Ett glassbolag i tredje generationen: ”Får det lov att smaka med en god glass?”

Ett glassbolag i tredje generationen: ”Får det lov att smaka med en god glass?”

Triumf Glass sitter inte längre och väntar på sommaren. Nu för tiden äter vi glass året runt. Och visste du att redan Alexander den store njöt av glass för mer än 2 000 år sedan. 

Anders Müntzing bör sända en tacksamhetens tanke till de 1 400 kossor som betar på Skaraslättens marker utanför Falköping. De är en del av navet i Triumf Glass historia. Glass är en numera årlig global förälskelse. Anders har själv kunnat konstatera hur den läckra sommardesserten förvandlats till en njutning året runt och hur sortimentet därmed också blivit mycket större. Kossorna levererar den viktiga ingrediensen ekologisk grädde som ingår i stora delar av företagets produktion.  

Glassig bakgrund. En rejäl glasstrut bjuder förre VD:n och numera senior advisorn Anders Müntzing på.

1 september 2017 var det generationsskifte i familjeföretaget. Den tredje generationen tog över. Anders tog med ålderns rätt ett steg tillbaka och äldste sonen Alexander efterträdde. Yngre brodern Felix fortsatte med ansvar för försäljning och marknadsfrågor. Alltsammans började för 72 år sedan i Örebro. Anders pappa Arne hade redan under skoltiden vispat ihop grädde, socker och mjölk till glass hemma i mammas kök. Nu 14 år gammal skulle han välja yrke. Han hade bestämt sig för att inte följa i sin pappas och sina bröders spår som plåtslagare. Han drömde om att bli affärsman, kanske glassfabrikör med många anställda. Sommaren 1931 tog Arne sin vagn med egentillverkad glass och drog den ner till Storbron framför slottet för att börja sin bana som glassförsäljare. Arnes glass sålde bra och efter några år började han se sig om efter en lokal. 

Det skulle dröja till 1946 innan Arne Müntzing fann en lämplig plats. Dock inte i Örebro utan i Göteborg, väster ut i klassiska stadsdelen Majorna på Allmänna Vägen. Där startade han tillsammans med sina kompisar Anders Johansson och Sven Carlsson Triumf Glass. Namnet togs efter Triumfbågen i Paris. Ett smart drag då den parisiska sevärdheten gav ett positivt intryck på den glassätande allmänheten. Det nya företaget började med två vagnar som tidigt varje morgon laddades med glass och fylldes med is och salt och senare kolsyreis. Vagnarna kördes ut till sina platser på Järntorget och Redbergsplatsen.
– Jag minns att pappa hade mycket att stå i från juni till augusti, säger Anders Müntzing. Det räckte ju inte med bara glassen. Pappa startade också ett våffelbageri på Söderlingsgatan i närheten. På den tiden fanns det enbart grädde, vanilj, jordgubb och chokladglass att välja mellan.  

Glass för alla. Glassvagnar på parad utanför fabriken på Allmänna Vägen i stadsdelen Majorna i Göteborg.

Anders minns att sommarmånaderna kunde vara hektiska. Framför allt eftersom glassfabriken expanderade. Efter några år hade man kommit upp i ett tjugotal vagnar runt om i Göteborg och nu började glassfabriken vara i minsta laget. Under icke-säsong reste Arne Münzing själv ut i landet till sjukhus och andra storkök och sålde så kallade frukostrån vilket var en rund dubbelvikt våffellagg. Samtidigt som man bakade rån för den kommande sommarsäsongen.
– Vi hade några varma somrar med bra glassförsäljning i mitten av 50-talet och pappa tittade ständigt efter nya större lokaler. Det skulle dröja till 1958 innan han hittade en. Då köpte han den nedlagda Siemensfabriken i Sävedalen en bit utanför centrala Göteborg. 

Detta var en tid då glass enbart var förknippad med sommaren och sortimentet begränsat. Nu öppnade sig andra möjligheter. Den första frysbilen inköptes och det innebar att distributionen till försäljningsställena kom i gång på allvar. Samtidigt tittade man på dagligvaruhandeln och andra företag som sålde glass. Allt löpte på bra. Både försäljning och sortiment ökade. Men 1973 kom katastrofen.

Generationsskifte. Evert Borstam längst fram blir huvudansvarig, omgiven av tre av bröderna.

– Vi hade gjort ett avtal med ICA över hela landet och var färdiga för leverans. Jag var på landet, hade fyllt 21 och hade ett och ett halvt år kvar på Handels. Klockan fyra på morgonen ringde Brandkåren och sa att fabriken brann. Det var enda gången jag sett pappa gråta. 100 pall glass eller 164 000 liter förstördes. Men vi kunde ändå en vecka senare leverera beställningen. Efter den händelsen blev Anders kvar i företaget och aldrig klar med Handels. Två år senare flyttade Triumf in i nya lokaler 300 meter bort och där ligger man kvar än i dag. 1982 dog Arne Müntzing i en hjärnblödning 64 år gammal och fyra bröder tog över. Anders var äldst och blev VD. Nu ville två av bröderna sälja. Anders och brodern Bengt att det skulle vara kvar.
– Men tyvärr hade vi inte råd att köpa ut de andra så försäljningen blev av 2004. Köpare var norska Tine mejerier. De tog bort hela den gamla ägarfamiljen och Triumf Glass blev Diplomis.

Men Diplomis hade gjort två stora fel. De tog bort ett inarbetat och välkänt varumärke. De hade för stora lager och för mycket personal. Dessutom betyder is fruset vatten i Sverige. Faktorer som gjorde att det norska glassföretaget startade med brakförlust. Och värre skulle det bli. Varje år backade man med runt 100 miljoner.
– När jag besökte glassfabriken i Sävedalen under den nya regimen såg jag att varken personal eller kunder var särskilt lyckliga. Jag bestämde mig då 2009 för att tillsammans med min bror Bengt och sambon Lisbeth försöka köpa tillbaka företaget av Tine. Den 4 februari 2010 var köpet klart. Jag klarade av det med sparade pengar från den tidigare försäljningen och att Tine gick med på en revers första året. När affären var klar tog jag vägen om pappas grav och sa ”Pappa, det är tillbaka”.

Triumf Glass tillverkar i dag 65 000 liter glass dagligen. Och är med en årsproduktion på 4 miljon liter glass störst av de svenska glassföretagen. Stora kunder är sådana nöjestempel som Liseberg i Göteborg och Skansen i Stockholm. Enligt nya VD:n Alexander Müntzing hoppas man på att sälja glass för en halv miljard inom fyra år. Bolaget sysselsätter 92 fastanställda. Den tredje generationen Müntzing ser ut att gå en spännande glasstid till mötes…

Både konst- och fotbollsintresserad
Namn: Anders Müntzing.
Ålder: 65 år.
Yrke: Före detta VD. I dag Senior Advisor på Triumf Glass AB.
Familj: Sönerna Alexander 33 år och Felix 30 år samt sambon Lisbeth Höglund.
Bor: I centrala Göteborg.
Hobby: Konst, golf, resor och idrott. Håller ett särskilt öga på fotbollslaget Örgryte IS.