Bo är såld på Volvos odödliga klassiker

Bo är såld på Volvos odödliga klassiker

När Bo André tröttnade på att rita hus bestämde han sig för att satsa på sitt stora intresse. Numera tillverkar han modell­bilar. ”Volvos veteranbilar ligger mig närmast om hjärtat.”

Volvo 164, 1972.
PV 544, 1962.
Volvo 145, 1970.

Redan som ung tillbringade han dagarna med att bygga egna modeller. Ofta köpte han byggsatser som modifierades så att slutresultatet skulle bli mer verklighetstroget. Under de yrkesverksamma åren som arkitekt blev det dock inte mycket tid över för att bygga småbilar. Först när luften gick ur den svenska byggmarknaden bestämde han sig för att ge det hela en chans.
– Jag ville testa en annan bransch, säger han och visar upp sin arbetsplats som kan få vem som helst att bli som barn på nytt. På skrivbordet, i hyllorna och i kartongerna längs väggarna finns det bilar, bilar och åter bilar. Men till skillnad från de modellbilar som finns i leksaksaffärer är de här verklighetstrogna in i minsta detalj. 

Kaffesugen? Varumärkena som Volvo gjorde reklam för var lika viktiga då som nu.

För att nå ett så perfekt resultat som möjligt börjar han med att mäta upp en originalbil, vilket tar tre dagar och omfattar mer än 1 000 olika mått. Därefter vidtar arbetet med att tälja en trämodell i hassel som har exakt rätt dimensioner. Med träkonstruktionen som grund gjuter sedan ett svenskt företag en modell i aluminium. Prototypen skickas till England där ett mindre familjeföretag slunggjuter bilarna på löpande band. Bo André lackerar varje bil i Volvos originalkulörer innan de sätts ihop, precis som på en riktig bilfabrik.
– Jag valde att satsa på äldre Volvomodeller eftersom de är så vanliga, säger han och berättar att detaljer som till exempel vindrutetorkare och grill etsas fram i silverplåt som bara är 0,2 millimeter tjock medan kofångare, ratt och hjul slipas fram i mässing. Naturligtvis är däcken tillverkade av äkta gummi, inte mjuk plast som på vanliga leksaksbilar.

Klassiker. Rallybilar av alla de slag och Televerkets Duetter tillhör storsäljarna.

Redan när man lyfter bilen förstår man vilket arbete som ligger bakom. Hela konstruktionen väger bly och utstrålar gedigen kvalitet, precis som den tidens Volvobilar. Bo André har valt att satsa på mindre serier där han själv numrerar och signerar varje exemplar. Att satsa på just Volvoklassiker har visat sig vara ett riktigt genidrag. Intresset är mycket stort i bland annat Tyskland och USA. Bland kunderna finns framförallt äldre män som samlar på modellbilar. Här finns även de som köper en bil av nostalgiska skäl. Till en merkostnad går det nämligen att beställa bilen med exakt samma registreringsnummer som den man själv en gång hade.
– Jag blir inte fet på det här, men pengar är inte allt här i livet. Betydligt viktigare är det att få jobba med det som jag är intresserad av, säger han.

Petig. Ett evigt slit med detaljer ger resultat.

Kommer du ihåg de gamla nummerplåtarna?
A, AA, AB: Stockholms stad. B, BA, BB: Stockholms län. C: Uppsala län. D: Södermanlands län. E, EA: Östergötlands län. F, FA: Jönköpings län. G: Kronobergs län. H: Kalmar län. I: Gotlands län. K: Blekinge län. L, LA: Kristianstads län. M, MA, MB: Malmöhus län. N: Hallands län. O, OA, OB: Göteborgs och Bohus län. P, PA: Älvsborgs län. R: Skaraborgs län. S, SA: Värmlands län. T, TA: Örebro län. U: Västmanlands län. W, WA: Kopparbergs län. X, XA: Gävleborgs län. Y: Västernorrlands län. Z, ZA: Jämtlands län. AC: Västerbottens län. BD: Norrbottens län
Källa: Transportstyrelsen