Folkbilen gjorde dundersuccé

Folkbilen gjorde dundersuccé

I september 1944 presenterade Volvo den ny mindre bilmodellen PV 444. Den togs emot med entusiasm. Men ingen kunde då drömma om att den skulle bli en sådan enorm succé.

Det nya bilmodellen premiärvisades vid en utställning på Kungliga Tennishallen i Stockholm och bland de många besökarna fanns såväl statsminister Per Albin Hansson som kronprins Gustaf Adolf och flera kungligheter. Intresset var stort, utanför ringlade sig köerna långa och inne i lokalerna stod folk i flera led för att få en skymt av den nya modellen när det vita skynket drogs av. Dagens Nyheter rapporterade: ”Ryktet har gått före denna vagn. Tennishallens 4 500 personer samlades andaktsfullt beundrande de fartbetonade, säregna linjer som kännetecknar denna helsvenska produkt.”

Samma stuk. Volvos designer hämtade inspiration från amerikanska bilar. Här en Pontiac Streamliner från tidigt 40-tal.
Samma stuk. Volvos designer hämtade inspiration från amerikanska bilar. Här en Pontiac Streamliner från tidigt 40-tal.

Under och efter utställningen skrev 2 300 personer kontrakt för att köpa en PV 444 till ett pris av 4 800 kronor (motsvarar i dag cirka 93 000 kronor), en summa som ansågs vara mycket konkurrenskraftig. Varje dag i tio dagar lottades också ett exemplar ut bland utställningens besökare. Ändå fanns ännu ingen färdig bil – det som visades var en prototyp utan motor. Först efter kriget var den tänkt att komma i produktion.

Under ett par år hade ett team med ett 40-tal konstruktörer, utifrån designern Helmer Pettersons idéer, arbetat med den nya modellen. Helmer Petterson, som arbetat i USA, hade föreslagit Volvos ledning att satsa på en liten, lätt bil som skulle passa efterkrigstidens marknad. I mars 1944 visades en svartlackad trämodell i full skala för företagsledningen med grundarna Assar Gabrielsson och Gustaf Larson. De gillade vad de såg och det tog inte lång stund för dem att besluta sig för att bygga den.
PV 444 var Volvos första mindre bil och den första med självbärande kaross. Den fyrcylindriga 1,4-liters radmotorn var nykonstruerad och gav till att börja med modesta 40 hästkrafter – en liten bil med låg bränsleförbrukning ansågs vara framtidens modell.

Freden kom 1945 men de kunder som beställt en PV 444 fick ge sig till tåls ända till 1947 innan den första bilen kunde levereras. Den fanns bara i svart lack, men några år senare tillkom fler färger att välja på.
Meningen var från början att sälja 8 000 exemplar, vilket ansågs mycket. Ingen hade kunnat föreställa sig att nästan 200 000 bilar skulle lämna bandet fram till 1958, då den moderniserade versionen PV 544 introducerades. Totalt såldes 440 000 PV-bilar fram till 1965, då modellen lades ned.
Man kan alltså kalla Volvo PV för en verklig folkbil.