Ewy Rosqvist von Korff – världens främste rallyförare

Ewy Rosqvist von Korff – världens främste rallyförare

När Ewy och Ursula ställde upp i Argentinas tuffa Grand Prix-rally 1962 trodde männen att det var ett skämt. Efter elva dagar hade de satt skrattet i halsen när tjejerna stod som segrare.

Den orädde 18-åringen trampade ned gaspedalen så till den milda grad att körskolläraren spärrade upp ögonen och höll sig hårt i dörrhandtaget:
– Nu går det för fort! Vad ska du bli när du blir stor? Rallyförare?
Ja och det blev hon. Ewy Rosqvist blev till och med världshistorisk. 1962 vann hon Argentinas landsvägs-Grand Prix för standardbilar, en extremt farofylld tävling över 444 mil i sex etapper. Med en snitthastighet på 126 kilometer i timmen ledde Ewy och kartläsaren Ursula Wirth loppet från start till mål. Marginalen till tvåan blev osannolika tre och en halv timme. Men inte bara det. På stekheta och dammiga vägar som ibland blev leriga och sliriga av häftiga regnoväder var svenskorna det enda kvinnliga ekipaget – som övriga 279 deltagande fordon bara såg akterspegeln på.
Den mansdominerade rallyvärlden satte rattmuffen i halsen.
– När vi kom till Argentina trodde alla att vi var några kuttersmycken som skulle göra reklam för Mercedes. Det blev en del snack när de förstod att vi skulle vara med i tävlingen. Men Juan Manuel Fangio, som var femfaldig världsmästare i Formel 1, trodde på oss: ”Det här kan ni vinna, Ewy! Killarna kommer att vara vilda, men kör precis som du alltid har gjort och lita på dig själv så blir det bra till slut”, berättar Ewy Rosqvist när Minnenas Journal träffar henne.

Än i dag är Ewy Rosqvist lycklig över sina framgångar i rallybilen.
Än i dag är Ewy Rosqvist lycklig över sina framgångar i rallybilen. Foto Hasse Gänger

54 år har snart gått sedan det klassiska rallyloppet i Sydamerika som innebar att Ewy Rosqvist och Ursula Wirth toppade världsnyheterna. Segern var lika sensationell som överlägsen. Två blonda unga tjejer från ett kallt land långt upp i norr hade kört ifrån alla män.
– Den första starten gick vid midnatt då ett fruktansvärt skyfall var på gång. Det var tur att vi följde rådet att ta det lugnt för det bara vräkte ner de första timmarna. Men de andra körde ju på för fullt direkt och många fick ganska snabbt bryta efter att ha fastnat i olika vados, de stora vattensamlingar som bildades. Eugen Böhringer, vår förstaförare, var en av dem och han försvann ur tävlingen redan efter tio mil, berättar Ewy Rosqvist och på den andra etappen skedde något som skakade om Mercedesstallet än mer:
– Andreföraren Hermann Kiihne körde ihjäl sig efter att en flock vildhästar dykt upp och sprungit mot bilen. Den slog runt så kraftigt att Kiihne bröt nacken. Då tyckte jag att det var nog och ville inte fortsätta. Men mina chefer var bestämda: ”Du måste fortsätta, Ewy! För du är den enda bil vi har kvar i tävlingen.”

FESTLIGT. ”Här är det stort kalas på gång i Stuttgart i mitten av 1960-talet och innan ville de ha mig fotograferad med en som vanligt silvergrå tävlings-Mercedes. En modefirma klädde upp mig – och det blev ju ganska tjusigt!”
FESTLIGT. ”Här är det stort kalas på gång i Stuttgart i mitten av 1960-talet och innan ville de ha mig fotograferad med en som vanligt silvergrå tävlings-Mercedes. En modefirma klädde upp mig – och det blev ju ganska tjusigt!”

Argentinas internationella landsvägsrally var ingenting för ynkryggar. De strapatsrika färderna på Pampas eviga grusvägar, upp och ner genom bergskedjan Anderna och över saltöknen Salinas Grande innebar en mängd livsfarliga moment. Vilda djur kunde dyka upp när som helst, kurvor kunde plötsligt vara som hårnålar och den höga farten innebar ständig fara för våldsam avåkning. Varje år förolyckades flera förare och 1962 kom bara 55 ekipage i mål. Tre år senare ansågs loppet vara så vådligt att det ställdes in för att aldrig mer köras.
– I elva dagar var anspänningen makalös. Det var alltid en ledig dag mellan etapperna, och då slöade vi på hotellet och var på olika middagar där det alltid grillades nyslaktat kött. Men det gick ändå inte att koppla bort allting. Vi var ju hela tiden villebråd för TV och radio och annan press. De tyckte det var jättemärkligt att vi var så duktiga. Först trodde alla att det var Fangio som körde vår bil och att vi låg gömda i baksätet, säger Ewy Rosqvist.
De svenska rallybrudarna skapade stor uppståndelse från dag ett. Argentinska män överöste dem med blombuketter, ville ta på håret och gärna snika åt sig en kram. Efter varje etapp fick poliser patrullera runt hotellet för att hålla beundrare borta. Inte blev det lugnare av att Ewy och Ursula såg till att kliva ur bilen med startnummer 711 som rena fotomodellerna efter varje målgång.
– Vi snyggade alltid till oss lite så gott det nu gick. Mascara och rouge och sådant kunde vi inte använda eftersom det var så stekhett hela tiden. Men efter att ha haft hjälm på oss i sex-sju timmar rättade vi i alla fall till oss i håret i backspegeln. Då såg vi hyggligt fräscha ut jämfört med de manliga förarna som alla var skäggiga och solkiga, säger Ewy Rosqvist och skrattar.

SENSATIONELLT. ”Här åker Ursula och jag precis över mållinjen i Buenos Aries inför tusentals åskådare. Världssensationen var ett faktum. Egentligen är det ju rätt fantastiskt att jag var enda kvinnliga förare att vinna det där livsfarliga loppet.”
SENSATIONELLT. ”Här åker Ursula och jag precis över mållinjen i Buenos Aries inför tusentals åskådare. Världssensationen var ett faktum. Egentligen är det ju rätt fantastiskt att jag var enda kvinnliga förare att vinna det där livsfarliga loppet.”

Hon blev en rackare på att köra bil när hon började arbeta som veterinärassistent i Ystad på 1940-talet. När utbildningen var klar i Stockholm och körskolläraren hemma i Skåne hade blivit vettskrämd under hennes framfart frågade hon pappa Herman, lantbrukare i Store Herrestad med många djur och mycket mark, om det var möjligt för henne att få en bil.
– Vi hade ingen i familjen. Men jag behövde någonting att åka i för att kunna ta mig mellan gårdarna. Pappa köpte en Mercedes i Malmö. Den kostade 11 000 kronor, vilket var oerhört mycket pengar på den tiden.
Arbetsdagarna var snärjiga. Ewy hade sju-åtta bönder varje dag som skulle hinnas med. Hon fick gasa på ordentligt på de slingriga grusvägarna, vilket var så roligt och spännande att hon började klocka åktiderna. Att ha bråttom med inseminationshjälpen var en alldeles utsökt rallyskola. Gallringen av betor på föräldragården gav också en ovanligt stark överkropp.
Men tankarna på att tävla i gebitet kom först efter att hon hade träffar militären Yngve Rosqvist, hennes första make.
– Han var motorintresserad och körde speedway. Vi började med bilorientering. ”Nu kör du, Ewy, så läser jag kartan”, sa han och det var så jag lärde mig.

SMINKNING. ”Efter att vi hade vunnit i Argentina piffade vi upp oss lite. Det var ju många intervjuer och fotografering på gång.”
SMINKNING. ”Efter att vi hade vunnit i Argentina piffade vi upp oss lite. Det var ju många intervjuer och fotografering på gång.”

Skickligheten bakom ratten ledde till att Ewy började tävlingsköra för Volvo och tre år i följd (1959–1961) blev hon Europamästare i rally för damer. Hon lockades över till tyska Mercedes som var så imponerade av sin första kvinnliga förare någonsin att de gav henne en plats i det våghalsiga landsvägsrallyt i Argentina 1962.
– Stallchefen Karl Kling ringde: ”Det är inget vanligt Europarally, utan tufft och riskfyllt med fri fart på allmän väg. Med bara män som kört tidigare.” Jag sa ja direkt, säger Ewy Rosqvist.
– Jag var aldrig rädd. Men innan etappstarterna undrade jag hur jag skulle orka sitta där i så många timmar utan kisspaus och nästan ingen mat, vi åt oftast bara lite frukt. Men det var ju bara att släppa, för jag ville gärna visa vad jag kunde. Jag är stolt eftersom jag är enda kvinna som vann det där livsfarliga loppet. Och olyckorna uteblev förutom en gång då jag for in en vägbom som gick genom framrutan. Som tur var hann både jag och Urusla ducka i tid.
Ewy körde ytterligare två Grand Prix–rallyn i Argentina (kom tvåa 1963 och trea 1964). Då bodde hon redan i Stuttgart i Tyskland efter att ha gift sig med Alexander von Korff, chef för Mercedes sportavdelning, och hösten 1965 var rallykarriären till ända.
– Mercedes slutade med de stora loppen då, deras bilar hade blivit för stora och tunga. Audi och andra märken hade kommit fram med lättare och bättre bilar. Audi ville ha mig, men jag tyckte att jag var klar med det där. I stället jobbade jag i många år som guide på Mercedes museum och provkörde nya modeller. Många imponerades av att en kvinna kunde så mycket om olika bilar.
1977 dog maken Alexander efter en svår sjukdom och tre år senare träffade Ewy bilfirman Philipsons koncernchef Karl Gustav Svedberg och flyttade hem till Sverige och Stockholm (de levde tillsammans fram till Svedbergs död 2009). Än i dag är Ewy Rosqvist-von Korff en liten nationalidol i Tyskland och vid varje jul och födelsedag kommer det blommor och presenter från Mercedes.
– I fjol hade vi en uppvisning på banan i Stuttgart. Det kom över 60 000 åskådar när vi som en gång tävlat för Mercedes körde runt i våra gamla tävlingsbilar. Jag hade inte suttit i min på många herrans år och tänkte: ”Har jag verkligen kört denna stora och tunga bil så fort i rallytävlingar!?” Det var inte klokt vad bilen var klumpig.

FAVORITFOTO. ”Mitt idolkort som jag fortfarande delar ut. Det är den absolut bästa bild som tagits på mig.”
FAVORITFOTO. ”Mitt idolkort som jag fortfarande delar ut. Det är den absolut bästa bild som tagits på mig.”

Utsågs till Årets Motorman
Namn: Ewy Rosqvist-von Korff.
Mest känd för: Segern i det prestigefyllda Grand Prix-rallyt i Argentina 1962 (50 mil asfalt och 394 mil grusväg) där hon tävlade mot enbart män.
Ålder: 86 år.
Familj: Änka.
Bor: I lägenhet på Strandvägen i Stockholm.
Gör i dag: Medverkar sedan decennier tillbaka regelbundet i olika motorevents i framför allt Tyskland och Sverige, och blir fortfarande hyllad som den kanske allra främsta kvinnliga rallyföraren genom tiderna.
Kuriosa: Manuset till den svenska biofilmen Rallybrudar (2008) inspirerades av Ewy Rosqvists och Ursula Wirths framgångar. Sedan 2009 producerar Mercedes-entusiasten Mats Brunberg DVD-filmer med innehåll från Ewys rallykarriär och driver även webbplatsen ewyrosqvist.com.