Här går gamla stilar aldrig ur tiden!

Här går gamla stilar aldrig ur tiden!

Inger Löwe håller svunna dagars kläd­­stilar vid liv. I Karl Gerhards ateljé i Stockholm finns både klassiska revymunderingar och ekiperingar från olika gamla tidsepoker. – Jag älskar att bevara gårdagens mode, säger Inger.

I klädgömmorna hittade hon med förvånad min en gång en fiskbensmönstrad kostym som tillhört den amerikanske sångaren och skådespelaren Bing Crosby. Inger Löwe kom fram till att den av misstag hade kommit med tillbaka till Sverige där Bo Widerberg 1971 avslutade inspelningen av en film om den svensk-amerikanske fackföreningsaktivisten Joe Hill.
– Otroligt många udda och exklusiva klädesplagg har kommit och gått ur den här ateljén. Crosbykostymen såldes senare när vi var tvungna att rensa ut bland galgarna, säger Inger Löwe.
karlg
Karl Gerhards ateljé i Stockholm startade 1945 för att tillverka revy- och teaterkläder åt den legendariska revyartisten, skådespelaren och teaterdirektören och hans ensemble på Vasateatern i Stockholm. Inger Löwe tog över rörelsen 1989 efter Per Gerhard, son till Karl.
– Jag hade ju sytt upp stora delar av klädlagret, så då var det väl lika bra att jag köpte det! Nej, skämt åsido, Per var på väg att auktionera ut allting och jag ville inte att ett så fascinerande livsverk bara skulle försvinna åt olika håll, säger Inger Löwe.

Och än i dag håller hon stil- och klädhistorien vid liv. Då många revyer nuförtiden har klädmakare i de egna leden ligger den huvudsakliga inriktningen på tillverkning och uthyrning av kläder från olika epoker från 1920-talet och ända tillbaka till det gamla Egypten. Inger har också specialiserat sig lite mer på 1700-talets ekipering. Många kunder, både privatpersoner och företag, beställer eller hyr historiska kläder för olika temafester och andra specialevenemang.
– Jag är stolt över att jag bevarar och värnar om de gamla tidernas kläder och stilar. Jag försöker alltid lyfta fram gårdagens mode och skapa plagg som vem som helst både ska kunna komma i och klä upp sig i, säger Inger Löwe som kontinuerligt tar hand om unga skräddarelever:
– Hos mig får de lära sig mycket som i regel inte lärs ut i skolorna, som exempelvis att sy korsetter och 1700-talsklänningar. Jag är glad över att jag kan föra vidare viktiga bitar av hantverkartraditionen.
I barndomsstaden Borås arbetade Inger Löwe efter sömnads- och tillskärarutbildning på fabrik, satt vid bandet och sydde klänningar, när en tidningsannons dök upp: ”Karl Gerhards ateljé söker skräddare.” Inger fick anställning 1970 i de dåvarande lokalerna på Nybergsgatan på Östermalm i Stockholm, och ur hennes händer kom kostymer, klänningar och dräkter till både stora och mindre artister och revysällskap över hela landet.
– Ett av de mest udda jobben jag gjorde på den tiden var femton klänningar i rött manchestertyg. Det var verkligen en ovanligt tung klänning att bära för dem som medverkade i den revyn … Och en gång sydde jag ett par byxor till en riktig elefant. Jag fick möblera om hemma för att få plats med mönstret, säger Inger Löwe och plockar apropå sällan sedda kreationer fram ateljéns äldsta kostym: En klänning från 1870 som bars av en släkting till tonsättaren Franz Berwald vid en mottagning på Stockholms slott.
– Den nedre delen av klänningen togs fram i Paris. Men överdelen syddes enligt märkningen av en fru Emelie Andersson på Stora Vattugatan 3 i Stockholm. Den stora skillnaden i dag mot förr är att nu handlar det mest om stora konfektionstillverkningar. Förr i tiden skräddarsydde man betydligt mer.

Ateljéns lager innehåller många kostymer som är en del av svensk revy- och artisthistoria. Inte minst ett exemplar som syddes upp på till huvudfiguren Karl Gerhard 1943 – en tredelad kostym i kritstrecksrandigt blått tyg som gjorde den välskräddade kuplettkungen extra stilig.
– Jag har också kvar de allra första pärmarna med följesedlar och kvitton sedan starten 1945. Jag använder fortfarande själv exakt samma A5-papper. Den gamla inventarieboken, där Karl Gerhard själv antecknade vad som fanns och inte längre fanns i ateljén, har jag också här, säger Inger Löwe som i dag har runt 1 000 olika klädobjekt i den legendariska ateljén – och både sådant som naggats av tidens tand på riktigt och mer eller mindre nysytt som håller gamla stilar vid liv.

Kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *