Glamourösa flygvärdinnor

Glamourösa flygvärdinnor

Ellen-flygEllen Church hade rätt förutsättningar för att bli den första flygvärdinnan i världen. Hon var utbildad sjuksköterska, 1,63 lång och vägde 52 kilo. Det var flygbolaget BATs krav för att överhuvudtaget låta en kvinna sköta serveringen ombord. Att hon därutöver var utbildad pilot spelade mindre roll. Premiärturen gick 1930 mellan USAs öst- och västkust, Den resa på 28 timmar med 13 mellanlandningar.
Ända fram till 1960-talet skulle flygvärdinnan helst vara ogift, prydlig och uniformen av närmast militäriskt snitt. Hon kunde avskedas vid 32 års ålder då hon förväntades ha funnit sin man och borde gå till sitt egentliga kall – att vara hemmafru.
I och med de större jetplanen som kom i slutet av 1950-talet anställdes allt längre och smalare flygvärdinnor. På 1960-talet var flygvärdinna ett drömyrke och omgärdades av en glamour som bara kunde mäta sig med mannekäng- och filmstjärneyrkena. Kjolarna blev kortare och blicken allt flörtigare.
Men enligt amerikansk modell detaljreglerades utseendet. Flygvärdinnorna fick inte byta frisyr eller läppstift utan tillstånd. Vägdes regelbundet och tvingades bära gördel. Dessutom skulle de ”sitta som en dam, stå som en mannekäng och gå som en drottning”.
Samtidigt med kvinnofrigörelsen började flygvärdinnorna organisera sig och krävde lika lön, bekämpade gördeltvång och viktkontroller. Dessutom var de förkämpar för rökfria flygningar.

Kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *