Grattis, Amazonen, 60!

Grattis, Amazonen, 60!

56:orna är ju en slitstark årgång. Tänk på Björn Borg och Thomas Wassberg. Men glöm inte Volvo Amazon, vår älskade kultbil, som också fyller 60 i år.

Jag föll för min blivande hustru i en Volvo Amazon. Hon hade nyligen tagit körkort och körde gärna omkring med mig i den fina bilen där vår kärlek spirade i mitten av 1970-talet. Årsmodellen minns vi inte men den var blå och pålitlig. Stark som en oxe och med gott om plats i bagageluckan. Nog tyckte vi också att det var något fräckt med grillen och linjerna, något amerikanskt utan att vara så storvulen. Det var därför med sorg i hjärtat som vi till slut tvingades bogsera skönheten till skroten.

Volvo Amazon har väckt ömma känslor ända sedan den lanserades på en mässa för bilhandlare i Skövde den 3 augusti 1956. Modellen ersatte Volvo PV 444 och var designad av den unge Jan Wilsgaard, en Amerikafödd norrman. Amazonen föregicks av flera försök med andra modeller men de föll inte väl ut och det blev Amazonen som vann till slut.

Mellan 1956 och 1970 producerades 667 323 bilar, enligt Volvo. När nyproduktionen upphörde blev Amazon landets mest eftersökta begagnade bil och bilhandlare fick upprätta kölistor bland kunderna! Svenskarnas kärlek har bara vuxit, det finns i dag både en klubb och gott om samlare. En av dem är den förre amerikanske utrikesministern Colin Powell som berättat att han hemma i garaget gärna mekar med en Amazon från 1960-talet. Hälften av antalet nyproducerade bilar såldes utomlands så kärleken var gränslös.

FÖDELSEN. Volvo Amazon presenteras för bilförsäljare i Skövde 1956.
FÖDELSEN. Volvo Amazon presenteras för bilförsäljare i Skövde 1956.

Den första Amazonen hade 60 hästkrafter och en toppfart på 145 kilometer i timmen. Under de första åren var i stort sett alla Amazoner tvåfärgade: svarta eller röda med ljusgrått tak eller ljusgråa med svart tak, men enfärgade fanns som tillval redan 1957 och blev från 1962 standard. Visst ändrades prestanda och utseende en del under de 14 åren men grundformen var densamma. Man ändrar inte ett vinnande lag! Amazonen var en föregångare på flera sätt. Redan den första modellen hade fästen för säkerhetsbälten och något år senare blev Amazonen den första serietillverkade bilen i världen som hade trepunktsbälte i framsätet som standard.

1956 kostade en Amazon 12 600 kronor (172 146 kronor i dagens penningvärde) så det var en rejäl investering. Kanske firade familjen den nya bilen med en middag där den spännande ketchupen stod på bordet. Tomatsåsen lanserades 1956 av Felix och samma år kunde man köpa de första platta paketen på Ikea. Jag undrar hur många sådana som körts hem i en Amazon under årens lopp. Den trafikant som inte skötte sig kunde bli invinkad av en polis i en Amazon som var de första polisbilarna med den klassiska svart/vita lackeringen med ordet POLIS. Så där kan vi hålla på med fakta och anekdoter kring Amazonen. Men vi låter Svenne Rubins få sista ordet i sin låt En gammal Amazon (1994) där vi citerar följande kärleksförklaring:

OLISPIONJÄR. Totalt levererade Volvo 750 polisbilar fram till 1970.
POLISPIONJÄR. Totalt levererade Volvo 750 polisbilar fram till 1970.

Jag har aldrig varit nån entusiast
Vad det gäller låtar som handlar om bilar
Det vill jag slå fast
Men så fick jag höra, en dag på radion
Det var nån som spela
En komposition som handlade om:
En gammal Amazon
Med lister och krom
Ratt i bakelit
Californiavit
Äkta galon
I skinnimitation
En gammal Amazon
En gammal Amazon
Jag skruvade upp volymen på max
Det var nåt som hände, det var som jag kände
Att nu var det dags
Så jag ringde till Helge som säljer bilar och sa
– Nu har jag bestämt mej
Nu vet jag precis vad det är jag vill ha

Kommentarer