Birgitta gjorde TV med alla de stora namnen

Birgitta gjorde TV med alla de stora namnen

Hon började som flygvärdinna och landade några av TV:s största succéer  genom åren. Möt den mångsidige producenten Birgitta Zachrisson som under flera decennier knöt ihop underhållning och samhällsengagemang.

Visst minns ni Partaj som 1969 samlade 70 procent av svenska folket framför TV-apparaten. Lars Ekborg och Carl-Gustaf Lindstedt var värdar i ett program där artisterna dansade till partymusik för att då och då göra avbrott och dra en vits. Vissa av deltagarna blev kultfigurer, som Margareta Sjödin med sin ständiga replik: ”Har jag gjort bort mig nu igen”?
– Det amerikanska humorprogrammet Laugh In var en förebild, men Partaj var absolut ingen kopia, berättar Partajproducenten Birgitta Zachrisson. Redaktionen såg faktiskt bara ett avsnitt av Laugh In och det var högst upp på ett hotell i London där vi klämde in oss framför TV-apparaten i en kypares rum.

Vi träffas hemma hos Birgitta och maken Lars i en lägenhet i Stockholm som är sprängfull med TV-minnen i form av pressklipp, bilder och utmärkelser. Det är ur detta väldiga material som Birgitta och Minnenas Journal har valt bilderna här på sidorna. Birgitta Zachrisson var under flera decennier ett av de största namnen i den svenska TV-världen. Det är värt att minnas nu när SVT nyligen fyllde 60 år och det kanske är enklast att lyfta framför stjärnorna framför kameran och glömma alla de begåvade programmakarna bakom kameran. Birgitta berättar roligt och rappt om sitt yrkesliv och hon är lika engagerad i underhållning, journalistik och samhällsfrågor som hon var i sina program under 45 år. Att sticka ut hakan som kvinna var inte helt lätt, det återkommer vi till. Vi pratar länge om Partaj som blev Birgittas genombrott som producent.
– Carl-Gustaf vitsade hela tiden även när kameran inte var på, minns Birgitta. När vi filmade ville han gärna ha ”allt ljus på sig”. Men det fick han inte för det blev inte roligt. Ett tungt minne är när Birgitta tvingades spela in några sketcher hemma hos Lars Ekborg på landet. Då var den store komikern och skådespelaren dödssjuk och han gick bort i oktober 1969. Han ersattes i Partaj av Birgitta Andersson.

Full fart. Birgitta höll ordning på Carl-Gustaf under inspelning av Partaj.

En del av Partaj bjöd på trafikinslag för att hålla svenskarna säkert till höger. Trafikomläggningen låg ju bara några tillbaka.
– Att kombinera underhållning och humor med information och samhällsengagemang är oslagbart, säger Birgitta, som har haft detta grepp som något av en ledstjärna i karriären. Partaj lärde henne också att redigeringen av  programmen är det roligaste och viktigaste i jobbet. Redigerarna Heleen Rebel och Maria Sleszynska har varit ovärderliga medarbetare. genom åren. Ett exempel på pedagogisk underhållning är serien Är du inte riktigt sjuk, människa (1971) som var en satir över sjukvården med bland andra Jan Bergquist och Helge Skoog. I serien kan man skratta åt Helge Skoogs klassiska parodi på en läkare som behandlar patienter efter löpande band-principen och mekaniskt upprepar:
”Hur var det här då? Ja, jag känner det, ja. Och hur var namnet? Jag heter Blom.”

Birgitta Zachrissons karriär på TV inleddes i början av 1960-talet. Då hade hon pluggat språk och litteraturhistoria och jobbat några år, bland annat som flygvärdinna. Via kompisen Åke Edin fick hon in en fot på TV-Aktuellt som frilansscripta. TV var då ett nytt och spännande medium med bara några år på nacken i Sverige.
– Jag var också folkvald hallåa ett halvår, men jag trivdes inte med att sitta passiv framför kameran och läsa upp vad andra skrivit, säger Birgitta. Istället  hittade hon sin plats i yrkeslivet via en producentkurs 1964 och på den vägen är det. Birgitta Zachrisson knöt kontakter och jobbade med snart sagt alla toppnamn i svenskt nöjes- och kulturliv. I Sveriges Magasin (1977-78), där hon också axlade rollen som programledare emellanåt, introducerades figurerna Herr och Fru Papphammar som spelades av Gösta Ekman och Lena Söderblom. I sketcher visade paret hur det skulle se ut om vi behandlade vuxna likadant som vi behandlar barn. En del av sketcherna spelades in hemma hos Birgitta i familjens villa i Bromma och bland manusförfattarna fanns Bodil Malmsten som också skrev manus till Försten sist (1975), en underhållande satir över konkurrenssamhället.

RESPEKT. ”Jag gillade honom för att han var övertygad om det han stod för”. Birgitta gjorde tio år efter Palmes död en dokumentär om honom i samarbete med Tom Alandh och Kjell Tunegård.

Bodil Malmsten blev en mycket god vän.
– Bodil var en speciell människa som levde ensam i Finistere i Frankrike en lång tid. Hon tog livet på allvar, men var samtidigt väldigt rolig.
– Man kanske kan säga att hon lärde mig att se humorn i allvaret, säger Birgitta om Bodil som gick bort ifjol. Bodil och Birgitta skrev också ett filmmanus som hette Bästa vän, men tyvärr fastnade det i filmbyråkratin.
– Det var redan klart att Claire Wikholm skulle spela Bodil och Bibi Andersson skulle spela mig, säger Birgitta. Skådepelerskan Bibi Andersson och Birgitta har samarbetat i flera tunga TV-satsningar kring fred och nedrustning, bland annat var de två gånger i Sarajevo under kriget på Balkan. Bibi var också med i Fredsprojektet på FN-dagen 1982 då människor förenades i en kedja mellan amerikanska och ryska ambassaden i Stockholm.
– Det var Sveriges bidrag när EBU (Europeiska radio- och TV-unionen) direktsände  från nio länder. Det var första gången när det inte gällde sport eller Eurovisionsschlagern, berättar Birgitta stolt.

Bibi är en i raden av profiler som Birgitta porträtterat i uppmärksammade program. I vissa fall följde hon huvudpersonen i spåren under lång tid och kunde ta ut svängarna rejält.
– Jag reste i sex veckor med Jan Myrdal för att göra två program om konsten och revolutionen i Mexiko på villkor att jag också fick göra ett porträtt på Myrdal själv, berättar Birgitta. När jag pratar TV-historia med Birgitta Zachrisson så slår det mig vilka spännande, journalistiska grepp som redaktionerna tog. Ett programgrepp, Bakom hotet,  bestod i att Birgitta lät människor i en amerikansk by respektive en sovjetisk by berätta vad de tänker och vet om varandra (1983).

AKTUELLTPIONJÄR. Möte på Aktuelltredaktionen i början av 60-talet med chefen Åke Söderqvist till vänster.

Saknar du sådana grepp i dag?
– Ja, det fanns tid och resurser på ett annat sätt för rejäla program, menar Birgitta. Frågan är också om Birgitta Zachrisson själv skulle vara möjlig idag. Bredden är sanslös. Underhållning, samhällsreportage, porträtt, stora fredsprojekt och utlandsreportage. Hennes livsverk bevisar att det är nyttigt att blanda genrer. Underhållning är inte mindre fint än ”seriösa” program. ”Humorn och freden”, är nog två ord som sammanfattar det bästa jag gjort, säger Birgitta. Då har jag skrattat åt satirserien Televisioner (1974–75) med manus av Eva Moberg där Margareta Krook gör en suverän parodi på Lill Lindfors och fått en tankeställare när Birgitta berättar om Bofors och dess tveksamma vapenaffärer i programmet Oss vapenbröder emellan (1990).

I Birgittas väldiga klippsamling kan man följa TV-kritikernas syn på hennes person och program. Ofta får jag ta fram skämskudden som när KG Björkman i Aftonbladet 1969 är berömmande men också kallar Birgitta Zachrisson för en ”liten ärta i kortkort”.

Tufft att vara kompetent yrkeskvinna för 40–50 år sedan?
– Ja, men vi slog tillbaka, reagerade på kvinnosynen och skrev debattartiklar, både jag och Eva Moberg, till exempel.  Jag gjorde också flera program om jämställdhet och könsroller. Komedin Mina barn eller dina handlar om en familj där hustrun ska börja jobba efter åtta år som hemmafru. Maken får problem med att klara hemmet och hustrun upptäcker att ingen hänt på jobbet. Hon är fortfarande ”bara en tjej”.

Programmet representerade Sverige både i Montreuxfestivalen 1975 och på den första  kvinnofilmfestivalen i New York. Birgitta Zachrisson satte punkt för programmakandet 2010 med ett porträtt av regissören Lars Rudolfsson. Han satte upp Björn Ulvaeus och Benny Anderssons älskade musikal Kristina från Duvemåla 1995.
– ABBA gjorde förresten TV-premiär i ett av mina program, säger Birgitta. Gruppen spelade Hej, gamle man i lördagsunderhållningen Istället för Tarzan 1970!

NU. Birgitta Zachrisson ser gärna tillbaka på sitt TV-liv. I dag är hon lika intressrad av kultur och samhällsliv som då och umgås mycket med nära och kära vänner.

Flerfaldigt prisad
Namn: Birgitta Zachrisson, född 1939.
Bor: Stockholm.
Familj: Maken Lars, läkare, barnen Johan och Mari. Johan Zachrisson är uppmärksammad producent och journalist på SVT.
TV-karriär: Producerat runt 200 program i framförallt SVT som medar­betare på en rad olika redaktioner.
Prisbelönt: Bland annat Inga Thorssons fredspris, Ikaros-priset 1993 för Vi grabbar i toppen som handlade om manligt ledarskap i näringslivet. Priset delas ut av Producentföreningen vid Sveriges Television.
Övrigt: Talar fem språk, brinner för  bildjournalistik.
Två ovärderliga medarbetare: Filmaren Håkan Pieniowski och klipparen Iréne Hatz.

Kommentarer