Bakom varje ”smart” politiker står en PR-byrå

Bakom varje ”smart” politiker står en PR-byrå

Icke valda påverkare. De blir allt fler som styr och ställer utan att vara folkvalda. Gränsen mellan att vara folkvald och jobba för en PR-byrå börjar allt mer suddas ut. Skillnaden förändrar idén om samhällsdemokrati i grunden. En politiker väljs för att kunna verkställa sina löften till folket. En PR-byrå har ingen valt, de smyger under radarn för folkligt missnöje vid nästa val. De har uppfostrat politiker till att prata snömos då de intervjuas. Om en politiker ifrågasätts i nyheterna för en besparing på 10 miljoner (av 40) blir svaret: ”Nu satsar vi 30 miljoner på ungdomsidrotten!” Vilket upprepas tio gånger under intervjun. (Så gjorde Stockholms idrottsborgarråd för några år sedan.) 

I boken Makt utan mandat som utkom under våren nämns att de är över 2 000 till antalet och växer allt mer som en maktfaktor. ”De påverkar politiken utan att vara förtroendevalda”, säger Stefan Svallfors, en av författarna, och fortsätter: ”Under våra intervjuer har de oftast uttryckt sig respektlöst om riksdagsledamöter. De ser sig som smartare än de folkvalda och beskriver traditionell politik som långsam och tråkig.”

Ja, ibland kan politik upplevas som tråkig och långsam men det är demokratins kärna att alla ska få säga sitt innan beslut tas. Det finns sällan några ”quick fixes”. Kompromiss är ett hedersord inom politiken.

Den gamle Centerledaren Thorbjörn Fälldin fick utstå mycket kritik på 1970-talet då han drog kärnkraftsfrågan i långbänk. Men det fanns åtminstone en uppriktig önskan om att förankra beslutet i demokratisk ordning och en önskan om en bred majoritet i en fråga som berör våra barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Så heder åt långbänken!

Webbshoppen – fullproppad med nostalgi!