Amerikansk vrållyx i Arvika

Amerikansk vrållyx i Arvika

Marmon V-16 var ett amerikanskt vrålåk som tillverkades i ett fåtal exemplar på 30-talet. Den var inte bara ofattbart lyxig utan också tekniskt avancerad. På Arvika Fordonsmuseum kan den unika bilen beundras i originalskick.

Den som i början av 30-talet var försedd med en tjock plånbok och ville ha en riktigt tjusig bil köpte kanske en Duesenberg. Men varför inte i stället satsa på en Marmon – en vägarnas lyxkryssare med en fantastisk 16-cylindrig motor?

Duesenberg var visserligen dyrare men hade ju bara åtta cylindrar! Konstruktören Howard Marmon var känd som en nyskapare och genial ingenjör. Sin första bil byggde han redan som 23-åring 1902.

Marmon V-16, utvecklad i slutet av 1920-talet, var försedd med en 8-litersmotor på 200 hästkrafter, byggd helt i aluminium vilket minskade vikten rejält. Växellådan var synkroniserad vilket var ovanligt då. Varje bil testkördes 34 mil på Indianapolis Speedway och måste komma upp i minst 168 kilometer i timmen för att bli godkänd.

Cadillac V12 Coupé från 1931.
Cadillac V12 Coupé från 1931.

Det var företagsledare och bankirer som hade råd att köpa denna tekniskt avancerade limousin. Men den kom vid helt fel tidpunkt och hann bara produceras under ett par år; 1933 slog fabriken igen till följd av depressionen.

Marmon V-16 gjordes bara i 390 exemplar, av vilka ett 70-tal finns kvar i dag. I Europa känner man bara till två bilar, den ena finns i Nederländerna och den andra i Arvika. En samlare i stan letade i 40 år innan han fann denna raritet från 1933 i USA.

Två tidigare ägare är kända, den förste hette Barnard Welsh och hade bilen så sent som 1968 och den andre var Phil Bray i Michigan.

Ångbilen Stanley Steamer från 1924.
Ångbilen Stanley Steamer från 1924.

Så vitt man vet är detta den enda Marmon V-16 som någonsin funnits i Sverige.

– Modellen var ju egentligen aldrig tänkt för export utan mest avsedd för rika familjer på USAs östkust, säger Kent G:son Ekberg som är intendent på museet.

Marmon V-16 fanns med åtta olika karossvarianter. Arvikabilen är en sedan som invändigt är klädd i röd plysch.

Här erbjöds högsta åkkomfort. Fem passagerare kunde sträcka ut benen metervis och även njuta av värme i kupén. Bilen är utrustad med stötdämpare och de bakre är justerbara från förarplatsen. Och lyssna på musik kunde man göra under färden – originalradion sitter kvar.

Marmon V-16 är ett huvudnummer bland museets cirka 30 bilar. Men utställningen förändras hela tiden, allt eftersom nya fordon lånas in, och i år kan man stolt visa upp en Cord L29 från 1930.

– Corden kan väl mäta sig med Marmon V-16, säger Kent G:son Ekberg. Det är en tvåsitsig cabriolet med V8. Den var en pionjär när det gällde framhjulsdrift och formen med den långa motorhuven blev stilbildande. Bilen har ägts av en internationell celebritet: Sonja Henie, 20- och 30-talens norska skridskoprinsessa som senare gjorde filmkarriär i Hollywood.

– I dag finns inga andra Cord LT-29 i Sverige. Men konstnären Isaac Grünewald hade på sin tid en likadan som Sonja Henies. Han kallade den för Fågel blå – den var blå och vit.

marmon_v16_32_lowres

Dyrbart samlarobjekt

Marmon V-16 är i dag en både sällsynt och mycket eftertraktad samlarbil. För att bli ägare till denna raritet får man därför räkna med att betala en bra slant.

Vid en auktion 2009 hos RM Auctions i Pennsylvania klubbades ett exemplar för motsvarande 3,6 miljoner kronor. Det var en Marmon Sixteen Convertible Coupe från det första produktionsåret 1931.

Cord L29.
Cord L29.

Se lyxbilen

Var: Arvika Fordonsmuseum öppnade 1995 och visar det mesta i fordonsväg, från veteranbilar och veteranmotorcyklar till hästvagnar och trampcyklar. Totalt finns cirka 100 fordon som alla har lånats ut till museet, de flesta av privatpersoner men också från Tekniska museet i Stockholm.
Ligger: I Arvika i Värmland.
Öppet: Under 2011 är museet öppet varje dag från kl 11 till 17. Men ring gärna och kolla öppettiderna i förväg. Entré för vuxna 80 kr och barn 60 kr.
Kontakt: 0570-803 90, www.arvikafordon.nu