”De tog färgbilden rakt in i folkhemmet”

”De tog färgbilden rakt in i folkhemmet”

Svensk fotohistoria. Under rekordåren på 1950-talet var Studio Wezäta i Göteborg en av de drivande aktörerna. På Wezäta producerades reklamen för Volvo, Saab, Marabou, Mazetti, SKF och andra stora företag.
– Det största med Wezäta var att de med Ica-kalendern, Mazettireklamen, Volvoreklamen och Stora kokboken bokstavligt talat tog färgfotografiet rakt in i det svenska folkhemmet, säger Ida Dicksson, som nyligen kom ut med en bok om Studio Wezäta.

Symaskin. En Husqvarna passar ju utmärkt som present, tänkte reklammakarna.
Symaskin. En Husqvarna passar ju utmärkt som present, tänkte reklammakarna.

De tidstypiska färg- och reklamfotografierna, från 1930-talet och fram till 1960-talet, låg länge bortglömda i företagets efterlämnade arkiv. Ida Dicksson fick i uppgift att inventera lådorna och hittade en riktig fotoskatt.
– Att sprätta kuverten med bilder var så himla spännande, jag hade ju ingen aning om vad jag skulle hitta, säger Ida Dicksson.
Med hjälp av bildmaterialet och minnen från studiopersonal berättar Ida Dicksson historien om hur den fotografiska reklamen i Sverige gick från svartvitt till färg.
Samtidigt som boken släpptes öppnades en fotoutställning med samma namn på Göteborgs stadsmuseum.

Studio-Wez_ta-Omslag

Titel: Studio Wezäta – färgfotografiets genombrott i svensk reklam.
Författare: Ida Dicksson
Köp: www.votumforlag.se
Utställningen med samma namn som boken: Göteborgs stadsmuseum till den 15 maj 2017.

Kommentarer