Ingrid Bergman hyllas som en av de största

Ingrid Bergman hyllas som en av de största

Ingrid Bergmans talang och självklara närvaro gjorde henne unik. Hon berörde folk över hela världen. Men hennes storhet vändes mot henne med samma kraft då hon drabbades av passionen. 

näpen. Ingrid Bergman knappt ett år gammal fotograferad av pappan Justus.
näpen. Ingrid Bergman knappt ett år gammal fotograferad av pappan Justus.

Då Ingrid Bergman gick ut från biografen insåg hon att livet förändrats. Hon hade sett Rom – öppen stad och blivit slagen av filmens vitalitet och fascinerad av hur en regissör kunde skapa en så stark närvaro. Hon var då Hollywoods största stjärna och drabbades av kraften i denna lågbudgetfilm. Filmen var så långt ifrån Hollywoods stereotypa porträtt man kunde komma och så nära hennes egen önskan om att få gestalta mer sammansatta personligheter.

Fallet blev stort när hon, en av filmvärldens mest hyllade stjärnor, övergav sin man och förälskade sig i filmens regissör Roberto Rossellini och blev smutskastad och hånad i pressen. Affären blev inte enklare av att han också var gift.

Ingrid Bergman var 1948 gift med tandläkaren Petter Lindström, en man som försiktigt klämde ut tandkrämstuben från botten, Robertos totala motsats, skriver hon i sin självbiografi Mitt liv. Plötsligt blev hon persona non grata i USA. Från älskad till hatad då hon hade solkat bilden av kvinnan som troget förväntas stå vid sin mans sida. Det skulle dröja många år innan hon återvände till USA.
”När den stora skandalen inträffade trodde jag att jag skulle bli tvungen att ge upp min filmkarriär. Det verkade som om jag utövat ett dåligt inflytande på alla i hela världen.”

Hon hade varit naiv nog att tro att hennes privatliv tillhörde henne själv. Under flera år fick hon uppleva ett helvete när hon hudflängdes i pressen för att hon inte längre var den ”goda” kvinnan, den roll hon tilldelats i Hollywood. Nu var hon ett lovligt byte för skvallertidningarnas rovdjurslogik.

leker farbror. Ingrid älskade tidigt att spexa och klä ut sig i pappa Justus fotoateljé.
leker farbror. Ingrid älskade tidigt att spexa och klä ut sig i pappa Justus fotoateljé.

Många år tidigare föddes Ingrid Bergman i Stockholm en augustidag 1915. Hennes mor, Frieda Adler, dog efter bara tre år vilket gjorde att fadern Justus fick ta hand om Ingrid ensam. Han var konstnär, fotograf och  hade en okonventionell syn på uppfostran. Han uppmuntrade Ingrid i allt hon företog sig och gav henne ett sunt självförtroende. Trots att hon var blyg och själv tyckte att hon var världens magraste barn ville hon absolut bli skådespelerska.

Hennes far dog när hon var 14 år och hon fick flytta till släktingar. Där blev hon inte uppmuntrad att söka sig till teateryrket. ”Hur ska det gå till? Du som är så tafatt?” Farbror Otto trodde inte på kvinnor inom teatern. ”De är lika allihopa, de är som gatflickor” men då Ingrid bestämt ville till teatern tyckte han att hon skulle pröva. Blev hon antagen skulle han inte orda mer om det.

Då Ingrid 1933 provspelade på Dramatens scenskola upplevde hon att ingen såg henne. Hon hann inte ens avsluta sina repliker innan nästa ropades in. Ingrid beskrev det som om hon inte blev sedd och bara ville dö, kasta sig i Nybrovikens mörka vatten. Långt senare fick hon höra, av regissören Alf Sjöberg, att hon var ett så självklart val att det bara var bortkastad tid att låta henne fortsätta. Hon blev antagen i samma stund hon uppenbarade sig på scenen.

Sejouren som elev på Dramaten blev inte lång. Ingrid hade fått upp ögonen för filmen. Hennes farbror Gunnar ägde en blomsterbutik där många stjärnor var kunder, bland annat Karin Swanström som var komedienn och konstnärlig ledare på SFs filmateljé. Ingrid övertalade Gunnar att ge Karin en extra bukett rosor för att hon skulle få audiens hos henne.

intermezzo. Gösta Ekman blev en mentor för Ingrid. När hon fått svala recensioner och trodde att hon valt fel yrke sa han lugnt: ”Kom ihåg Ingrid. Den dag de inte skriver om dig, då är det slut.”
intermezzo. Gösta Ekman blev en mentor för Ingrid. När hon fått svala recensioner och trodde att hon valt fel yrke sa han lugnt: ”Kom ihåg Ingrid. Den dag de inte skriver om dig, då är det slut.”

Karin och Ingrid möttes ute på Råsunda och det slutade med att Karin utbrast: ”Den här flickan tycker jag om, den här flickan ska jag ha, hon ska filma hos mig.”

Dörren stod öppen för en karriär inom filmen. Men det krävdes mycket mod för att gå tillbaka till Dramatens chef Olof Molander och avsäga sig platsen på scenskolan.
Brodern Gustaf Molander insåg att han gjort ett fynd och första dagen inför provspelningen i Råsunda hoppade Ingrid av spårvagnen vid Norra begravningsplatsen i Solna för att prata med sin far. ”I dag har jag en verkligt svår scen, pappa. Gör mig lugn. Ge mig självförtroende.” Något hon tog för vana att göra under sin första tid som hårt arbetande elev.

Hennes första stora roll kom 1935 i Munkbrogreven med Edvin Adolphson som regissör. ”Adolphson säger sällan vad han tycker utom det att jag nog kommer att gå mycket långt tack vare min sällsynta fräckhet, som lägger mig i allt vad regissören säger och kritiserar det.”

Det stora genombrottet kom i filmen Intermezzo där hon spelade mot Gösta Ekman, rollen som hon skulle upprepa i Hollywood mot Leslie Howard. Då hade New York Times redan skrivit om den ”naturliga charmen hos Ingrid Bergman” och förutspått henne en framtid i Hollywood. Den viktigaste personen i filmens värld då var David O Selznick, som insåg hennes ”star quality” och var fast besluten att göra Ingrid Bergman till stjärna.

Hennes första stora kärlek var tandläkaren Petter Lindström. Då de träffades i mitten av 1930-talet var han en glad gamäng som underhöll alla vid sitt bord. Snart föll de för varandra och blev ett oskiljaktigt par. Han var verbal och analytisk och blev, med Ingrids hjälp, en person som dominerade hennes liv, på gott och ont. ”Jag kunde inte ta ett beslut utan att fråga Petter. Jag låste självmant in mig i ett fängelse där han bestämde allt. Det blev till slut outhärdligt. Men jag var med och skapade detta förhållande.” I motsats till hennes uppförande i studion, där hon var bestämd och tydlig om vad hennes roll i filmen skulle gestalta.

Odödlig. Casablanca spelades in under brinnande världskrig och gjorde dem odödliga.
Odödlig. Casablanca spelades in under brinnande världskrig och gjorde dem odödliga.

I början av 1940-talet stod de stora regissörerna i kö för att få Ingrid till sina filmer. Hon var Hollywoods mest eftertraktade skådespelerska och har blivit odödlig för sin roll i Casablanca mot Humphrey Bogart. Men inspelningen var ett kaos. ”Varenda dag filmade vi på måfå. Ingen visste vart filmen var på väg, ingen visste hur den skulle sluta. Vilka är vi? Vad gör vi här?”

Ingrid radade upp succéer och fick en första Oscar för filmen Gasljus mot Charles Boyer. Men hon hade redan innan dess hunnit tröttna på rollen som den vackra och goda kvinnan. I filmen Dr Jekyll och Mr. Hyde skulle Ingrid Bergman spela Dr Jekylls hustru Beatrix och Lana Turner barflickan Ivy. Men Ingrid lyckades övertala regissören Victor Fleming att få spelade den mer utmanande rollen som barflicka. Spencer Tracy gillade att få spela mot Ingrid i en roll som gjorde hennes talang mer rättvisa.

Hänförda. Ingrid Bergman med Gregory Peck och Alfred Hitchcock under inspelningen av Trollbunden. Ingrid lovordades och filmen hyllades som en mästerlig psykologisk thriller.
Hänförda. Ingrid Bergman med Gregory Peck och Alfred Hitchcock under inspelningen av Trollbunden. Ingrid lovordades och filmen hyllades som en mästerlig psykologisk thriller.

Alfred Hitchcock förälskade sig i Ingrid Bergman och gav henne stora roller mot bland annat Gregory Peck och Cary Grant. I filmer som Trollbunden och Notorious! steg Ingrids stjärna till att bli Hollywoods starkast lysande. De drack gärna en martini tillsammans efter jobbet. ”Men klockan måste slå sex innan han kunde hälla upp en martini. En kväll då vi åkt hem till honom drack vi och hade roligt men efter ett tag behövde jag sova. Han bad mig sträcka ut mig i soffan medan han skulle laga mat. Jag vaknade på natten och såg Hitch ligga ihopkrupen på den andra soffan och sova som en baby. Vad hände med vår underbara middag? Fan också, sa han. Du slocknade ju, fan jag måste ha slocknat också. Middagen var iskall.”

Livet med Petter Lindström och dottern Pia blev allt svårare att hantera. Ingrid gick upp innan Pia vaknat och kom hem långt efter det att hon somnat. Hon var borta i långa perioder på inspelningar över hela världen. En kväll när hon satt vid Pias säng och sa att hon skulle vara hemma nästa dag utbrast Pia: ”Är det sant, mamma, att du ska vara här i morgon också?” Rollen som Hollywoodstjärna tog all tid och slet sakta sönder familjen.

Samlade. Familjen Rossellini med de tre barnen Robertino, Ingrid och Isabella. Renzo är från Roberts tidigare äktenskap.
Samlade. Familjen Rossellini med de tre barnen Robertino, Ingrid och Isabella. Renzo är från Roberts tidigare äktenskap.

Då mötte hon Roberto Rossellini och flyttade till Italien för att spela in filmen Stromboli. Hon blev nu ett lovligt byte i amerikansk press och utsattes för en hänsynslös häxjakt.

Det skulle ta sex år innan hon kom tillbaka till Amerika. Då hade hon hunnit med att få tre barn med Roberto. Levt ett intensivt liv med en italiensk passion som fick henne att längta efter lite svalare känslor. Men Ingrid var fast besluten att göra comeback. Och som hon gjorde det! 1956 fick hon huvudrollen i filmen Anastasia som handlade om den dotter som skulle ha överlevt avrättningen av tsarfamiljen i Jekaterinburg 1918. Hon fick sin andra Oscar och gjorde slut på alla tvivel om att hennes karriär skulle vara över.

Något många sett fram emot var att Ingmar Bergman skulle regissera sin namne. Det skedde i filmen Höstsonaten. De hade setts och pratat om att göra någonting tillsammans. ”Det står skrivet på min panna i eldskrift. Filmen med Ingrid ska bli av.” Ingrid såg brister i porträttet av den världsberömde pianisten som sällan träffade sina döttrar. Diskussionerna med Ingmar resulterade i ytterligare en Oscarsnominering för bästa kvinnliga huvudroll.
”Jag hade lärt mig på teatern att tala till dem som satt på tredje raden. Vara tydlig, de kanske inte ser så bra, men de hör i alla fall. I Casablanca hände det ofta att mitt ansikte inte uttryckte någonting, men publiken såg det de ville. De uppfann tankar som passar dem själva. Det fanns där i Ingmars underbara talang, att han kommer så djupt ned i de personer han skapar. Kameran tar närbilder, registrerar varje nyans i ens ansikte. Man behöver inte var så högljudd.”

As Time goes by sjöng Frank Sinatra för Ingrid i en stor amerikansk hyllning i TV. Den spelades också på hennes begravning. Ingrid Bergman dog i cancer 1982 och har hyllats som en av de största i filmhistorien.

Passionerad kärlek. Roberto skapade scener ur livet Ingrid inte kunde stå emot.
Passionerad kärlek. Roberto skapade scener ur livet Ingrid inte kunde stå emot.

Ingrid skrev till Roberto Rossellini …

”Jag har sett Era filmer Rom – Öppen stad och Paisà och tycker mycket om dem. Om Ni behöver en svensk skådespelerska som talar mycket bra engelska, som inte glömt sin tyska, som kan göra sig måttligt förstådd på franska och kan säga bara ”Ti amo” på italienska, är jag beredd att komma och göra en film med Er.”           Ingrid Bergman

okysst. Scenen som skapade hetta utan att trotsa censuren var ett mästerverk.
okysst. Scenen som skapade hetta utan att trotsa censuren var ett mästerverk.

Kyssen som lurade den amerikanska censuren

I Alfred Hitchcocks film Notorious! (1946) överlistade Ingrid Bergman och Cary Grant filmcensuren med en kyss som varade fem gånger så länge som då var tillåtet. ”En kyss fick vara i tre sekunder. Vi bara kysste varandra och pratade, lutade oss åt sidan och kysstes igen. Sedan kom telefonen emellan, så vi flyttade oss till andra sidan av telefonen. Det var en kyss som pågick av och till men censorerna kunde inte ingripa, för vi kysstes aldrig längre än tre sekunder i sträck. Vi gjorde annat också – kysste varandras ögon, varandras kinder, så att kyssen verkade ändlös. Det blev en sensation i Hollywood.”

Excentrisk. Howard Hughes var ett maniskt geni som uppvaktade Ingrid Bergman.
Excentrisk. Howard Hughes var ett maniskt geni som uppvaktade Ingrid Bergman.

Howard Hughes köpte upp alla flygbiljetter 

Den store filmmagnaten, piloten och industriledaren Howard Hughes gjorde allt för att Ingrid Bergman skulle bli hans vän. Men Ingrid var inte intresserad. ”Nej, det vill jag inte, sa jag och rös till. Du vet att jag är rädd för honom.” Så sa hon till Petter Lindström vid ett tillfälle. Howard Huges erbjöd sig att flyga henne och Cary Grant från New York till Kalifornien men Ingrid sa nej. Då köpte han upp alla överblivna biljetter på alla plan den dagen från New York till Kalifornien och tvingade Ingrid att tacka ja.

Webbshoppen – fullproppad med nostalgi!

Andra artister vi minns

Kommentarer