Helgonets favoritbil – Volvo P1800: Kjell fick tillbaka sin ögonsten

Helgonets favoritbil – Volvo P1800: Kjell fick tillbaka sin ögonsten

På 70-talet gnetade Kjell Olsson för att få råd med en Volvo P1800 S. Men då familjen kom fick barnvagnen inte plats och han tvingades sälja. I dag som pensionär är han åter en lycklig ägare av Helgonets favoritbil. 

The saint. Bilen kommer för alltid att kopplas samman med den omåttligt populära TV-serien Helgonet.

Kjell Olsson, från Olofström i Blekinge, gör som Roger Moore i Helgonet, han myser bakom ratten i sin Volvo P1800. Volvos folkhemssportbil är kanske inte den snabbaste vid rödljusen, men designen är tidlös och mekaniken outslitlig.

Han berättar att redan som ung rattade P1800. Speciellt minns han årsmodell -66, som han köpte efter att ha kommit hem efter en sex månaders FN-tjänstgöring på Cypern.
– Då hade man en hel del pengar i fickan. Men när jag stadgade mig och fick barn tvingades jag sälja bilen. Det var omöjligt att få plats med barnvagnen, säger han med ett stort leende men tillägger att han saknat bilen sedan dess. Även om han numera har en hel del andra veteranbilar i den egna samlingen tar han gärna en runda med sin P1800. Bilen är helt i original med ett litet avsteg, och det är en vassare kam som gör att det blir mer fart på ekipaget.
– Men det är fortfarande en beskedlig bil att köra. Den ser ut att gå betydligt snabbare än vad den egentligen gör.

Outslitlig. B18-motorn sades vara outslitlig och än är det ingen som vet hur gammal konstruktionen kan bli.

Redan 1953 inleddes Volvos satsning på sportbilar, där grundtanken var att dessa skulle gynna försäljningen av standardmodellerna. Det första försöket med plastsportvagnen P1900 blev det dock ett misslyckande eftersom den inte svarade upp mot Volvos kvalitetskrav. När Volvo 1958 lade ut tillverkningen av den nya modellen P1800 till Jensen & Pressed Steel, som var Englands största fristående karosstillverkare, trodde man att vägen till succé var spikrak. Snart visade det sig att även här var kvaliteten i sammansättningen och lackeringen under all kritik. Från och med årsmodell 1963 byggdes bilarna i Sverige, och betecknades i början som 1800S där S stod för att den var tillverkad i Sverige. Modellen levde vidare med flera förändringar av designen fram till 1972, mellan 1971 och 1973 tillverkades även kupémodellen ES som i folkmun kom att kallas för fiskbilen. Försäljningen fick en hel del extra draghjälp i början, bland annat väckte den stor uppmärksamhet när den fick agera som startbil vid 24-timmarsloppen på Sebring i Florida 1963 och 1964.

Snygg design. Det kryllar av allehanda mätare och reglage. Formerna är runda och klassiskt eleganta.

Men den kanske allra bästa gratisreklamen var TV-serien Helgonet, där Roger Moore rattade en Volvo P1800. Från början var det tänkt att han skulle köra Jaguar E-type, men filmbolaget fick inte leverans i tid. Detta var före produktplaceringarnas tid, så när man vände sig till Volvo fick man betala fullt pris.
– Jag tyckte man gjorde rätt, P1800 är mer uppseendeväckande än en Jaguar E-type, säger Kjell Olsson som menar att just årsmodell 66 är den som är läckrast. Denna byggde vidare på 1965 års facelift, som bland annat omfattade en enklare grill, nya fälgar och navkapslar. Årsmodell 1966 fick höjd motoreffekt till 115 hästar tack vare separata avgaskanaler i grenröret och ett annat avgassystem. Volvo lanserade även en annan bakhjulsupphängning som förbättrade väghållningen samtidigt som ägaren slapp omaket med ständiga rundsmörjningar av framvagnen.
– Från och med 1966 var det bara att gasa och köra, och det gör jag gärna fortfarande, säger Kjell Olsson när vi tar en tur i bilen. Vägmätarställningen indikerar att bilen rullat drygt 24 000 mil, men framöver kommer det inte bli mer än kortare turer.

Två stjärnor. Roger Moore spelade Helgonet på 1960-talet och gjorde Volvo P1800 känd.

Att bilen bygger på komponenter från Volvos standardsortiment blir väldigt tydligt när man sätter sig i bilen och vrider om nyckeln. Den klassiska B18-motorn startar villigt och tickar på som i vilken Amazon som helst. Ratten är ovanligt stor och har en märklig lutning som gör att korta personer gärna får den i knäet. Inte heller växellådan eller bromsarna svarar upp mot bilens yttre, men däremot är väghållningen i toppklass och uppmuntrar föraren till att dra på lite extra i kurvorna.

Under de senaste åren har priserna på P1800-modellen stigit ganska kraftigt och bilar i bra bruksskick brukar annonseras ut från cirka 75 000 kronor och uppåt, medan en bil som är i ett mycket fint originalskick brukar landa kring 150 000 kronor. Till skillnad från många andra veteranbilar verka de begärda försäljningspriserna öka ju senare modell det rör sig om. Motor, växellåda och bakaxel är samma som på Amazon och 140, så skador eller defekter på dessa är relativt enkla och billiga att åtgärda. Däremot blir det dyrare och svårare att göra i ordning karossen och inredningen. Speciellt framskärmarna är utsatta och har ofta bytts, med varierande resultat.

Tuff kärra. 1965 års design gav bilen ett mer slimmat utseende med en annorlunda grill, nya fälgar och navkapslar.

Kjell har ett liv bakom ratten
Namn: Kjell Olsson, 71 år.
Bor: Jämshög i Blekinge.
Familj: Fru och två vuxna barn.
Yrke: Tidigare åkeriägare, nu pensionär.
Hobby: Samlar på bilar och lycklig ägare till en P1800.