Filmbutiken som tror på framtiden

Filmbutiken som tror på framtiden

Per Olsson går mot strömmen, en film­älskare som genom ödets nyck på 80-talet fick en av sina hobbies som yrke. En man som i en bransch där allt pekar neråt trycker på pedalen och satsar i stället.

Per Olsson äger och driver populära filmtemplet ”Movieline” nere vid Packhusplatsen i Göteborg. Det har funnits där sedan i maj 1988 och har under åren blivit ett paradis för alla filmälskare runt om i landet. Över 13 000 titlar finns i lager så det är svårt att misslyckas i jakten på en passande film.

Per är göteborgsgrabb och uppvuxen i Annedal. Han började sin skolgång i Nordhemsskolan, sedan mellanstadiet i Annedalsskolan innan han återvände till Nordhems igen. Gymnasieutbildningen var på Majornas gymnasium där han tog studenten 1977.
– Men jag hann inte njuta av den examen. Omedelbart tog militärlivet över och jag hamnade i Östersund. Det blev inga studentskivor för mig men jag fick permis för att åka ner och hämta mina betyg. Efter lumpen återgick Per Olsson till studierna. Tre år på Handelshögskolan och en civilekonomexamen senare kände han för lite ledighet.
– Jag stack till New York för att studera marknadsföring. På min lediga tid gick jag gärna till en biograf som visade gamla svartvita så kallade ”Film noirs”. Samtidigt fick jag en känsla av att jag så småningom skulle återvända hem till Sverige för att öppna ett eget företag. En kompis från militärlivet intresserad av 80-talspop var med. För att tjäna lite pengar jobbade vi med ”Delivery Cars”. Vi körde bland annat en beställd Cadillac från New York ner till Florida. Innan pengarna tog slut hann de två vännerna med en seglats i Västindien. 1982 var Per Olsson tillbaka i Sverige igen. Nu var frågan vad han skulle försörja sig på.

”Casablanca” 1942

– Jag började vikariera som lärare i matematik och ekonomiska ämnen. Jag var praktiskt taget på varje läroverk i stan vid den tiden. Hvitfeldska, Burgården och min skola Majorna var några av dem. Med den musikintresserade vännen Anders Holm stack Per Olsson till London och fick kontakter med personer inom musikvärlden. Det var vid en tid då varken datorer, Internet, YouTube, Facebook eller andra sociala medier fanns. Per och Anders började importera VHS-kassetter. Mest popmusik på postorder som främst ungdomar köpte.
– Då bestämde vi oss för att öppna ”Melodyline” i en gammal trerumslägenhet på första våningen på Karl Gustafsgatan 25. Vi sålde tusentals kassetter med pop, bland annat med gruppen Kiss som var stora vid den här tiden. Men jag fortsatte att extraknäcka som lärare.

1986 flyttade firman till Tredje Långgatan för att få större utrymme. Två år senare landade de på Packhusplatsen och där finns butiken i dag. Året efter utökades musikimporten med film.
– Det blev ett väldigt gnyende i filmbranschen som såg sina egna uthyrningar hotade. Det första bolaget som släppte titlar till oss var Warner Bros. Vi fick alla dåvarande James Bond-filmer till försäljning. Och strax därefter började de andra också leverera film till oss. En köpkassett kostade 199 kr och i det priset ingick en särskild skatt på 55 kr som lyckligtvis försvann i mitten av 90-talet.

Tre filmhjältar. Per Olsson tillsammans med två av Hollywoods största filmstjärnor
Marlon Brando (1924–2004) och John Wayne (1907–1979).

2001 byttes namnskyltarna från ”Melodyline” till ”Movieline”. Anledning var att filmerna hade tagit överhand och musikvideon minskade i försäljning. Ett år senare var VHS-bandens tid ute. In kom DVD. Mindre till omfång och mer praktisk att hantera än föregångaren.
– Det finns alltjämt folk som kommer och frågar om vi har kvar några VHS-filmer. Men de förstår att vi nu enbart sysslar med DVD. En gång i tiden arbetade Per Olsson också med postorderförsäljning. Den kundkretsen från hela landet är fortfarande kvar.
– Många av dem kommer hit som semesterfirare på sommaren och gör sina inköp. Priserna på filmer har sjunkit rejält så i stället för att köpa en blir det oftast en hel bunt.

DVD-skivorna har tagit ytterligare ett steg. Blue Ray ska ge bättre bild och ljud.
– Dessvärre prissatte branschen skivorna för högt i pris i början. De har sänkts och nu går det bättre. Fastän i stället har vi fått två system att saluföra. Alltjämt är försäljning av vanlig DVD något större men efter prissänkningen har Blue Ray börjat komma ifatt. Kunderna märker ofta ingen skillnad. Det senaste tillskottet 3-D är däremot ingen succé. Bästa säsongen för videobranschen var 2008–2009. Sedan har försäljningen dalat.
– För vår del har den procentsiffran hittills stannat vid 20. Och det kan finnas andra förklaringar till det. Området där vi ligger är föremål för den planerade västlänkens framfart. Trängselskatten vi fått är inget jag uppskattar. Det är likadana tongångar i andra affärer runt omkring. Nu har Movieline laddat om för framtiden. Filmköparna har delvis förändrats. I dag säljs det mycket TV-serier. I topp finns de amerikanska Games of Thrones och House of Cards.
– De stora köparna i dag ligger på 60+. De köper också boxar med gamla svenska filmklassiker med Thor Modéen och Åke Söderblom. Men älskar också Agatha Christies deckare. Stora biosuccéer som James Bond, Hundraåringen och En man som heter Ove har sina givna köpare. Liksom yngre som efterfrågar nya säsonger av Walking Dead och Narcos.

I dag konkurrerar inte bara traditionella betal-TV-kanaler med köpvideo utan också Netflix och HBO. De gör egna serier av vilka de mest populära kommer till videobutikerna. Per Olsson är medveten om den ökande konkurrensen. Det gäller att försöka ha ett både stort och rätt kundsortiment. Många vill fortfarande ha den fysiska möjligheten att kunna se sin film utan att vara tidsberoende.

Han säger:
– Man kan lägga nycklarna på bordet och gå härifrån men jag tror i stället på en offensiv satsning. Det är många filmälskare i hela landet som håller tummarna.

Samlar på allt om sjöfart
Namn: Per Olsson.
Ålder: 58 år.
Yrke: VD för Movieline.
Bor: I centrala Göteborg.
Familj: Hustrun Mariela och sonen Christopher 5 år och dottern Diana 4 månader.
Hobby: Film, samlar på Nautiska prylar.

Kommentarer