under 25 minuter vandrar genom Malmö engagerade den malmöfödde regissören Bo Widerberg honom som fotograf till kortfilmen Pojken och draken tre år senare.
– Jag minns en recension i dåvarande Göteborgs Handels och Sjöfartstidning där signaturen ”Armand” avslutade sitt negativa omnämnande med orden ”herrarna hotar komma tillbaka”. Han ler lite grann vid det minnet. Det skulle komma både positiva och negativa tyckanden framöver. Om dagens nya svenska filmpolitik efter Harry Scheins skapelse på 60-talet har Jan Troell ingen speciell åsikt. Lika lite som han uttalar sig om framtiden för svensk film. Han gör som alltid. Lever i nuet och koncentrerar sig på sina egna uppgifter. För aktiv är han. Stöttad av övriga familjemedlemmar håller Troell tillsammans med dottern Yohanna på med ett manuskript om finska konstnären Helene Schjerfbeck. Mest omtalade för sina uttrycksfulla och avskalade självporträtt under åren 1939–1945 då hon var kring 80 år gammal. Bo Widerberg anlitade honom än en gång som fotograf vid sin långfilmsdebut Barnvagnen 1962. Men efter den framgången ville Jan Troell visa att han själv kunde stå på egna ben. Debuten i novellfilmen Uppehåll i myrlandet gav mersmak. 1966 var det så dags för långfilmsdebuten på allvar. Och vilken debut det blev! Tillsammans med producenten Bengt Forslund skrev han manus, producerade, fotograferade och regisserade blivande nobelpristagaren Eyvind Johnsons Romanen om Olof som fick filmtiteln Här har Du ditt liv. Den betraktas allmänt som en av de bästa svenska filmer som han gjort och hamnade på en hedrande fjärde plats över de bästa svenska filmerna genom tiderna när filmkännare 1995 röstade fram en lista.

Jan Troell har aldrig som många andra duktiga filmare hamnat i skuggan av Bergman. Han har alltid gått sin egen väg, arbetat målmedvetet och tagit den tid på sig som projektet krävt. Kanske fanns det någon som tvivlade när han tog på sig att göra film av Vilhelm Mobergs romansvit Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverige. Resultatet blev två helaftonsfilmer Utvandrarna och Nybyggarna som senare också visades i TV. Svenska folket tog filmerna till sina hjärtan och på andra sidan Atlanten Oscarsnominerades Jan Troell för bästa regi och bästa manus efter förlaga.

Utvandrarna 1971. Filmen om Karl-Oskar och Kristina blev nominerad till en Oscar för bästa utländska film. Filmen bygger på Vilhelm Mobergs utvandrarsvit.
Utvandrarna 1971. Filmen om Karl-Oskar och Kristina blev nominerad till en Oscar för bästa utländska film. Filmen bygger på Vilhelm Mobergs utvandrarsvit.

Troell var vid den här tiden i början av 70-talet en av Sveriges mest omtalade filmare. Han hade själv svarat för de tunga ansvarsområdena i filmerna och nu kom anbuden från Hollywood som ett brev på posten.
– Warner Bros lockade med tio-films kontrakt men jag sa nej. Då kom ett nytt på hälften som många. Jag sa fortfarande nej. Jag var rädd för att de skulle styra och ställa i arbetet alltför mycket. Men när de bad mig göra Pionjärerna (Zandy´s Bride) med Gene Hackman och Liv Ullmann tackade jag ja. Rätt snart upptäckte jag att arbetssättet var helt annorlunda än hemma. Filmen fick hyfsade recensioner och Hollywood ville ha en fortsättning. 1979 tvingades Troells kollega Roman Polanski snabbt lämna filmstan och fly till Europa efter anklagelse om våldtäkt mot en minderåring. Han hade påbörjat ett projekt, katastroffilmen Orkanen (Hurricane) med bland annat Jason Robards, Mia Farrow och Max von Sydow i huvudrollerna. Inspelningen skulle ske på ön Bora Bora i franska Polynesien i Stilla Havet och fotograf var Sven Nykvist. Dessutom var svensk media på plats. För Jan Troell blev det en besvärlig inspelning.
– Inte bara väderleksförhållandena. Jag hade producenten Dino de Laurentiis hängande över mig till exempel kunde det handla om vi skulle ta med Mia Farrows fräknar. Han var en dynamisk herre.

Hollywood har egna regler om hur en filminspelning skall gå till. Och den höll produktionsteamet hårt på. Troell van vid att ha full kontroll över sin film och fotografera den själv fick nästan smyga sig till fotografen Sven Nykvist för att se olika kameravinklar.
– Det positiva med den filmen för mig var att få arbeta med Sven Nykvist och att jag träffade min fru Agneta som var utsänd journalist från ett veckomagasin. Lite bränd av den glamourösa filmstaden lämnade Jan Troell Hollywood efter avslutad filmning för att aldrig mer återvända dit.
– Jag kan trösta mig med att det var hyggligt betalt och så att jag mötte min fru förstås. Väl på hemmaplan väntade ytterligare utmaningar. Hans samarbete med Max von Sydow fortsatte med Ingenjör Andrées luftfärd 1982. Filmen bygger på Per Olof Sundmans roman om Andrées misslyckade ballongexpedition till Nordpolen 1897. Trots att de flesta visste hur den slutade lyckades Troell göra ingenjörens ballongfärd både spännande och intressant. Budgeten överskreds men filmen väckte kritikernas förtjusning och belönades med flera utmärkelser. Ingenjör Andrées luftfärd fick en Oscarsnominering som bästa utländska film. Han följde också upp Andrées polarexpedition med dokumentären En frusen dröm 1997. När vi talar om hans digra filmproduktion är det en film Jan Troell särskilt framhåller. Dokumentären Sagolandet.  Den över tre timmar långa filmen sticker ut. I filmen möter vi amerikanske psykologen Rollo May och hans kritiska resa genom 80-talets Sverige.
– Den är favoriten hittills i min produktion. Den tog fem år för mig att sammanställa. Ett tidsdokument där jag berättar om 80-talets Sverige och det land nyfödda dottern Yohanna fötts i.

Dom över död man 2012. Jan Troells film om tidningsmannen Torgny Segerstedt som inte vek sig för nazisterna.
Dom över död man 2012. Jan Troells film om tidningsmannen Torgny Segerstedt som inte vek sig för nazisterna.

När filmen hade premiär 1988 hade förre statsministern Tage Erlander gått bort. Efter mordet på Olof Palme hade Ingvar Carlsson blivit statsminister. De flesta människor minns vad de befann sig när det inträffade.
– Jag fick reda på det i radion i min bil. Jag hade varit på bio i Malmö och sett Stanley Kubricks År 2001 – ett rymdäventyr för tredje gången. Det blev inte mycket sömn den natten. Tidigt på morgonen tog jag min kamera och gick ut och filmade de löpsedlar som kommit upp utanför Konsum om händelsen. Sedan gick ner till stranden och lät kameran långsamt panorera 360 grader över land och hav. Jag tänkte använda bilderna i filmen men de föll bort vid redigeringen. Sommaren 1988 inträffade ett annat fruktansvärt mord i Åmsele i norra Sverige. Två finska ungdomar Juha och Marita mördade två makar och deras son. De greps och vid efterföljande rättegång var Jan Troell på plats i Umeå.
– Där gjorde jag ett misstag. Jag uttalade mig för de närvarande journalisterna och sa att jag hade mycket lösa planer på att göra en film av händelsen.

Jan Troell blir mörk i ögonen när han fortsätter.
– Naturligtvis kan man nu efteråt säga att jag borde hållit tyst i det läget. Men främst kvällspressen såg i sina skenheliga gottanden chansen att skapa rubriker. Det ledde till en proteststorm och jag fick i ett öppet brev förklara mig. Och jag började bli tveksam om det gick att genomföra projektet. Men Jan Troell beslöt sig att göra filmen efter en brevväxling mormodern till familjen där han förklarat att han skulle undvika att öppet skildra våld i handlingen. Manuset hade han tillsammans med författaren Per-Olov Enquist och producenten Göran Setterberg utformat.

Inspelningen blev dramatisk. Släkt och vänner och andra berörda i trakten gjorde allt för att stoppa den.
– Vi tvingades till mycket nattfilmning, berättar Jan Troell. Men till slut var den klar.  Troell kommenterade inte filmen utan sa att när premiären väl var över skulle säkert debatten kring Il Capitano tystna. Så blev det också. I stället fick Il Capitano ta emot flera priser (se separat artikel). Hollywood tog kontakt på nytt med Troell om att få göra en så kallad re-make men vis av erfarenhet sedan tidigare tackade han nej till erbjudandet. Jan Troell intresse för att berätta om intressanta människor har fortsatt in i 2000-talet. Efter filmen Hamsun, den norske författaren som blev nazistsympatisör skildrade han kvinnliga flygpionjären Elsa Andersson i Så vit som snö och Dom över död man där tidningsmannen Torgny Segerstedts motståndskamp mot tyska nazismen berättas.

med mössan i handen. Max von Sydow i en scen ur Jan Troells film Utvandrarna från 1971.
Med mössan i handen. Max von Sydow i en scen ur Jan Troells film Utvandrarna från 1971.

En annan av Jan Troells uppmärksammade filmer är Maria Larssons eviga ögonblick. En familj där inte bara Troell själv har hållit sin hand över produktionen. Den bygger på hustrun, författaren och dokumentärfilmen Agenta Ulfsäter-Troells bok Att människan levde. En historia om Maria som lever med en suput till man och en ständigt växande barnskara. En dag tar hon fram en undangömd och bortglömd kamera och går för att pantsätta den hos en fotograf. Det blir upptakten till ett nytt liv. I filmen har också dottern Yohanna en roll liksom filmkatten Anders. När vi sitter och pratar dyker Anders upp. Jan Troell lockar på den men i stället stirrar den på den oväntade besökaren, tittar och med svansen i vädret vänder sig om och går makligt ut genom dörren. Att Jan Troell blivit uppskattad runt om i världen vittnar de olika filmpriser vi ser i ett av rummen. I ett av hörnen står en gunghäst. Den har han själv snidat till för dottern Yohanna i början av 90-talet. Jan Troell har också gjort en del andra småsaker och önskade att han hade mer tid att tälja i trä.

Film är ingalunda ett avslutat kapitel för Jan Troell. Han gläds just nu åt att Här har Du ditt liv kommit ut i USA på DVD i Blu-Ray och att engelske kollegan Mike Lee gjort introduktionen till filmen samt projektet med dottern om den finska konstnären Helene Schjerfbeck. För om det är något han är bra på så är det att berätta om intressanta människor. Resultat lär vi få se inom inte alltför avlägsen framtid.

hantverksskicklig. Gunghästen har Jan Troell själv snidat till dottern Yohanna.
Hantverksskicklig. Gunghästen har Jan Troell själv snidat till dottern Yohanna.

Har även träsnideri på sitt CV
Namn: Jan Troell.
Yrke: Filmare (Regissör, fotograf och klippare.).
Ålder: Fyllde 85 år i juli 2016.
Bor: Smygehamn.
Familj: Hustrun Agneta Ulfsäter-Troell, dottern Yohanna.
Hobby: Gillar att jobba med trä.

Kommentarer