Den som väntar på något gott…

Den som väntar på något gott...

Först som pensionär fick Kjell Lagergren återuppleva körglädjen i en BMW 2002. – Som ung hade jag en liknande bil och under årens lopp har jag inte kunnat glömma den, säger han.

 På det glada 70-talet gjorde Kjell Lagergren vägarna osäkra med sin trimmade BMW 1602.
– Den var verkligen speciell, men det gällde att ta det lugnt på vintern. Bakvagnen var alldeles för lätt och det var inga problem att hamna i diket, säger han och tillägger att med stigande ålder och vishet började han avverka Volvos modeller på löpande band.

TUFF. Fräsig design och fartglad på vägarna.

Men krockkuddar, whiplashskydd och ABS-system i all ära, de moderna bilarna levde inte upp till den ofiltrerade körglädjen han upplevt som ung.
– Jag började leta på nätet för att se om det gick att hitta en BMW från tidigt 70-tal, men de flesta objekt som bjöds ut var antingen nedkörda, ombyggda eller avstannade projekt, berättar Kjell som bor i Svängsta i Blekinge. Men så hittade han denna, en helrenoverad bil i originalskick. Redan efter det första telefonsamtalet hade han bestämt sig, nu skulle han äntligen få uppleva sina ungdomsminnen igen.
– Bilen var i stort sett som ny, med undantag för färgen. Egentligen ska den vara orange, men de tidigare ägarna tyckte att den passade bättre i rött. Och jag kan inte annat än hålla med.

HOPPSAN. Pedalerna är upphängda nertill.

Bilen såldes som ny till en restaurangägare i Halmstad som redan efter ett år sålde den vidare. Därefter fanns den i samma ägarfamilj tills Kjell Lagergren hittade den. Under de senaste åren har han inte behövt göra så mycket med bilen. Förutom byte av bakaxel och omstoppning av stolarna har den gått som en klocka.
– Jag kör en hel del på sommaren, både till olika bilträffar och för kortare turer. Och ska jag vara riktigt ärlig är denna ännu vassare än den BMW jag hade som ung. Men numera kör jag lugnare, säger han och tillägger att det gäller att vara koncentrerad.

På den här modellen envisades BMW med att ha blinkersspaken på höger istället för på vänster sida, och det kan ställa till det i trafiken. Den som drar i den vänstra spaken ändrar nämligen från halv- till helljus.
– En annan kul detalj är att pedalerna är upphängda nedtill istället för ovanifrån som är det vanliga, säger Kjell Lagergren.