”Fröken, Ni liknar Greta Garbo!”

”Fröken, Ni liknar Greta Garbo!"

Man skulle kunna tro att kvinnan på bilden är Greta Garbo men så är inte fallet, utan det är Karin Albihn (1912–1974) som sitter bredvid Karl-Ewert Christenson. Men det är inte så långsökt som det låter. Karin var 1931 med i en ”Look a like” tävling där det gällde att likna Greta Garbo och hon kom tvåa. Stockholms-Tidningen som anordnade denna tävling beställde en åtta minuter lång film som gick ut på att varje deltagare visade upp sig på scen, varvat med klipp på Greta Garbo. Filmen hette Fröken, Ni liknar Greta Garbo! och flickan som vann hette Eivor Nordström. I den namnkunniga juryn satt Victor Sjöström, Lars Hanson, Karin Molander och Anna Q. Nilsson, hon som var Hollywoods första storstjärna.

Karin Albihn, som utbildat sig till skådespelerska på Dramatens elevskola, fick 1934 än en gång gå in i rollen som Greta Garbo. Då fick hon huvudrollen i filmen Falska Greta, där hon spelar en maskinskriverska som förväxlas med Greta Garbo. Hon var bland annat med i Hasse Ekmans film Med dej i mina armar från 1940 och 1952 gjorde hon sin sista film, Adolf i toppform.

Mannen som sitter bredvid Karin, Karl-Ewert Christenson (1888–1965) var även han skådespelare men mest känd som revy- och sångtextförfattare. Han skrev cirka 4 000 texter där många har blivit klassiker och revykungen Ernst Rolf tog med många av hans texter i sina revyer på 1920-talet. Bland annat Barndomshemmet, Lägg dina sorger i en gammal säck och Bättre och bättre dag för dag. Den sistnämnda skrev Karl-Ewert tillsammans med Anita Halldén. Titeln anspelar på den franske psykologen Émile Coués metod att genom självsuggestion skapa sig ett bättre liv. (Läs versen nedan.) Tillsammans med Jules Sylvain skapade han titelmelodin till Sveriges första ljudfilm, Säg det i toner. Karin och Karl-Ewert samarbetade bland annat i filmen Falska Greta, där han skrev sången (tillsammans med Oscar Hemberg) Ni är ensam, jag är ensam men tillsammans blir vi två. Bättre kan det inte bli.  n

Falska Greta (1934) Filmografinr 1934/04

Bättre och bättre dag för dag

Nu för tiden var person håller på med suggestion.Och själv man avgör nu sitt väl och ve.
När den stora skrällen kom köpte jag en bok därom,
Hatten av för gamle herr Couée.
Jag lärt att hur åt helsike den hela än må gå
Ska man bara hålla huvu’t upp och säga så:
Bättre och bättre dag för dag,
Bättre och bättre dag för dag.
Bara glädje hjärtat rymmer,
Strunt i sorgerna och alla bekymmer!
Om än ställningen är svag, så sjung med välbehag:
Ah-ah-ah-ah-ah-ah-ah!
Det går bättre och bättre dag för dag.
Jämt och ständigt man oss glatt med krascher, skoj och extraskatt,
Humöret rent utav jag skulle mist,
Om jag inte, som ni sett, kunde ta det hela lätt,
Gudskelov att man är optimist.
När banker går kaputt och bringar andra med på fall.
Och själv jag följer med, så säger jag i alla fall:
Bättre och bättre dag för dag,
Bättre och bättre dag för dag.
Alla får vi våra slängar,
Lyckan hänger inte bara på pengar!
Vid vart grundligt nederlag så hoppfullt sjunger jag:
Ah-ah-ah-ah-ah-ah-ah!
Det går bättre och bättre dag för dag.
Vi har haft en diskussion, om hon kan väcka vår passion,
Den kvinna som är över trettio år.
Frågan är ju delikat, men som verklig diplomat
Så löser jag den lätt som ni förstår.
Nog kan en liten backfisch bjuda oss ett svärmeri,
Men ska jag vara ärlig tror jag kvinnorna dock bli
Bättre och bättre dag för dag,
Bättre och bättre dag för dag.
Dom blir också mera trogna,
När dom hunnit, som man säger, bli mogna!
När du tar dom överlag, så sjung med välbehag:
Ah-ah-ah-ah-ah-ah-ah!
Dom blir bättre och bättre dag för dag.

(Kompositör Mark Strong. Text Anita Halldén, Karl-Ewert.)