Del 4. Välkommen till 50-talet!

Del 4. Välkommen till 50-talet!
[metaslider id=198]

50-talet präglades av optimism och framtidstro. Konsumtionen ökade, ungdomarna lyssnade på rock´n´roll och klädde sig i jeans och T-shirt som idolerna. Mot slutet av decenniet blev TV-n hemmets självklara mittpunkt.

Under 50-talet fick svenskarna det allt bättre, ekonomin var stark och man såg framtiden an med tillförsikt. Försakelserna från 40-talet var äntligen till ända, och nu kunde man i stället leva i överflöd. Resandet ökade tack vare utökade semesterveckor och de nymodiga, prisvärda charterresorna. Man hade aldrig haft det så bra. På kulturfronten betraktades jazzen inte längre som ny och farlig. I stället kom rock´n´roll, och en helt ny ungdomskultur såg dagens ljus. Man lyssnade på Elvis och Tommy Steele och bilar och motorcyklar blev statusmarkörer bland raggare, knuttar och spättor. Från att ungdomar tidigare hade klätt sig likadant som de vuxna uppstod nu ett specifikt tonårsmode.

Tack vare det ökande välståndet steg konsumtionen och produktionen – slit och släng-samhället gjorde sitt inträde. Gott om varor fanns att köpa till överkomliga priser på de nya varuhus som öppnade i städerna, som Epa, Tempo och Domus. Sådant som tidigare betraktats som lyxvaror, var nu var mans egendom.

Även om fler kvinnor gav sig ut i yrkeslivet var det kärnfamiljen med en duktig hemmafru och två eller högst tre barn som var tidens ideal. Pappan försörjde familjen, men fick gärna hjälpa till att torka disken och leka med barnen på fritiden. Man sökte sig till ett traditionellt liv igen efter krigets hårda utmaningar. I slutet av decenniet fick TV-n ett enormt genomslag och påverkade vanor, samtalsämnen, inredning och mathållning.
Förebilderna inom dammodet var stjärnor som Marilyn Monroe, Grace Kelly, Audrey Hepburn, Elizabeth Taylor, Brigitte Bardot, Sophia Loren, Gina Lollobrigida och Anita Ekberg. The New Look som lanserades 1947 fortsatte att vara aktuell under 50-talet. En feminin, mjuk stil med kvinnliga kurvor – yppig byst och getingmidja. Den smala midjan markerades ytterligare med skärp, bysten fick hjälp av strutformade bysthållare och de långa vida klockkjolarna stöddes av flera lager styva tyllunderkjolar. Kvinnor bar kjol och blus eller klänning, antingen med snäv kjol eller av en vid klockad modell. De syntetiska materialen gjorde sitt intåg, bland dem nylon och polyester. Högsta mode var också ett jumperset i angora. Storblommigt var inne – mönster och färg skulle det vara, gärna i klara, pigga pastellfärger.

Tonårstjejerna hade ofta hästsvans, blus, kjol till vaden, scarf runt halsen, sockor och lågklackade skor. Capribyxan eller hipstern blev populär mot slutet av 50-talet. Många sydde och stickade fortfarande sina kläder själva medan de som hade råd lät en sömmerska sy upp det senaste. Underkläderna bestod av korselett, gördel, vadderad behå, underbyxor och strumpor. Moderiktiga ytterkläder var en vid kappa, kallad swagger, och även duffel för ungdomar.
Hatt var inte lika viktigt som tidigare men om man använde det skulle den vara av pilleraskmodell. Däremot användes mycket accessoarer som skärp, handväska, handskar, halsband, örhängen, brosch, scarf runt halsen eller runt huvudet för att hålla frisyren på plats. De mest populära skorna var pumps med smal klack, slingbacks och ballerinaskor, till det hörde solglasögon i cateye-modell.

Håret skulle gärna vara blont och uppsatt i svinrygg eller med en bulle i nacken – en chignon, som man kunde fylla ut med en gammal nylonstrumpa eller en fralla. Kort permanentat hår var också inne, och för tonårstjejer gällde även hästsvans och pannlugg, som Audrey Hepburn. Man färgade och ändrade håret som aldrig förr, nu fanns hemmafärg och permanentvätskor och inte minst så använde man en hel del hårsprej.
Under 50-talet var det fokus på ögonen – både bryn, fransar och kanten på ögonlocken målades med kolsvart ögonpenna eller flytande eyeliner som markerade ögats kontur snett uppåt och skapade rådjursögon. Läpparna tonades ner från fylligt röda toner till orange och korallröd. Pricken över i var en ditmålad skönhetsfläck, en mousche, placerad vid ögonvrån eller mungipan. Naglarna skulle vara långa och rödmålade. Mascara i tub var en nyhet under 50-talet, liksom kompaktpuder.
Herrmodet, speciellt bland unga män, var inspirerat av tuffa artister och filmhjältar som Elvis Presley och Marlon Brando. Till vardags gällde lång enkelknäppt, rak och rymlig kavaj, gärna rutig, skjorta med slips, byxor med smala raka byxben som slutade vid vristen. Utanpå bars en smal överrock, gärna storrutig. Färgskalan var dämpad i blått, grönt, brunt och grått och tygerna var av ylle eller syntetiska material.

Den nya ungdomskulturen skapade egna trender. James Dean bidrog till att göra T-shirten populär, och med den följde jeans, eller ”cowboybyxor” som de också kallades, samt skinnjacka eller duffel.
Huvudbonad var inte längre ett måste, men den som ville vara välklädd valde en bredbrättad hatt och kompletterade med smal slips, scarf, handskar och armbandsur.
Skor med spetsig tå, så kallade myggjagare, blev moderna. Frisyrerna var ofta vattenkammade med något längre hår än tidigare. För ungdomar gällde alternativet med en hög bakåtkammad lugg som formades med brylkräm.

Under 50-talet höjdes standarden märkbart i svenska hem, och skandinavisk design blev stilbildande. Nu kom stringhyllan som blev så populär att det kom en hel serie möbler i samma stil. Stolen Myran, designad av dansken Arne Jacobsen, gjorde också succé, samt den hos ungdomar så populära fladdermusfåtöljen.
I stället för de bonade och omålade möblerna som man haft på 40-talet lanserades nu starka klara färger som lila, rosa och turkos på både möbler, bruksföremål och tyger. Rostfritt stål var nytt och teak var det överlägset populäraste träslaget. Andra nyheter var kobratelefonen och heltäckningsmattan. Under slutet av årtiondet ändrade TV-apparaten på både umgängesvanor och inredning. Den blev genast en centralpunkt i hemmet. Soffborden måste nu vara låga nog för att TV-kannan inte skulle skymma sikten och alla möbler vändes mot hemmets nya centrum. Man behövde också skaffa bekvämare soffa och fåtölj för sitt tv-tittande.

Serviser som var populära var bland annat Koka, Blå eld och Picknick från Rörstrand och Spisa ribb från Gustavsberg. Även köken fick ett nytt utseende efter den nya köksplanering som standardiserats efter noggranna studier. Ikea som hade grundats 1943 började i mitten av 50-talet att formge sina egna möbler som kom att sätta sin prägel på många svenska hem.

Kommentarer