Carl-Arne Breger, designer: ”Mr Plast, han med hinken”

Carl-Arne Breger, designer: ”Mr Plast, han med hinken”

Han blev känd för alla vardagsföremål han formgav, praktiska och snygga. En av Carl-Arne Bregers största framgångar var Diavox­telefonen och flera av hans verk finns att beskåda på Museum of Modern Art i New York.

tidig mikro. En av de första mikrovågsugnarna i Sverige hette Cupol. Den är tillverkad av Husqvarna och formgiven av Carl-Arne Breger.
Tidig mikro. En av de första mikrovågsugnarna i Sverige hette Cupol. Den är tillverkad av Husqvarna och formgiven av Carl-Arne Breger.

Han kallades Mr Plast. Carl-Arne Breger var designern som utnyttjade plastens speciella egenskaper och formgav mängder av vardagsvaror i efterkrigstidens Sverige, som tv-kannan Signatur och telefonen Diavox – över 5 000 produkter föddes på hans skrivbord: diskborstar, saxar, tandborstar, kassaapparater, papperskorgar med mera. Det allmängiltigas mästare var en annan karaktäristik av honom. Carl-Arne Breger började ta professionella uppdrag redan som elev på Kontsfacks dekorationsmålningslinje i slutet av 40-talet, med inredning av biografer. Efter några års frilansande som konstnär och teaterdekoratör blev han 1953 anställd som mönstertecknare på Gustavsbergs porslinfabrik av legendariske designern Stig Lindberg.  Även hans fru Bibi Breger, som Carl-Arne träffat under studieåren på Konstfack, anställdes på porslinsfabriken.

Rätt snabbt övergav Carl-Arne Breger mönstertecknandet och formgav i stället sanitetsporslin, handfat, badkar och toaletter. Hans handfat ”525” blev en så stor framgång 1955 att porslinsfabriken inte klarade efterfrågan, utan en del av produktionen fick läggas ut till Skottland. Samma år, 1955, designade han den fyrkantiga plasthinken som inte alls kopierade äldre plåthinkar utan använde plastens möjligheter. Hörnen var enkla att hälla ur samtidigt som den fyrkantiga formen gjorde den smidig att bära. Den fick 1960 pris som föregående decenniers bästa plastprodukt. Det var nu Carl-Arne började kallas Mr Plast. Runt förra sekelskiftet krävde utvecklingen av elektriska apparater nya material som hölje och blev därmed en förutsättning för utvecklingen av moderna plastmaterial. År 1931 skapade den norske designern Jean Heiberg den första riktigt kända apparaten med plasthölje, en bakelittelefon. Genombrottet för renodlade plastprodukter kom efter andra världskriget och från 1950-talet fanns hushållsplast med i Gustavsbergs designprogram.

Elegant. Funktionell och vacker vattenkanna skapad av Breger.
Elegant. Funktionell och vacker vattenkanna skapad av Breger.

År 1957 inledde Breger arbetet med att rita en smidig vattenkanna som skulle tillverkas i plast och han lät sig inspireras av formen på en brännvinsflaska som stod på fönsterbrädet bakom gardinerna hos hans mamma. Det blev ett långvarigt utvecklingsarbete – arton månader och sju olika varianter krävdes innan alla blev nöjda. Så 1959 kunde Gustavsberg stolt presentera den skulpturala och samtidigt funktionella vattenkannan, som fanns i röd, svart och grå färg och snabbt blev omsusad bland både designexperter och allmänhet. Produktionen lades dock ned efter kort tid av praktiska skäl. Det gick inte att tillverka vattenkannan i ett stycke utan i stället skapades två halvor som limmades ihop manuellt. Att få limfogen tät var inte så lätt. Varje kanna sänktes därför ned i ett vattenbad efter limningen och man hade då satt en kork i den ena öppningen och blåste in luft i den andra för att upptäcka eventuella läckage i skarven.

Fortfarande i dag anses Bregers vattenkanna vara bland det bästa som ritades under 1950-talet. Formgivningen plus det faktum att den tillverkades under så kort tid gör att kannan betingar ett högt pris på antikmarknaden. Vattenkannan var det sista Carl-Arne Breger designade för Gustavsberg.  Efter ett kort mellanspel som kontorschef på Sigvard Bernadottes designfirma startade han eget 1959. Namnet på firman blev kort och gott Breger Design AB. Bland det första han kom att rita var en dammsugare för Hugin, som var KF:s varumärke på elektiska hushållsapparater som såldes i deras butiker. Hugin Top Vac som modellen hette innebar en revolution inom dammsugarformgivningen. Det var den första svenska dammsugaren med chassi helt i plast. Chassit formsprutades i slagtålig styrenplast i två delar som skruvades ihop. Överdelen i grått och underdelen i mörkblått och start- och stoppknappen i signalrött. Resultaten blev en sobert strömlinjeformad dammsugare som andades modernitet. Priset var konkurrenskraftigt – när Konsumentinstitutet 1965 testade Hugin Top Vac fick den lika bra betyg som betydligt dyrare dammsugare. Tv-kannan Signatur, från 1962, blev nästa designikon skapad av Carl-Arne Breger. År 1956 hade televisionen introducerats och när tv:n började bli allmänt spridd bland svenskarna krävdes det att ha en funktionell termos med kaffe i vardagsrummet när man skulle titta på till exempel Hylands hörna – en tv-kanna. Signatur var först med den egenskapen att Melittafilterhållaren kunde ställas direkt på kannan när kaffet bryggdes och det tillsammans med den spännande materialblandningen av plast och jakandra gjorde Bregers produkt mycket populär.

smörbyttan. En av Carl-Arne Bregers stora succér var Floraasken. Vem minns inte reklamen med Ernst-Hugo Järegård och Margaretha Krook.
Smörbyttan. En av Carl-Arne Bregers stora succér var Floraasken. Vem minns inte reklamen med Ernst-Hugo Järegård och Margaretha Krook.

Carl-Arne Breger var pionjär när det gällde att sälja in sina produkter hos företagen och kunde under en arbetsdag köra mellan företag på morgnar, luncher och kvällar. Han var kunskapsspridare om hur mycket formen faktiskt betydde för försäljningen – en satsning på design skulle innebära att produktionskostnaderna sjönk och försäljningen ökade. Mikrovågsugnen Husqvarna Cupol Electronic 2000, designad av Breger, blev den första svenska mikrovågsugnen som fick allmän spridning. Den ovanliga, svävande designen skulle understryka att produkten hörde framtiden till. Mikrovågsugnen sänktes ned i arbetsbänken eller i en tevagn och det enda som syntes var den blanka kupolen som man lyfte upp och placerade tallriken under. Museum of Modern Art (MoMA) som länge sökt en futuristiskt designad skivspelare till sin samling, trodde Bregers mikrovågsugn var en skivspelare och ville köpa in den. När de förstod att produkten i själva verket var en mikrovågsugn blev det inget inköp. Trots det är ändå Carl-Arne Breger representerad med fem produkter på MoMA i New York.

Enkel & elegant. Telefonen Diavox blev en stor framgång för Carl-Arne Breger. Televerket fastnade för hans attraktiva form och bestämde sig för att satsa på detta utseende.
Enkel & elegant. Telefonen Diavox blev en stor framgång för Carl-Arne Breger. Televerket fastnade för hans attraktiva form och bestämde sig för att satsa på detta utseende.

Under första hälften av 1970-talet hamnade Breger i otakt med tidsandan. Vänstervågen, oljekrisen och det nya miljötänkandet var tre av de saker som gjorde att 1950- och 60-talets framtidsoptimism byttes mot sin motsats. Breger, som alltid hävdat att om Sverige skulle kunna fyllas av vackrare vardagsvaror, var designens främsta uppgift att vara säljande, anklagades nu för att bara bry sig om det kommersiella och massproducerade. År 1975 fick dock Carl-Arne Breger sin revansch. Han vann tävlingen om att få designa den nya standardtelefonen Diavox som Televerket skulle lansera i och med att Sverige införde det nya växelsystemet AXE – utvecklat av Ericsson och just Televerket – i telefonväxlarna. Bregers vinnande förslag gick egentligen utanför ramarna för vad som gällde för tävlingen, men hans förslag ansågs så attraktivt att Televerket beslutade sig för att det var bäst. Vad som gjorde Bregers designförslag framgångsrikt var den rektangulära formen som gjorde att man helt enkelt fick plats med fler funktioner. Därtill var designen tidlös i sitt uttryck – ett krav var att telefonens formgivning skulle kännas lika aktuell år 2000 som 1975, vilket Breger lyckades med. Sommaren 1977 var utvecklingsarbetet till sist klart efter drygt 3 300 timmars jobb och 14 olika utvecklingsmodeller i trä. Ibland kunde diskussionerna bli häftiga. Carl-Arne Breger var en temperamentsfull person, och emellanåt drastisk. När han vid ett senare tillfälle, under en intervju, skulle demonstrera hur hållbar Diavox-telefonen var slängde han den i golvet.

En annan som fick känna av formgivarens drastiska sinnelag var den beställare som bett honom rita skisser på handverktyg. När de träffades bad Breger att dela upp de vackert målade skisserna i två högar – en med dem beställaren tyckte om, och en annan med dem som inte var lika attraktiva. När beställaren var klar rev Breger sönder skisserna denne uppskattat mest med motiveringen. ”Dem ska vi inte, de är gamla. Det är inga nya former för dem känner du igen.”En replik som också vittnar om att Carl-Arne Breger hela tiden strävade efter att åstadkomma nyskapande design.

modellen som suger. Carl-Arne Breger designade denna Hugin Top Vac som modellen hette innebar en revolution inom dammsugarformgivningen. Det var den första svenska dammsugaren med chassi helt i plast.
Modellen som suger. Carl-Arne Breger designade denna Hugin Top Vac som modellen hette innebar en revolution inom dammsugarformgivningen. Det var den första svenska dammsugaren med chassi helt i plast.

Han såg skönheten i plastens möjligheter
Namn: Carl-Arne Breger.
Född: 1923.
Död: 2009.
Gift med: Bibi Breger.
Yrke: Formgivare och industridesigner.
Känd för: Bregerkannan men också sin fyrkantiga hink. Han fick epiteten ”Mr Plast” och ”Han med hinken”.