Ikea – vårt vardagsrum i världen

Ikea – vårt vardagsrum i världen

1943 startade en 17-årig lantbrukarson från Småland ett postorderföretag. Han fick en lysande affärsidé – att sälja enkla, praktiska möbler låga priser. I dag har Ingvar Kamprads Ikea inte bara möblerat våra svenska hem utan snart också resten av världen.

Vardagsrum. Koppla av i soffan och njut. Interiören är från varuhuset i Älmhult 1964.

Ikea är en svensk framgångssaga utan motstycke. Internationellt sett är det i dag ett av de största möbelföretagen med omkring 300 varuhus och 139 000 anställda i 44 länder. Alltihop började i liten skala med postorderförsäljning av pennor, klockor, nylonstrumpor och annat som Ingvar Kamprad köpte in billigt. När möbler kom in i bilden 1948 uppstod dock problem: Ikeas låga priser ogillades i möbelbranschen och företaget motarbetades. Resultatet blev att Ikea började importera möbler, bland annat från Danmark, och även satte i gång att tillverka egna modeller.

I Ikeas historia är Gillis Lundgren ett viktigt namn. Denne ”doldis” anställdes 1954 som nummer fyra i företaget. Han var reklamchef men började redan efter några år designa möbler. 1956 ritade han bordet Lövet och det var när han skruvade loss benen för att få in det i bilen som han fick en genial idé: att packa möbler i platta paket och låta kunderna själva sätta ihop dem. Genom åren har han skapat hundratals möbler och många är klassiker – som bokhyllan Billy från 1978. Den finns i över 40 miljoner exemplar.

Möbelsuccé. I väntan på invigningen av varuhuset i Kungens kurva 1965 ställdes möbler ut i Kungshallen
i Stockholm. Utanför ringlade sig kön.

Ikeas katalog lär vara världens största kommersiella trycksak, spridd över klotet på massor av språk. Och de tidiga har blivit attraktiva samlarobjekt. En bläddring i katalogerna visar hur det svenska hemmet har förändrats: på 50-talet gällde lätta ”ultramoderna” möbler i teak, på 60-talet kom bokhyllor av spånplattor och snurrfåtöljer och på 70-talet skulle soffan kläs i jeanstyg …

Ikea har ibland anklagats för att stjäla idéer och kopiera dyrare möbler. Men faktum är att företaget av många numera ses som en föregångare i fråga om design. Man har varit både lyhörd och förutseende och hittat stilar som tilltalar människor över hela världen.
Fakta har bland annat hämtats ur Ikea – design och identitet av Eva Atle Bjarnestam (Bokförlaget Arena).

Lövet blev första paketet
Det välkända bordet. Lövet ritade Gillis Lundgren 1956. Detta var Ikeas första monteringsbara möbel och priset var 45 kronor (580 kronor i dagens penningvärde).

Vi tittade på möbler och bodde hos Ikea
Ikea-nytt var en föregångare till dagens katalog och gick i slutet av 40-talet som bilaga till Jordbrukarnas föreningsblad (i dag Land Lantbruk/Land). Nederst syns en annons för det första varuhuset som låg i Älmhult. Det invigdes 1958 och var Skandinaviens största möbelutställning. Ett besök där skulle vara en upplevelse för hela familjen och 1963 tillkom ett motell.

Möbelkatalogerna speglade sin samtid
Ikea-katalogerna är roliga tidsspeglar och visar hur inredningssmaken har förändrats genom decennierna. Den första riktiga katalogen kom 1951. Ända fram till början av 60-talet stod Ingvar Kamprad själv för texterna. Dessa tidiga kataloger är i dag rariteter. De fyra närmaste omslagen är från 50-talet och de två till höger från 60-talet, då hela möblerade rum började visas på bild.

”Inte för de rika, men för de kloka”
På 80-talet förstärktes Ikeas varumärke med hjälp av bland annat Brindfors reklambyrå. Det var viktigt att förmedla att produkterna inte bara var billiga utan också höll god kvalitet. ”Inte för de rika, men för de kloka” var en slagfärdig slogan under denna tid. Som kunglig hovleverantör kunde företaget även visa att det hörde hemma i finrummet.