Dagen H – 3 september 1967: Dagen många trodde skulle bli ett blodbad

Dagen H – 3 september 1967: Dagen många trodde skulle bli ett blodbad

50 år sedan bytte vi sida och anpassade oss till övriga världen. Det var den största trafikomläggning Sverige genomgått. Alla från Palme till minsta skolpolis var med om denna gigantiska samhällsmanöver. 

Håll dig till höger, Alice! Alice Bengtsson inspekterar högertrafikmärket på sin väg mot Hällingsjö i Västergötland i april 1968.

Få saker är nya under solen, inte ens en omläggning av trafiken är någon nymodighet. Ända sedan 1700-talet återkom frågan om vänster eller höger. Då hur du lämpligast kunde mötas för dra en värja sittandes på en häst och med högern måtta ditt slag. Första gången det blev nedskrivet att vi skulle ha vänstertrafik var förordningen om automobiltrafik, från den 30 maj 1916. Därefter gick frågan i vågor alltefter hur världen allt mer valde högertrafik. Då vi till en början köpte bilar från länder som hade högertrafik fick vi vänsterstyrda bilar, vilket även Volvo och Saab anammade då exporten var viktigare än den inhemska marknaden.

Men det var ett sämre sätt att framföra en bil i svensk vänstertrafik då sikten vid körningen blev på tok för begränsad. Frågan om högertrafik blev allt hetare men trots det blev folkomröstningen 1955 ett totalt fiasko för högerförespråkare. 82,9 procent röstade emot och endast 15,5 var för. Entusiasmen var låg och endast 53 procent orkade lämna in sin röst. Trots detta motstånd röstade riksdagen i maj 1963 att Sverige skulle gå över till högertrafik. Den 3 september 1967 blev utsatt till dagen H, trots att många skeptiker trodde att den dagen skulle utlösa ett blodbad på våra vägar. Visst skedde incidenter men trafikomläggningen var så väl förberedd att få olyckor inträffade. Då hade vi under år gått i skola hos både Hyland och trafikskolor för att lära oss behärska detta nya körsätt.

Inget trafikkaos. I Strömsbro i Gästrikland blev det inte lika hektiskt som i Stockholm då vi bytte till högertrafik. Den enda bilen fick hjälp av kloka poliser att välja sida.

Det blev också den mest kostsamma trafikomläggning Sverige gått igenom och där varje svensk tidigt blev involverad. Aldrig tidigare hade svensk press så unisont varit med för att förbereda Sveriges bilförare på omställningen. Det gjorde sitt till att den blev en succé. Läs här ett axplock om allt som hörde till kampanjen och som blev en del av vår vardag för 50 år sedan.

Källor: NE, Wikipedia, Transportföretagen, Andres Haas hemsida: ampe.info/hogertrafik

Peter Himmelstrand skrev landsplågan
Historia. Peter Himmelstrand har skrivit både text och musik och den framfördes av Telstars med Boris ”Rock-Boris” Lindqvist som sångare. Den blev en landsplåga 1967 och låg på Svensktoppen under tre veckor.

Håll dig till höger, Svensson
En amatör-Don Juan tar en chans att gå på vift
han fixar och han trixar, glömmer bort att han är gift.
Sen står han där med vänster-prassel, byxis för allt båg och trassel
ljuger för dom båda två i skift.
Håll dig till höger, Svensson, håll dig till höger
annars slutar det bara med en smäll
Håll dig till höger, Svensson, håll dig till höger
annars lutar det åt en redig skräll
Snälla Svensson
Han sliter på sin fritid med en massa vänster-knäck
för hus och bil och diskmaskin och pool och annat smäck
Han sitter trött på dan och snarkar, vaknar knappt när chefen sparkar
honom och hans statusprylar väck
Håll dig till höger, Svensson, håll dig till höger
annars slutar det bara med en smäll
Håll dig till höger, Svensson, håll dig till höger
annars lutar det åt en redig skräll
Snälla Svensson
Han tittar till på TV när det börjar gå mot val
och hittar inte ut och in i alla fagra tal
Han fattar dunkelt, han betalar alla löftena som skvalar
men han somnar in när rösten mal.
Håll dig till höger, Svensson, håll dig till höger
annars slutar det bara med en smäll
Håll dig till höger, Svensson, håll dig till höger
annars lutar det åt en redig skräll
Snälla Svensson
Snälla Svensson
Snälla Svensson

Kommentarer