Edith var en drottning på dragspel

Edith var en drottning på dragspel

Nyckelharpan så fjäderlätt
knäppes utav Edith Segerstedt

Så skaldade Povel Ramel i sin visa The birth of the gammeldans. Povel skarvade lite, förmodligen för att få strofen att stämma. Edith Segerstedt spelade aldrig nyckelharpa, men hon var i en mästare på dragspel. Edith Segerstedt utbildade sig till klassisk pianist, men fann att dragspelet gav en säkrare försörjning.

Hon blev nordisk mästarinna på instrumentet 1939. När gammaldansen med vals, hambo och schottis förlorade mark till förmån för jazzen på 1940-talet satsade hon trots alt helt på gammeltjo. Edith Segerstedts kapell blev ett begrepp och var mycket populärt över hela landet, inte minst tack vare att hon hade egna program i radion.
Hon föddes 1907 i Gamlestaden i Göteborg och förknippas i första hand med Västkusten men framträdde över hela landet. Bland annat tillsammans med sångaren Erik Källqvist. Edith Segerstedt bildade först en trio, senare en kvartett som till slut växte till en sextett. Orkestern slog igenom under dragspelets glansperiod och det var dessutom uppseendeväckande med en kvinna som trakterade ett instrument som främst förknippades med manliga utövare. Som kvinnlig dragspelare var hon en pionjär.

Edith Segerstedts LP gavs ut 1976.
Edith Segerstedts LP gavs ut 1976.

Danskvällar med hennes kapell innehöll ofta överraskande inslag. Hon engagerade musiker som även kunde bjuda på lustiga infall, humoristiska visor och skämt. Det hände att hon utökade sin orkester med blås som klarinett, trumpet och trombon. En av de mera kända musikerna var trombonisten Bror Skogehall. Edith Segerstedt gjorde några grammofoninspelningar, bland annat tillsammans med fiolspelaren Erik Öst. 1979 utsågs hon till årets Ada, en fin utmärkelse i Göteborg, som utdelas av Kals Åden på Liseberg. Samtidigt utsågs kollegan, orkesterledaren Sven Tjusling, till årets Kal.

Klarinettisten Hasse Dahlberg, nu 88 år, engagerades av Edith Segerstedts kapell några gånger, bland annat på dansrestaurangen Skanstull vid Skanstorget, där hon spelade ofta i slutet av 1940-talet, och på stadshotellet i Trelleborg.
– Hon var en ovanligt skicklig dragspelare. Ytterst få kvinnor spelade dragspel och hade egna orkestrar vid den tiden. Vid sidan om Dragspels-Lola var hon väl den enda som satsade på det helt och hållet. Jag spelade mest Glenn Miller-betonad musik och var inte så van vid gammaldans, men det gick bra. Edith var trevligt att ha att göra med, säger Hasse Dahlberg. Edith Segerstedt avled 1980.